رفتن به مطلب

تکنولوژی های جدید


ارسال های توصیه شده

آشنائی با سیستم هشدار انحراف از مسیر( ILAS )

 

 

"این سیستم بهبود امنیت رانندگی و امکان عملکرد بهتر راننده را فراهم می سازد "

در صورتی که راننده دچار خواب الودگی یا حواس پرتی گردد و از مسیر خود منحرف شود این سیستم به صورت اتوماتیک در زمان کمتر از 200 میلی ثانیه فعال شده ، هشدار خروج از خطوط جاده را با ویبره نمودن صندلی راننده اعلام می نماید.

این سیستم در صورتی فعال می گردد که :

- کلید فعال بودن روشن باشد .

- سرعت خودرو بیشتراز 80 کیلومتر در ساعت باشد.

- چراغ های راهنما روشن نباشند.

کاربرد دیگر این سیستم که هنوز عملی نشده است خواندن بار کد های خیابان می باشد ، این سیستم به رانندگان کمک میکند تا اطلاعات مربوط به جاده و علائم رانندگی را ا ز طریق خطوط عرضی که به صورت بار کد روی خیابان کشیده شده است خوانده و دستورات مربوط را به اطلاع آنان برساند بعنوان مثال "فعال سازی بوق خطر ناک است "یا"حداکثر سرعت 30 کیلومتر بر ساعت است " این کاربرد زمانی ارائه می شود که قانون گذاران نیاز به این سیستم را اعلام نمایند .

بارکدها با 4 یا 5 خط که دارای عرض ها و فواصل غیر هم سان هستند روی عرض خیابان مشخص می شوند .

enheraf-az-masir1.jpg

enheraf-az-masir2.jpg

ILAS مخفف عبارت : Involuntary Lane-crossing Alert System

 

اجزاء اختصاصی سیستم

- یک کلید فشاری فعال ساز روی کنسول وسط (شکل شماره 1)

-دو دستگاه ویبراتور(شکل شماره 2)

- شش سنسور دوبل Infra-red ( شکل شماره 3)

- یک دستگاه واحد کنترل الکترونیکی (ECU)

enheraf-az-masir3.jpg

 

عملکرد سیستم :

هر یک از سنسورهای زیر سپر دارای یک جفت EMITTER (منتشر کننده ) برای ارسال امواج نوری ویک جفت RECEIVER (گیرنده) برای دریافت اشعه های ساط ع شده می باشند EMITTER اشعه را به طرف زمین ارسال می نماید و RECEIVER امواج منعکس شده از زمین را دریافت می نماید . امواج دریافتی رنگ سیاه (آسفالت) با امواج دریافتی رنگ سفید(خط کشی ) تفاوت داشته و این اختلاف به ECU گزارش می شود. در این هنگام ECU به ویبراتور (عملگر) چپ یا راست بسته به منبع ارسال اطلاعات مربوطه دستور فعال شدن را صادر می نماید، طبیعی است که راننده نیز عکس العمل مخالف از خود بروز داده و خودرو را به مسیر اولیه هدایت نماید . تا زمانیکه اطلاعات دریافتی از سنسور ه ا مبنی بر حرکت روی خطوط جاده با شد لرزش صندلی بصورت متناوب (خاموش – قدرت کم –حداکثر قدرت) کار می کند .

برای مینیمم نمودن خطا و توانایی بیشتر در آشکار سازی فلش ها و خطوط پیوسته، 60 % آشکار سازی توسط سنسور یک ، 30 % توسط سنسوردو و 10 % توسط سنسور سه در هر سمت چپ یا راست انجام می پذیرد .

enheraf-az-masir4.jpg

شایان ذکر است این سیستم در برف غیر فعال است .

همچنین باران های سنگین یا گل و لجن در لوله های سنسورها می تواند ایجاد اشکال در عملکرد سنسورها نماید .

