رفتن به مطلب

اهميت استفاده از Tracer Test در مطالعات مهندسي مخازن به منظور تعيين مشخصه هاي سازند


mim-shimi

ارسال های توصیه شده

چکیده :

استفاده از ردياب از آنجا اهميت بيشتري پيدا مي كند كه در مقايسه با روشهاي ديگر بررسي مشخصات مخازن نظير نمودار گيري چاه و چاه آزمايي داراي نقاط قوت بيشتري (از جمله، بررسي و شناخت خصوصيات لايه هاي محيط متخلخل به صورت جداگانه) است.

بر اساس نوع هدف مورد نظر مي توان انواع مختلف آزمايش ردياب را در چاه مورد بررسي قرار داد.

موادي كه به عنوان ردياب به كار مي روند متنوع بوده و به طور كلي هر ماده اي كه به نحوي در مخزن وجود نداشته باشد و اطمينان از توليد مقدار اعظمي از ماده تزريقي در چاههاي توليدي حاصل شود (تعيين ميزان ماده توليدي را مي توان با انجام آزمايشات مغزه و بررسي ميزان جذب ردياب روي نمونه هاي سنگ مخزن انجام داد) را مي توان به عنوان ردياب به كار برد

از انواع مهم ردياب كه تاكنون در نقاط مختلف مورد استفاده قرار گرفته اند مي توان رديابهاي راديواكتيو و رديابهاي غير راديواكتيو كه خود شامل چندين ردياب مختلف مي شود را نام برد. در ادامه انواع مهم ردياب، مزايا، معايب، دقت اندازه گيري و ... به طور مفصل بررسي مي شود.

با تعيين هدف از انجام يك تست ردياب ميداني مي توان به بررسي و انتخاب نوع تست ميداني پرداخت كه خود به دو نوع آزمايش ردياب تك چاهي و بين چاهي تقسيم بندي مي شود كه در اين مقاله به كاربرد آن پرداخته شده است.

از موارد مهم ديگري كه بايد به آن اشاره كرد روشهاي تفسير و تجزيه و تحليل اطلاعات حاصل از ردياب است، بر اين اساس ردياب با دستگاههاي خاصي رديابي مي شوند و بر اساس روشهاي ابداعي توسط افراد مختلف به صورت كيفي يا كمي آناليز و تجزيه و تحليل مي شوند.

 

 

 

 

ارائه دهندگان : سيد فرزاد شريعت پناهي1 احمد مردان دزفولي1 1. تهران- سعادت آباد- بلوار فرهنگ- نبش كوچه عرفان - واحد مهندسي نفت- شركت پتروپارس محسن عدالت2 2. ميدان انقلاب- دانشگاه تهران- دانشكده فني- دانشكده مهندسي شيمي

محل ارائه : دومین کنگره ملی مهندسی نفت ایران

تاریخ انتشار : بهمن 86

تعداد صفحه : 10

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...