رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

تايپ فرمول هاي رياضيات،فيزيک و شيمي:

 

پس از باز نمودن برنامه وردWord، راديکال آلفا و انديس هاي بالا و پائين جهت تايپ فرمول هاي رياضيات، فيزيک و شيمي ازمسيرزير قابل دسترسي هستند. روي نوارابزار راست کليک کرده پايين ترين گزينه يعنيCustomize را انتخاب کنيد. دربالاي پنجره ي ظاهر شده، گزينه ي وسطCommands را انتخاب نمائيد. سپس در سمت چپ پنجره باز شده در قسمت Categories ازميان گزينه ها All Commands انتخاب کنيد. آنگاه در سمت راست درقسمت Commands از ميان ابزارها، علامت راديکال آلفا (Insert Equation)را درگ کنيد و آن را درنوار ابزار در کنار ساير ابزارها قرار دهيد. اکنون ابزارهاي تايپ فرمول هاي رياضي آماده مي باشند.

 

توجه:ممکن است بخش تايپ رياضي در رايانه شما نصب نشده باشد، در اين صورت با کليک نمودن ابزار تايپ ( راديکال آلفا ) ، رايانه از شما سي دي Microsoft Word را جهت نصب مي خواهد. سي ديWord را در سي دي رام قرار دهيد تا عمل نصب کامل شود. براي تايپ فرمول هاي رياضي از نوار ابزار روي نشان راديکال آلفا کليک کنيد. پنجره علائم رياضي(Equation) باز مي شود، روي هر کدام کليک کنيد نماد هاي شکمي آن ها ظاهر مي شود بر حسب نياز از اين نمادها استفاده نمائيد و لذت ببريد.

 

آموزش نوين پنجره اي به دنياي دانش

 

تغيير اندازه و نوع قلم ها:

 

پس از شروع فرمول نويسي احتمالاً عددها به انگليسي درج مي شوند. لازم است براي تغيير اندازه و نوع قلم ها پس از کليک راديکال آلفا و ورود به بخش فرمول نويسي، از منوي Style گزينه Define را انتخاب کرده و تغييرات لازم را انجام دهيد. در اين قسمت مي توانيد از قلم هاي فارسي بهره جوئيد. حتماً درقسمت Number يک قلم فارسي را انتخاب کنيد تا اعداد فارسي تايپ شوند. حالا فونت هايي را برگزينيد که عددها را فارسي و صفر را به شکل درست آن يعني يک دايره کوچک توخالي مي نويسند.

 

تنظيم فاصله بين فرمول ها و نمادها:

 

براي تنظيم فاصله بين فرمول ها وعلائم پس از کليک روي راديکال آلفا، از منوي Format گزينه Spacing را انتخاب اعداد کادرها را به اختيار تغيير دهيد ونتيجه را مشاهده نمائيد.

 

رسم شکل هاي هندسي:

 

براي رسم بردار و ساير اشکال هندسي در منوي View روي گزينه Toolbarsرفته و در منويي که ظاهر مي شود، رويDrawing کليک کنيد (اين گزينه را تيک دار کنيد). براي رسم شکل از امکانات ترسيم موجود در پايين صفحه استفاده کنيد.

لینک به دیدگاه

در صورتی که از کاربران Microsoft Word هستید احتمالأ تاکنون به قسمت فرمول نویسی این نرم افزار سر زدید. این بخش جهت نوشتن فرمول های ساده و پیچیده ریاضی کاربرد دارد. همانطور که پس از کار با این قسمت متوجه شده اید ، اعداد تایپ شده ، انگلیسی هستند ، هر چند اگر حالت زبانی کیبورد فارسی باشد. همین طور حروف نیز در صورت فارسی نویسی برعکس نوشته خواهند شد. اما این موضوع نیز توسط ترفندی قابل حل است! هم اکنون قصد داریم به معرفی این ترفند بپردازیم.

بدین منظور:

Microsoft Word را اجرا نمایید.

به قسمت فرمول نویسی Equation Editor وارد شوید.

حال از منوی Style به Define بروید.

در پنجره باز شده از در قسمت Number فونت فارسی مورد نظرتان را انتخاب کنید. (منظور فونت فارسی است که دوست دارید اعداد با آن نگاشته شوند.)

در همین قسمت هم میتوانید در صورت نیاز توپر یا کج بودن اعداد را با انتخاب Bold و Italic تعیین نمایید.

پس از این کار OK را زده و خارج شوید.

اکنون اگر اعدادی را تایپ کنید خواهید دید که فارسی تایپ خواهند شد.

 

اما برای تنظیم تایپ حروف فارسی کافی است مجددأ به Style > Define بروید.

این بار از قسمت Text Style ، زبان Farsi را انتخاب کنید و OK بزنید.

اکنون در صورت تایپ کلمات و حروف فارسی ، مشکلی از نظر برعکس بودن آن نخواهید داشت و کلمات به طور صحیح تایپ میشوند.

لینک به دیدگاه

اینم یه راهنمایی دیگه:

 

ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که قصد داشته باشید ، در هنگام تایپ متن در نرم افزار Microsoft Word از اعداد کسری یا اعداد رادیکالی و با به طور کلی از فرمول ها و اشکال های مختلف ریاضی در متن خود استفاده کنید. به صورت پیش فرض این قابلیت در نرم افزار Word غیر فعال است. با استفاده از این ترفند میتوانید این بخش را به محیط Word آورده و از امکانات بی نظیر این بخش استفاده کنید.