 

شماتیک ورودی و خروجی واحد کنترل الکترونیکی سیستم :

 

enheraf-az-masir5.jpg

 

enheraf-az-masir6.jpg

سیستم شناسایی نقاط کور در خودرو(BSWS ) یا BLIS))

امروزه خودرو سازان به منظور کاهش تصادفات ناشی از تغییر مسیر خودروها از سیستمی با نام مخفف

BLIS(Blind Spot Information System)

یا

BSWS(Blind Spot Warning System)

به معنی سیستم شناسایی و تشخیص نقاط کور استفاده می نمایند در این سیستم بر روی هر آینه جانبی یک دوربین دیجیتال نصب شده است که هریک ازاین دوربینها حدودا مساحتی به طول 9.5 متر و عرض 3 متر را در هرطرف خودرو تحت پوشش قرارمی دهند .این دوربینها قادرند در هر ثانیه حدود 25 تصویر از میدان دید خود تهیه و به یک کامپیوتر پردازشگر انتقال دهند این کامپیوتر با پردازش تصاویر دریافتی می تواند وجود خودروی دیگر یا موتورسوارها را تشخیص دهد و یک چراغ هشدار را روی آی نه جانبی روشن نماید و بدین وسیله راننده از وجود وسایل نقلیه دیگر، در نقاطی که امکان دیدن ندارد آگاه می گردد.

این سیستم در سرعتهای بالای 10 کیلومتر بر ساعت فعال شده و قابلیت شناسایی وسایل نقلیه را در روز و شب دارد و همچنین به وسایل نقلیه ای که با سرعتی کمتر از 20 کیلومتر بر ساعت اهسته تر و بیشتر از 70 کیلومتر بر ساعت سریعتر از خودروی حامل خود حرکت می کنند واکنش نشان می دهد ولی به خودروهای پارک شده ، گاردریلها،ستونهای برق و ... واکنشی از خود نشان نمی دهد .

enheraf-az-masir7.jpg

 

enheraf-az-masir8.jpg

 

 

منبع :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

سیستم BlueTec

مقدمه:

امروزه با توجه به افزایش قیمت سوخت بازارهای جهانی و همچنین سخت شدن استا نداردهای زیست محیطی بر آلایندگیهای خودروها ، باعث گردیده تا شرکت های خودرو سازی به دنبال راهکارها یی باشند تا بتوانند برای جذب مشتریان و همچنین دریافت نمودن استانداردهای زیست محیطی ، مصرف سوخت تولیدات خود و همچنین آلایندگی آنها را کاهش دهند . امروزه در اروپا قوانین سختی در خصوص آلایندگی خودروها در نظر گرفته می شود که در جدول روبرو آلاینده های خروجی در استاندارهای مختلف اروپا و این نکته که این قوانین از چه سالی وضع گردیده نشان داده شده است.

سیستم BlueTec :

سیستم BlueTec جدید ترین سیستمی می باشد که شرکت مرسدس بنز آن را به عنوان آخرین راهکار برای دستیابی به استاندارد آلایندگی EURO 5 در موتورهای دیزل معرفی نموده است. از پیش شرط های اصلی استفاده از سیستم BlueTec و عوامل موثر در بهبود عملکرد سیستم مذکور:

1 ) کنترل عمل احتراق توسط یک سیستم پیشرفته تا سوخت خام و مشتعل نشده حین عمل احتراق به کمترین مقدار کاهش یابد.

2 ) استفاده از مبدل کاتالیستی اکسید کننده ، که باعث کاهش الایندهای CO و HC می باشد

3 ) استفاده از یک ***** جذب ذرات معلق ، که نیاز به سرویس و نگهداری ندارد . این ***** همراه با مبدل کاتالیستی اکسید کننده در یک منبع می باشند و ذرات معلق را تا سقف 98 درصد جذب می نماید . از ویژگی جدید و منحصر به فرد BlueTec کاهش آلایندگی های NOX می باشد، که به همراه مبدل کاتالسیتی SCR (Selective Catalytic Reduction)) و تزریق AdBlue که میزان الایندهای NOX را به میزان 80 در صد کاهش می دهد

