رفتن به مطلب

شناسايي سرطان دهان با نانوزيست تراشه‌


ارسال های توصیه شده

بهگفته محققان دانشگاه «رايس»، پس از اين با يک برس کشيدن ساده روي زبان ياديواره‌ دروني دهان مي‌توان سرطان دهان را به‌ راحتي شناسايي کرد

 

.

 

کد خبر : 05895 تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۸۹

 

 

 

احتمال شناسايي بيماري در اين روش بسيار بيشتر از روش‌هاي مخرب پيشين مانند نمونه‌برداري است.

 

نتايج تست‌هاي انجام‌شده‌ توسط محققان دانشگاه رايس بر روي نانوزيست تراشه، نشان مي‌دهد که اين تراشه مشکل بيماران داراي سلول‌هاي سرطاني يا مستعد سرطاني شدن را باحساسيت 97 درصد و دقت 93 درصد بيشتر از روش‌هاي قديمي شناسايي مي‌کند.

 

نتايج تحقيقات جانمک‌دويت که در Cancer Prevention Research به چاپ رسيده، نشان مي‌دهد کهتراشه‌ آنها نسبت به روش‌هاي رايج، سريع‌تر و دقيق‌تر سرطان‌هاي دهان راشناسايي مي‌کند.

 

سالانه بيش از 300 هزارنفر در جهان و 35 هزار نفر در آمريکا از سرطان دهان رنج مي‌برند. شانس پنج سال زنده ماندن براي آنها تنها 60 درصد است؛ اما اگر اين بيماري زود تشخيص داده شود اين شانس تا 90 درصد افزايش مي‌يابد.

 

يکي از کليد‌هاي اصلي پروژه اين است که روش غير مخربي ارائه شده است که مي‌تواند نتايج کاملاًمشابه با روش‌هاي پاتولوژي داشته باشد. اين تراشه مي‌تواند سلول‌هاي مستعدسرطاني شدن را از ميان 95 درصد سلول‌هاي که سرطاني نخواهند شد، تشخيص دهد؛علاوه ‌بر اين، فرايند تشخيص از چند روز به 15 دقيقه کاهش مي‌يابد.

 

بر خلاف مشکلات موجود درروش‌هايي نظير نمونه‌برداري که بسيار دردناک است، در اين روش تنها کشيدن چيزي شبيه يک مسواک روي زبان يا ديواره دهان لازم است تا فرايند شناسايي انجام گردد.

 

مک‌دويت معتقد است به‌دليل نبود ابزار مناسب، هم‌اکنون جامعه‌ پزشکي و علمي با چالشي بزرگ دربرابر اين بيماري روبه‌رو هستند. بيشتر موارد شناسايي اين بيماري بر عهده‌دندانپزشکان است که نهايت منجر به نمونه‌برداري که فرايندي دردناک است،مي‌شود. اين پروژه به دنبال مسير آسان وکم‌دردتر براي شناسايي اين بيمارياست.

 

نانوزيست تراشه، ادوات نيمه‌هادي‌ هستند که قادرند عوامل بيماري‌زا را به دام انداخته، شناسايي و آناليز کنند.

دانشمندان اميدوارند که توسعه‌ اين نانوزيست تراشه به جايي برسد که بتوان تراشه‌هاي ارزان‌تر رابه توليد رساند و آنها را به بازار عرضه کرد.

 

اين تراشه بايد قادرباشد پزشکان را زماني که يک سلول غير نرمال به‌سوي سرطاني شدن مي‌رود،آگاه کند. در اين صورت شناسايي در مرحله‌ي اول انجام مي‌شود؛ در حالي که هم‌اکنون شناسايي در مرحله‌ي سوم انجام مي‌شود که شانس زنده ماندن در اين مرحله بسيار اندک است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...