بدین منظور:

در ابتدا نرم افزار Word را باز کنید به منو View بروید و سپس به Toolbars بروید و Customizeرا انتخاب کنید.در پنجره باز شده به تب Commands بروید و از قسمت Categories (سمت چپ ) Insert را به حالت انتخاب درآوردید و از سمت راست Equation Editor را انتخاب کنید ( تصویر یک رادیکال با عدد a را دارد ).روی آن کلیک کرده و کلید موس را نگه دارید ، سپس آنرا بکشید و در جایی مناسب از نوار ابزار صفحه اصلی ، مثلا در کنار دکمه Bold رهایش کنید.

سپس رو دکمه مربوطه کلیک کرده ، از شما سوالی مبنی بر نصب آن میشود که با زدن دکمه Yes میتوانید عملیات نصب را انجام دهید و از این قابلیت استفاده کنید.

لینک به دیدگاه
  • 3 سال بعد...

سلام:icon_gol:

 

دوستان کسی میدونه چطوری میشه مانریس سه بعدی رو فقط نشون داد توی برنامه ورد؟؟؟

نمیخوام عدد توش بذارم فقط میخوام یه شکل سه بعدی ماتریس سه بعد رو نشون بده!!!!:ws37:

لینک به دیدگاه
  • 7 ماه بعد...
سلام:icon_gol:

 

دوستان کسی میدونه چطوری میشه مانریس سه بعدی رو فقط نشون داد توی برنامه ورد؟؟؟

نمیخوام عدد توش بذارم فقط میخوام یه شکل سه بعدی ماتریس سه بعد رو نشون بده!!!!:ws37:

 

با سلام و تبریک سال نو خدمت آجی...

 

ابتدا تنظیمات پاراگراف را بصورت چپ چین که مناسب برای فرمول ‌نویسی است تنظیم می‌کنیم و بعد از آن از سربرگ Insert به گروه دستوری Symbols رفته و برروی ابزار Equation کلیک می‌کنیم.

x88vsda2fum93tp5di5.png

 

حالا با استفاده از پس از ظاهر شدن سربرگ وابسته به فرمول Design ابتدا از گروه دستوری Structures برروی ابزار Brackets کلیک می‌کنیم و گزینه ابزار را انتخاب می‌کنیم.

3gb3pkbt3nbq93nzn4s.png

 

حالا با کلیک روی مربع وسط براکت‌ها از همان گروه دستوری Structures روی ابزار Matrix کلیک کرده و ابزار ساخت Blank Matrix 3×3 رو انتخاب می‌کنیم. حالا همه چیز مثله شکل زیر حل شده است.

4qnpun0r313d6cm5o8jj.png

 

این روال توی برنامه Word نسخه‌های 2006، 2007، 2010 هم تقریباً به همین صورت هستش.

 

************************

دانلود فایل PDF پاسخ این سوال:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

************************

 

موفق و دلخوش باشی......... :icon_gol:

لینک به دیدگاه

نرم افزار MathType ابزاري قدرتمند براي ويندوز و مکينتاش مي باشد که به شما اجازه مي دهد به راحتي نماد هاي رياضي را براي کار در word ، صفحان وب ، چاپ کردن ، نمايش و Tex , Latex , MathML documents به کار ببريد.

حتما براي شما هم پيش آمده که بخواهيد فرمول هاي رياضي ، فيزيک و ... را تايپ کنيد ، اگر در اين کار مبتدي باشيد حتما از سختي تايپ کلافه مي شويد ، MathType با امکانات زياد و فرمول هاي آماده نه تنها کاربران مبتدي را در حد پيشرفته اي کمک مي کند بلکه کاربران حرفه اي خيلي سریعتر و راحت تر مي توانند از فرمول ها استفاده نمايند . نماد هاي بسيار و قالب ها و فونت هاي همراه با اين نرم افزار خيلي از نياز هاي شما را براي ايجاد يک فرمول با شکل دلخواه بر طرف مي کند.مي توانيد به راحتي از نماد هاي رياضي موجود بر روي سيستم خود نيز استفاده کنيد و در نرم افزار ذخيره کنيد پس اگر نيازمند فرمول خاصي هستيد کافي است آن را دانلود کنيد و به راحتي به نرم افزار اضافه کنيد . اگر از یک نماد رياضي بسيار استفاده مي کنيد مي توانيد براي آن يک کليد ترکيبي تعيين کنيد تا سريع در دسترس شما باشد.به راحتي فرمول ها را ويرايش کنيد مانند کلمات معمولي آن ها را رنگي کنيد و استايل مورد نظر خود را به آن بدهيد .

 

اين نرم افزار به عنوان پلاگ اين به راحتي با نرم افزار هاي Microsoft Word , PowerPoint , Quark XPress documents , Adobe InDesign layouts , Excel spreadsheets , HTML pages و ... همراه می شود تا راحت تر بتوان از آن استفاده کرد.

 

 

ویژگی های نرم افزار :

 

نرم افزاری قوی برای فرمول نویسی

ایجاد فرمول ها و ویرایش آسان آن

اضافه کردن فرمول های جدید به آرشیو فرمول ها

 

برای دانلود نرم افزار MathType به لینک زیر مراجعه فرمایید :

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

پسورد :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
نرم افزار MathType ابزاري قدرتمند براي ويندوز و مکينتاش مي باشد که به شما اجازه مي دهد به راحتي نماد هاي رياضي را براي کار در word ، صفحان وب ، چاپ کردن ، نمايش و Tex , Latex , MathML documents به کار ببريد.

 

این هم یه نمونه از کاربردش:

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...