در این سیستم گازهای اگزوز ابتدا وارد مبدل کاتالسیتی اکسید کننده شده و HC و CO در آنها به میزان استانداردهای اروپا کاهش می یابد و سپس پس از ***** شدن ذرات معلق توسط ***** جذب ذرات ، اکسید های ازت NOX از طریق تزریق مایع AdBlue شکسته شده و از طریق یک سوپاپ سول نوئیدی ( که مقدار پاشش AdBlue توسط واحد کنترل الکترونیکی کنترل می شود) وارد جریان اگزوز می شود

AdBlue یک محلول مایع می باشد با فرمول شیمیایی (NH2)2CO می باشد که طی یک فرآیند شیمیایی در داخل اگزوز تبدیل به آمونیاک (NHC) می شود . آمونیاک حاصل باعث شکسته شدن اکسیدهای ازت (NOX) و تبدیل آنها به N2 (نیتروژن) و H20 بخار اب می گردد. میزان دقیق مایع AdBlue متناسب با شرایط کاری موتور و سنسور NOX که در انتهای کاتالیست SCR نصب شده تعیین می گردد . مایع AdBlue از اهمیت خاصی برخوردار بوده و در مخزن خاص دیگری نگهداری می شود و مقدار مصرف مایع AdBlue برای هر 25 لیتر گازوئیل یک لیتر می باشد .

sis-bluetec1.gif

 

sis-bluetec2.gif

 

sis-bluetec3.gif

 

sis-bluetec4.gif

 

sis-bluetec5.gif

 

منبع :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

سيستم كنترل تطبیق سرعت ACC

 

مقدمه:

کنترل تطبیق سرعت (ACC) یک ویژگی خودرو است که در آن سیستم کنترل، سرعت خودرو را مطابق شرایط ترافیکی اطراف تنظیم می کند. یک سیستم رادار که در جلوی خودرو نصب شده است جهت آشکار کردن خودروهایی که در مسیر خودروی مجهز به ACC حرکت می کنند، استفاده می شود. اگر خودرویی کندتر حرکت کندACC باعث کاهش سرعت می شودو فاصله مجاز بین خودروی مجهز به ACC وخودروی جلویی را کنترل می کند. اگر سیستم متوجه شود خودرو دیگر مقابل خودروی ACC نیست ، سیستم ACC سرعت خودرو را افزایش داده وبه میزان تنظیم شده در کنترل سرعت بر می گرداند. این عملکردباعث می شود که خودروی مجهز به ACC مستقلا و بدون دخالت راننده سرعت را مطابق شرایط ترافیک کم یا زیاد کند. روش کنترل سرعتی که ACC انجام می دهد کنترل دریچه هوا(THROTLLE) وعملکرد محدود ترمز است.

ACC1.jpg

 

تعاریف ومرور فیزیکی:

- کنترل تطبیق سرعت ACC یک نوع پیشرفته سیستم کنترل سرعت قدیمی است که در آن اجازه می دهد خودروی جلویی را با فاصله مناسب دنبال کند.

- خودرویACC : خودروی مورد نظر که به ACC مجهز شده است.

- کنترل فعال ترمز: عملکردی است که طی آن ترمزهابدون عملکرد راننده وفشار دادن روی پدال ترمز عمل می کند.

- فاصله مجاز(فاصله ایمنی): فاصله انتهای خودروی جلویی با جلوی خودروی مجهز به ACC

- خودروی جلویی: هر خودرویی که در جلوقرار دارد ودر همان جهت ودر همان خط خودروی ACC حرکت می کند.

- سرعت تنظیمی : سرعت مطلوب که توسط راننده تنظیم می شود که در واقع حداکثر سرعت خودرو تحت کنترلACC است.

حالتهای سیستم:

- حالت خاموش ACC: دسترسی مستقیم به وضعیت فعال ACC امکان نداردو غیر فعال است.

- حالت ACC STANDBY: سیستم برای فعال شدن توسط راننده آماده است.

- حالت کنترل سرعت ACC: یک وضعیت جایگزین برای حالت فعال ACC است که در آن هیچ خودروی جلویی وجود ندارد بطوریکه سیستمACC در حالت کنترل سرعت در حد سرعت تنظیمی است یعنی همان عمل معمول وعادی سیستم های کنترل سرعت.

