رفتن به مطلب

حمل و نقل عمومي در استانبول


ارسال های توصیه شده

شهر استانبول با دارا بودن جمعيتي بالغ بر بيش از 10 ميليون نفر، پرجمعيت ترين شهر تركيه و يكي از ابرشهرهاي جهان مي باشد. از لحاظ جغرافيايي اين شهر در راستاي شرقي-غربي در دوسوي تنگه بسفر امتداد يافته است.

سيستم حمل و نقل عمومي در اين شهر از مودهاي گوناگوني تشكيل گرديده است. با اين وجود تعداد اندك خودروها در مقايسه با جمعيت اين شهر قابل توجه مي باشد. تعداد خودروهاي شخصي در استانبول برابر با يك ميليون بوده و اين در حاليست كه به عنوان مثال در شهر تهران كه داراي جمعيت و وسعت كمتري در مقايسه با استانبول مي باشد بالغ بر بيش از سه ميليون خودرو تردد مي نمايند. در نتيجه شهر استانبول داراي مشكل آلودگي هوا نمي باشد.

حمل و نقل عمومي در اين شهر مبتني بر تاكسي اختصاصي، تاكسيهاي ون اشتراكي، ميني بوس، اتوبوس، تراموا، قطار سبك شهري، قطار كابلي و انواع قايق و كشتي هاي مسافربري مي باشد.

تاكسيهاي اين شهر تماما به رنگ زرد بوده و محاسبه نرخ كرايه با استفاده از تاكسي متر انجام مي گيرد. با اين وجود كرايه تاكسي در اين شهر نسبتا گران مي باشد. نرخ اوليه تاكسي متر در بدو ورود به وسيله در حدود 2 دلار مي باشد و پس از طي يك مسير 10 كيلومتري در حدود 20 الي 30 دلار با توجه به وضعيت ترافيك مي بايست پرداخت نمود. اين تاكسيها فقط به صورت اختصاصي اقدام به سوار نمودن مسافر مي نمايند.

turkey_taxi1.jpg

تاكسي در استانبول

تاكسيهاي ون در شهر استانبول به نام "دل موش" ناميده ميشوند نيز زرد رنگ بوده و ظرفيت 10 سرنشين را دارا بوده و به صورت اشتراكي مورد استفاده مسافران قرار مي گيرند. اين تاكسيها در خطوط مشخصي حركت مي نمايند و كرايه آنها ثابت بوده و براي هر نفر در 1.5 لير جديد (در حدود 1 دلار) مي باشد. اين خودروها در طي مسير خود داراي ايستگاه نمي باشند و بنابه در خواست مسافر توقف مي نمايند.

turkey_taxi2.jpg

تاكسي هاي ون اشتراكي

ميني بوسهاي فعال در شهر استانبول داراي ظرفيتي در حدود 15 نفر ميباشند و در مسيرهاي مشخصي حركت مي نمايند. اين خودروها نيز مانند ونها در طي مسير داراي ايستگاه مشخصي نمي باشند و بنا به درخواست مسافران جهت سوار و يا پياده شدن توقف مي نمايند. كرايه ميني بوسها نيز برابر با 1 دلار (1.5 لير جديد) است.

turkey_taxi3.jpg

ميني بوس در استانبول

اتوبوسهاي شهر استانبول سرويس نسبتا منظمي را در سطح اين شهر به مسافران عرضه مي نمايند. برخي از اتوبوسهاي اين شهر متعلق به بخش دولتي و برخي ديگر متعلق به بخش خصوصي مي باشند اما كرايه همه اتوبوسها يكسان و برابر با 1 دلار (1.5 لير) است. مسافران جهت پرداخت كرايه يا از بليطهاي الكترونيكي استفاده مي نمايند و يا كرايه را به راننده و يا كمك وي به صورت نقدي پرداخت مي كنند. در صورت پرداخت كرايه به صورت نقدي به راننده مسافران يك كارت الكترونيكي توسط راننده در اختيار مسافر قرار مي گيرد تا آن را در محل مربوطه قرار داده و هزينه بليط كسر گردد.

turkey_taxi4.jpg

turkey_taxi5.jpg

turkey_taxi6.jpg

اتوبوسهاي شهر استانبول

TTIC – شاهرخ ظهرابزاده

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...