رفتن به مطلب

سوال امتحان شیمی


ارسال‌های توصیه شده

ارسال شده در

سوال امتحان شیمی

 

 

جواب يك دانشجوی دانشگاه واشينگتن به يک سؤال امتحان شيمی آنچنان جامع و کامل بوده که توسط پروفسورش در شبکهء جهانی اينترنت پخش شده و دست به دست ميگرده. خوندنش سرگرم‌کننده است.

پرسش: آيا جهنم اگزوترم (دفع‌کنندهء گرما) است يا اندوترم (جذب‌کنندهء گرما)؟

اکثر دانشجويان برای ارائهء پاسخ خود به قانون بويل-ماريوت متوسل شده بودند که می‌گويد حجم مقدار معينی از هر گاز در دمای ثابت، به طور معکوس با فشاری که بر آن گاز وارد می‌شود متناسب است. يا به عبارت ساده‌تر در يک سيستم بسته، حجم و فشار گازها با هم رابطهء مستقيم دارند.

اما يکی از آنها چنين نوشت:

اول بايد بفهميم که حجم جهنم چگونه در اثر گذشت زمان تغيير می‌کند. برای اين کار احتياج به تعداد ارواحی داريم که به جهنم فرستاده می‌شوند. گمان کنم همه قبول داشته باشيم که يک روح وقتی وارد جهنم شد، آن را دوباره ترک نمی‌کند.

پس روشن است که تعداد ارواحی که جهنم را ترک می‌کنند برابر است با صفر.

برای مشخص کردن تعداد ارواحی که به جهنم فرستاده می‌شوند، نگاهی به انواع و اقسام اديان رايج در جهان می‌کنيم. بعضی از اين اديان می‌گويند اگر کسی از پيروان آنها نباشد، به جهنم می‌رود. از آن جايی که بيشتر از يک مذهب چنين عقيده‌ای را ترويج می‌کند، و هيچکس به بيشتر از يک مذهب باور ندارد، می‌توان استنباط کرد که همهء ارواح به جهنم فرستاده می‌شوند.

با در نظر گرفتن آمار تولد نوزادان و مرگ و مير مردم در جهان متوجه می‌شويم که تعداد ارواح در جهنم مرتب بيشتر می‌شود. حالا می‌توانيم تغيير حجم در جهنم را بررسی کنيم: طبق قانون بويل-ماريوت بايد تحت فشار و دمای ثابت با ورود هر روح به جهنم حجم آن افزايش بيابد. اينجا دو موقعيت ممکن وجود دارد:

۱) اگر جهنم آهسته‌تر از ورود ارواح به آن منبسط شود، دما و فشار به تدريج بالا خواهند رفت تا جهنم منفجر شود.

۲) اگر جهنم سريعتر از ورود ارواح به آن منبسط شود، دما و فشار به تدريج پايين خواهند آمد تا جهنم يخ بزند.

اما راه‌حل نهايی را می‌توان در گفتهء همکلاسی من ترزا يافت که می‌گويد: «مگه جهنم يخ بزنه که با تو ازدواج كنم!» از آن جايی که تا امروز اين افتخار نصيب من نشده است (و احتمالاً هرگز نخواهد شد)، نظريهء شمارهء ۲ اشتباه است: جهنم هرگز يخ نخواهد زد و اگزوترم است.

تنها جوابی که نمرهء کامل را دريافت کرد، همين بود!

  • Like 5
ارسال شده در

خوب اگه نه سریعتر نه آرومتر و درست به اندازه منبسط بشه چی؟؟

  • Like 1
ارسال شده در
خوب اگه نه سریعتر نه آرومتر و درست به اندازه منبسط بشه چی؟؟

خو اگه میشد اون دانشجوهه میگفت دیگه!

  • Like 1
ارسال شده در

خو اگه میشد اون دانشجوهه میگفت دیگه!

البته شما در این زمینه صاحب نظر تشریف دارین..:ws3:

من چیزی از ترمودینامیک بلت نیستم:icon_redface:

  • Like 1
ارسال شده در
البته شما در این زمینه صاحب نظر تشریف دارین..:ws3:

من چیزی از ترمودینامیک بلت نیستم:icon_redface:

یادش بخیر اون دوران که داشتیم سیستم ترمودینامیکی و گرمایشی جهنمو با جبی(جبرئیل) و اسی(اسرافیل) و . .. طراحی میکردیم!:ws37:

چه دوران خاطره انگیزی بود!:ws44:

  • Like 2
ارسال شده در
یادش بخیر اون دوران که داشتیم سیستم ترمودینامیکی و گرمایشی جهنمو با جبی(جبرئیل) و اسی(اسرافیل) و . .. طراحی میکردیم!:ws37:

چه دوران خاطره انگیزی بود!:ws44:

روم به دیوار اسپم: میکی (میکائیل ) کجا بود؟:ws37:

  • Like 2
ارسال شده در
روم به دیوار اسپم: میکی (میکائیل ) کجا بود؟:ws37:

میکیم باهامون بود! کارشم مدرنیزه کردن سیستم کنترل آتش بود!:ws37:

  • Like 2

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
×
×
  • اضافه کردن...