- حالت کنترل فاصله زمانی ACC : یک وضعیت جایگزین برای حالت فعال کردن ACC است که در آن فاصله زمانی بین خودروی ACC و خودروی هدف کنترل می شود.

- فاصله زمانی (TIME GAP): فاصله زمانی بین خودروی ACC و خودروی هدف، با فاصله ایمنی (CLEARANCE ) و سرعت خودرو با رابطه زیر مربوط می شود:

ACC VEHICLE SPEED /TIME GAP CLEARANCE=

ACC2.jpg

ترکیب فیزیکی(PHYSICAL LAYOUT)

ACC3.jpg

 

همانطور که در شکل بالا نشان داده شده است، سیستم ACC از یک سری از قطعات وسیستم های مرتبط تشکیل شده است. روش ارتباطی بین مدول های مختلف از طریق شبکه ارتباط سیال که به عنوان CAN(Controller Area Network)شناخته می شود ، صورت می گیرد.

ACC MODULE: وظیفه اصلی ماژول ACC پردازش اطلاعات راداروتعیین اینکه ایا خودروی جلویی وجود دارد ،می باشد.

وقتی سیستم ACC در حالت کنترل زمانی (TIME GAP CONTROL)می باشد اطلاعاتی جهت کنترل فاصله ایمنی بین خودروی ACC وخودروهای هدف برای مدول های کنترل ترمز وکنترل موتور فرستاده می شود.

مدول کنترل موتورCONTROL MODULE ENGINE}:

وظیفه اصلی مدول کنترل موتور دریافت اطلاعات از مدول ACC و Instrument Cluster وکنترل سرعت خودرو براساس این اطلاعات است. مدول کنترل موتور سرعت خودرورا با کنترل دریچه هوای موتور( Engine’s Throttle) تنظیم می کند.

 

مدول کنترل ترمز(Control Module Brake):

وظیفه اصلی این مدول تعین سرعت هر چرخ وکاهش سرعت خودرو با اعمال ترمز در صورت تقاضای مدول ACC است.سیستم ترمز هیدرولیکی با امکانات الکترونیکی نظیر سیستم ABS همراه است ویک سیستم کاملآسیمی یا مکانیکی نمی باشد.

INSTRUMEN CLUSTER:

وظیفه اصلی این واحد ، پردازش سوئیچ های سرعت(CRUISE) وارسال اطلاعات آن ها به مدول های کنترل موتور ACC است. این واحد همچنین پیام های نوشتاری و زبان نما را به راننده نشان می دهد به طوری که راننده اطلاعات و وضعیت سیستم ACC راملاحظه می کند.

CAN:

شبکه کنترل کننده محلی (CAN) یک شبکه استاندارد خودرویی است که از یک باس دو سیمه برای انتقال داده ها استفاده می کند. هر گره در این شبکه قابلیت ارسال0تا8 بایت داده رادر فریم پیغام دارد.یک فریم پیغام شامل یک هدرپیغام(Message Header) ، 0تا8 بایت داده وسپس یک CHECKSUM است. هدر پیغام یک شناخت منحصر به فرد است که الویت پیغام را مشخص می کند. هرکدام از گره های شبکه می توانند داده را درصورت خالی بودن خطا منتقل کنند. اگر چندگره بخواهند همزمان داده ارسال کنند، یک مدیریت داوری ایجاد می شود که تعیین می کند کدام گره کنترل باس را به عهده بگیرد. پیغام با بالاترین الویت که در هدر مشخص می شود، داوری را می بردو پیغام آن منتقل می شود. پیغامی که داوری را باخته است با آزاد شدن خط مجددا ارسال می شود.

سوئیچ های سرعت(CRUISE SWITCHES):

این سوئیچ ها روی غربیلک فرمان (STEERIG WHEEL) نصب می شوند ودارای چندین دکمه بوده و به راننده اجازه می دهند تا سیستم ACC را کنترل کند. این سوئیچ ها عبارتند از :

ON : سیستم ACC را در حالت STANDBY می برد.

