رفتن به مطلب

دود یک نخ سیگار حاوی ۴۰۰۰ ماده مختلف است،


Doctor_Shovan مهمان

ارسال های توصیه شده

Doctor_Shovan مهمان

دود یک نخ سیگار حاوی ۴۰۰۰ ماده مختلف است، از بین این مواد، حداقل ۵ ماده می‌توانند باعث سرطان شوند

 

ژن‌های انسان نیز از ضرر سیگار مصون نمی‌مانند

 

98765465478979.jpg

 

 

محققان برای اولین بار ارتباط روشنی بین مصرف سیگار و عملکرد ژن‌های بدن انسان یافته‌اند. بر اساس داده‌های تحقیقی جدید، مصرف سیگار در فعالیت بیش از ۳۰۰ ژن مختلف اختلال ایجاد می‌کند.

 

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از دویچه وله ، مصرف سیگار موجب ابتلا به بیماری‌های مزمن ریوی متعددی می‌شود. سرطان وعفونت ریه، آسم، برونشیت مزمن و سل از این جمله بیماری‌ها هستند. این لیست بلند است و افراد سیگاری هم دیگر از اخطارهای پزشکان خسته شده‌اند.

اکنون مورد دیگری نیز به این لیست اضافه شده است. نتیجه‌ی تحقیقی وسیع نشان می‌دهد که مصرف مداوم سیگار، بیش از آنچه که تا به حال گمان می‌رفت، ضرر دارد. پژوهشگران مؤسسه بیوپزشکی “سان آنتونیو” (San Antonio) در ایالت تگزاس، ۳۰۰ ژن مختلف را شناسایی کرده‌اند که به دلیل مصرف سیگار درعملکردشان اختلال ایجاد می‌شود.

ژن‌های سیستم ایمنی بدن در خطر

دانشمندان قصد داشتند تحقیق کنند که مصرف سیگار دقیقا به چه میزانی بر فعالیت ژن‌ها تاثیر می‌گذارد. به این خاطر آنان عملکرد ژن‌های دو گروه افراد سیگاری و غیر سیگاری را بررسی کردند. در کل ۱۲۰۰ نفر در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند که یک چهارم آنان سیگاری بودند.

لینک به دیدگاه
Doctor_Shovan مهمان

تمام ژن‌هایی که محققان در ارتباط مستقیم با رفتار سیگاری‌ها یافته بودند، پیوند مستقیمی نیز با بیماری‌هایی داشتند که از مصرف سیگار نشات می‌گیرند. در این جریان بیشتر ژن‌هایی که مربوط به سیستم ایمنی بدن هستند ضرر می‌بینند.

در هر ۶ ثانیه یک نفر به دلیل مصرف سیگار می‌میرد

دود یک نخ سیگار حاوی ۴۰۰۰ ماده مختلف است. از بین این مواد، حداقل ۵ ماده می‌توانند باعث سرطان شوند. علاوه ‌براین، مواد سمی دیگری نیز وجود دارند که از طریق حباب‌های ریوی وارد خون شده و از این راه در تمام بدن پخش می‌شوند.

آمار سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که اثرات مصرف سیگار به چه اندازه فاجعه‌آمیز است. بر اساس این آمار در هر ۶ ثانیه یک نفر به دلیل مصرف سیگار جان خود را از دست می‌دهد. شمار کسانی که سالانه قربانی اپیدمی سیگار می‌شوند بیشتر است از آنانی که از ایدز، سل یا مالاریا می‌میرند.

محققان در نهایت به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف سیگار ضررهایی بیش از آن که تاکنون گمان می‌رفت با خود به همراه دارد. یکی از این محققان می‌گوید: «تا به حال چنین رابطه‌ی شفاف و مستقیمی بین مصرف سیگار و عملکرد ژن‌ها کشف نشده بود.» اما برعکس این موضوع نیز درست است. محققان اخیرا به این نتیجه رسیده‌‌اند که گرایش انسان‌ها به سیگار به ژن‌های آنها بستگی دارد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...