رفتن به مطلب

مفهوم سطح سرویس (Level of Service)


ارسال های توصیه شده

سطح سرویس که به اختصار (LOS) نامیده می شود یک معیار کیفی از احساس کاربران معابر اعم از رانندگان، راکبان، عابران و ... نسبت به شرایط، راحتی و کیفیت عبور و مرور در معابر گوناگون می باشد. کاربران معابر بر اساس سرعت حرکت، زمان سفر، آزادی حرکات، تداخل با دیگر کاربران، راحتی و آسایش خود کیفیت معبر را مورد ارزیابی قرار می دهند. به این منظور در علم مهندسی ترافیک این ارزیابی کیفی به شش سطح سرویس از A تا F طبقه بندی می گردد. شاخصهای عملکردی از قبیل سرعت، حجم و چگالی را می توان برای هر سطح سرویس محاسبه نمود . نکته ای که می بایست مورد توجه قرار گیرد اینست که سطح سرویس بر اساس پارامترهای ترافیکی طبقه بندی نشده اند. بلکه این سطوح ابتدا بر اساس احساس کاربران تقسیم بندی گردیده اند و سپس متناسب با هر سطح سرویس پارامترهای ترافیکی معین شده اند.

سطح سرویس A شرایط حرکت آزاد (Free Flow) را در معبر شرح می دهد. در چنین شرایطی کاربران حضور دیگر کاربران را حس نکرده و وجود آنها تاثیری بر عملکردشان ندارد. در چنین شرایطی انتخاب سرعت حرکت و انجام حرکات و مانورهای گوناگون به راحتی صورت می گیرد و کاربران ازحداکثر میزان راحتی برخوردار می باشند.

در سطح سرویس B سرعت حرکت نزدیک به سرعت جریان آزاد می باشد اما حضور کاربران بر یکدیگر تاثیر اندکی گذارده و آزادی عمل و انجام مانور تا حد کمی محدود می گردد.

در سطح سرویس C سرعت حرکت هنوز در نزدیکی سرعت جریان آزاد می باشد اما آزادی انجام مانور به شدت محدود می گردد و سطح راحتی کاربران افت پیدا می کند.

در سطح سرویس D سرعت حرکت نسبت به سرعت حرکت آزاد کاهش قابل ملاحظه ای می یابد و آزادی انجام مانور به میزان بیشتری محدود می گردد. هر نوع کاهش سطح مقطع بنا به هر علتی اعم از تصادف و... باعث ایجاد صفهای طویل می گردد.

در سطح سرویس E میزان تقاضا به حد ظرفیت میرسد و هر نوع گرفتگی و مانع در جریان ترافیک مانند ورود سایر وسایل نقلیه از طریق ورودیها باعث ایجاد مزاحمت برای دیگر کاربران می گردد.

در سطح سرویس F میزان تقاضا از ظرفیت معبر بیشتر گردیده و در نتیجه حرکت وسایل نقلیه به صورت مقطعی متوقف می گردد.

 

level-speed1.jpg

 

 

TTIC - شاهرخ ظهرابزاده

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...