OFF: عملکرد ACC را لغو وسیستم ACC را درحالت خاموش می برد.

+SET: ACC را فعال کرده وسرعت تنظیمی را ایجاد کرده یا به خودرو شتاب می دهد.

COAST: سرعت را کاهش می دهد.

RESUME: به وضعیت تنظیم سرعت بر می گردد.

+TIME GAP: فاصله مجاز (GAP) را افزایش می دهد.

-TIME GAP: فاصله مجاز {GAP} را کاهش می دهد.

سوئیچ های ترمز:

دو سوئیچ ترمز وجود دارد، سوئیچ ترمز(BS1) و سوئیچ دوم(BS2). هرگاه یکی از این سوئیچ ها فعال شود، کنترل سرعت غیر فعال می شود وسیستم وارد حالت ACC STANDBY مي شود.

چراغ های ترمز:

وقتی که مدول کنترل ترمز در پاسخ به سیستم ACC ترمز می گیرد،چراغ های ترمز را روشن می کند تا کاهش سرعت را به خودروهای پشت سر اعلام کند.

 

 

منبع : مجله عصر نوین اتومبیل (شماره11)

لینک به دیدگاه

تکنولوژی های جدید خودرو

 

 

سيستم ABS(Anti lock barking system ):

متوقف ساختن خودرو مهم تر از به حرکت در آوردن آن است

سيستم ABS چه امكاناتي را فراهم مي آورد

1.مسافتهاي توقف

2. توقف در خط مستقيم

3.كنترل فرمان

اصول عملكردABS:

وقتی یک خودرو با سرعت ثابت حرکت می کند سرعت حرکت خودرو با سرعت چرخ های آن متناسب است به عبارتی دیگر لغزش تایرها وجود ندارد . اما وقتی راننده به منظور کم کردن سرعت خودرو ،بر روی پدال ترمز فشار می آورد ، سرعت چرخ ها به تدریج کم شده و تناسب چرخ ها با بدنه خودرو نیز از بین می رود ، باید توجه داشت که بدنه خودرو به سبب نیروی اینرسی تمایل به حرکت دارد، در این حالت یک لغزش کوچک بین چرخ ها و سطح جاده ایجاد می شود

اجزاي سيستم ABS :

1.سنسورهاي سرعت 2. واحد کنترل الکترونیک

3. سوپاپ ها 4. آكومولاتور (واحد كنترل هيدروليك)

 

سيستم كنترل الكترونيكي پايداري خودروESP(Electronic stability program ):

اين سيستم موجب بهبود عكس العمل خودرو در شرايط بحراني در محدوده قوانين فيزيك مي شود خيلي از رانندگان از رانندگي دركي از مفاهيم رانندگي نداشته و بنابراين نمي دانند كه چسبندگي خودرو به سطح جاده از دست مي رود چه واكنشي نشان دهند

بنابراين مستقل از واكنش راننده سيستم اقدامات اصلاحي خود را بر روي ترمزها وموتور انجام مي دهد و كنترل خودرو دست راننده باقي مي ماند

ESPدر سه حالت وارد عمل ميگردد

1.كم دور زني 2.بيش دورزني 3 .هر دو حالت فوق

كم دورزني :

عمل مذکور که باعث از دست رفتن پایداری خودرو می شود کاهش شدید چسبندگی بین تایرهای جلو و سطح جاده.

بيش دورزني:

1. کاهش شدید چسبندگی بین تایرهای عقب و سطح جاده به جهت متعادل نگه داشتن خودرو در مسیر جاده.

 

سيستم كنترل رانشTCS Traction control system ) ):

اهداف سیستم کنترل رانش :

هدف این سیستم حفظ پایداری و فرمان پذیری مناسب خودرو در حین شتاب گیری درجاده هایی است که یکی از چرخ ها یا هر دو چرخ محرک به هر دلیل شروع به لغزش کند. به وسیله ضریب اصطکاک ایجاد شده بین تایر و جاده ماکزیمم انتقال گشتاور به چرخ ها تعیین می شود که اگر گشتاور از سطح مورد نظر تجاوز کند چرخ ها به دور خود خواهند چرخید.

