رفتن به مطلب

معروف ترين تئوري هاي طرح و برنامه ريزي شهر


ارسال های توصیه شده

كاميلوزيته: => شهر بايد حافظ منافع و ضامن خوشبختي باشد.

 

- ايجاد ديوارهاي بلند اطراف پاركها براي جلوگيري از آمدن سر و صداي خيابانهاي اطراف.

- ايجاد باغچه.

- گشودن مركز ميادين يا انتقال مجسمه ها و برج هاي يادگار به يك گوشه ي ميدان.

 

اتو واگنر: =>پيشبيني فضاهاي باز به نسبت وسيع در مركز محلات (مركز تنفس)

 

- تامين نيازهاي ساكنين در محلات.

- نواحي شهر مالكيت عمومي يابند تا زمين دستخوش سودجويي نگردد.

 

 

ابنزر هاوارد:=>ايجاد باغشهر

 

- * مالكيت زمينهاي باير به شهر تعلق گيرد.

 

- كارخانه ها به نواحي دست نخورده ي روستايي منتقل شود و مردم براي كار و زندگي به اين نقاط منتقل شوند.

- شهر به صورت نواحي متحدالمركز شكل گيرد.

- بناهاي عمومي در مركز اين دواير.

- بين دواير مياني و بيروني، خياباني به عرض 135 نتر ايجاد شود.

- نواحي زراعي در دواير بيروني.

- پيوند بين شهر و روستا.

 

پاتريك گدس:=>وحدت شهر و محيط طبيعي

 

- شهر از محيط طبيعي كه در آن بوجود آمده، جدايي ناپذير است و تنها وقتي مي توان به ساختمان آن پي برد كه وضعيت طبيعي و آب و هوايي آن مطالعه گردد.

- پايه هاي اقتصادي شهر مورد بررسي قرار گيرد.

- وي اجتماعات انساني را به ديده ي زيست شناسي مورد بررسي قرار داد.

 

سريا اي ماتا: =>شهرهاي خطي يا نوار مانند

 

- شهر در امتداد خطوط تراموا (مسيرهاي دسترسي) به صورت نوار مانند توسعه مي يابد و نواحي مسكوني و صنعتي در امتداد يا طرفين آن شكل مي گيرند.

 

 

توني گارنيه: =>شهر صنعتي

 

- براي جمعيت 35000 نفر.

- ترسيم بناها و خيابانهاي اصلي به همراه نقشه هاي تفضيلي و جزئيات.

- خطوط راه آهن شهر در زير زمين.

- خيابانهاي اصلي دور محلات.

- ابعاد قطعات 15*20 متر.

 

لوكوربوزيه: =>طرحي براي شهرهاي پر جمعيت

 

- بخش مركزي شهر پاسخگوي مناسبي جهت تراكم ترافيك شهر به شمار مي رود و جابجايي مردم را ميسر مي كند كه در آن فضاي سبز به اندازه ي كافي وجود دارد.

- شهر يك مركز تجاري محسوب مي شود.

- راههاي مخصوص تمركز ترافيك و پخش كالا.

- شبكه اي از خيابانهاي اصلي.

- پلهاي محكم.

- تراكم جمعيت در قسمت هاي مسكوني 3000 نفر در هكتار.

 

كلرنس پري: =>طرح واحدهاي خوديار

 

- شبكه هاي اصلي و شبكه راههاي پر رفت و آمد نبايستي از ميان بافت هاي مسكوني بگذرند.

- شبكه راههاي داخلي بهتر است كه به صورت كوچه هاي بن بست با وظايف سبكي كه به طور عمومي آرامش محله را بر هم نريزد طراحي و تحت ساختمان قرار گيرند.

- جمعيت محله هاي مسكوني بهتر است كه بر مبناي ضروريات و محدوده عملكرد يك مدرسه ابتدايي شكل گيرند.(حدودا 5000 نفر)

- اين واحدهاي خوديار بهتر است كه به مركزيت يك مدرسه ابتدايي كه در ميان فضاي سبز قرار گرفته است بوجود آيند.

- حدود اشتغال فيزيكي يك واحد خوديار تقريبا 160 ايكر (هر ايكر برابر 4000 متر مربع) بوده و حد تراكم جمعيت نيز ده خانوار در هر ايكر تعيين مي شود.

- اين واحد به وسيله تاسيسات خريد، مراكز مذهبي، يك كتابخانه و يك مركز اجتماعي(محله اي) كه بهتر است در نزديك ترين فاصله به دبستان قرار گير، سرويس دهي گردد.

 

 

تجزيه و تحليل و نتيجه گيري از تئوري هاي شهري

هر يك از طرحها بر اساس هدف هاي مشخصي مانند انسجام روابط اجتماعي، نزديكي انسان به طبيعت و فضاي سبز، حل مسائل مربوط به تردد و عبور و مرور و سيستم هاي پخش تسهيلات و تاسيسات عمومي، به گونه اي تلاش در زمينه ي حل اين مسائل دارند و هر يك نقطه نظر خاصي را به عنوان هدف طرح خود برگزيده اند و هر كدام براي نقطه اي خاص و يا شرايط متنوعي پيشنهاد گرديده اند، اگر چه در زمينه تئوريهاي فوق اختلاف نظرهاي فراواني وجود دارد، ولي همه ي آنها در چند اصل زير مشترك اند:

- همه آنها به منظور حل يا كاهش آثار سوء ناشي از ماشينيسم در شهرها و جوامع شهري وضع گرديده اند.

- همه آنها طرح و توسعه شبكه راهها را از جمله عناصر اصلي طرح خود به خاطر كاهش مسائل بغرنج شهري برگزيده اند و به موازات اين راهها است كه انواع مساكن و تاسيسات عمومي شهري استقرار يافته اند.

 

منبع: civilart.blogfa.com/post-19.aspx

  • Like 4
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...