کنترل سرعت چرخ به دو روش انجام می شود :

1:استفاده از ترمز سیستم کنترل رانش یا عمل کننده ABS

2: کاهش گشتاور موتور به وسیله از کار انداختن یکی از انژکتور

tecno-jadid-khodro1.gif

 

كروز كنترلCruise Control) ):

به طور ساده می توان آن را ابزاری برای ثابت نگاه داشتن سرعت خودرو در میزان مورد درخواست راننده عنوان نمود. مثلا اگر سرعت را روی ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت تثبیت نمایید خودرو به صورت اتوماتیک تحت هر شرایطی این سرعت را برای شما ثابت نگه میدارد، حتی در سربالایی ها، سراشیبی ها و یا هنگام وزش باد مخالف سرعت شما تغییر نخواهد کرد، کروز کنترل علاوه بر این به شما این امکان را می دهد تا بدون نیاز به فشردن پدال های ترمز و گاز و تنها با فشردن دکمه های دستی، سرعت خود را با هر بار فشردن دکمه ۱ کیلومتر بر ساعت افزایش یا کاهش دهید

کروز کنترل در هنگام فشردن پدال ترمز و همچنین در مورد خودروهای دنده معمولی فشردن پدال کلاچ از مدار خارج می شود، که البته به وسیله فشردن دکمه دیگری دوباره سرعت قبلی که توسط راننده تثبیت شده بود از حافظه سیستم قابل بازیابی است.

انواع نسل های کروز کنترل:

1: نسل اول سيستم كنترل سرعت معمولي كه فقط سرعت را كنترل مي كند وفاصله زماني درآن كنترل نمي شود .

2: نسل دوم علاوه بر كنترل سرعت قابل تطبيق با شرايط رانندگي و كنترل فاصله زماني 3: نسل سوم كه نسل پيشرفته اين سيستم حساب مي شود با داشتن دو سنسور هم در جلو وهم درعقب خودرو فاصله زماني هم درجلو وهم در عقب خودرو كنترل مي كند

مزایای استفاده از دستگاه کروز کنترل

1. آسایش بیشتر به هنگام رانندگی خصوصاً در مسافت های طولانی و در اتوبان ها به دلیل عدم استفاده از پدال گاز

2: کاهش مصرف سوخت به میزان قابل توجه

3: عدم تخطی از سرعت مجاز در جاده ها که گاهی به صورت نا خود آگاه اتفاق می افتد

4: آسانتر شدن رانندگی

5:افزايش ميانگين سرعت واطمينان وديد جلو در هنگام رانندگي

6: عدم جريمه پليس راهنمايي رانندگي به دليل سرعت ثابت و مطمئن

7: كاهش خستگي در هنگام رانندگي وكاهش مصرف لنت ترمز

tecno-jadid-khodro2.jpg

 

 

شيشه هاي ايمني:

انواع شیشه های خودرو:

شیشه های خودرو به دو دسته تقسیم میشوند. دسته اول شیشه های لامینیتد یا لامینه و دسته دوم شیشه های تمپردهستند.

شیشه های Laminated :

در این نوع از شیشه‌ها از یک فیلم پلاستیکی به نام PVB که بوسیله دو لایه شیشه احاطه شده، استفاده می‌شود . لایه PVB شیشه‌ها را در هنگام شکست در جای خود نگه داشته و از پرتاب شدن خرده های شیشه که باعث ایجاد جراحت برای سرنشینان خواهد شد، جلوگیری می‌کند . همچنین به دلیل داشتن خاصیت ارتجاعی از پرتاب شدن سرنشینان به خارج از خودرو در هنگام حوادث احتمالی نیز جلوگیری می‌کند

tecno-jadid-khodro3.gif

 

شيشه های Tempered :

اين نوع از شيشه ها که با نام Toughened نيز شناخته می شوند ، پس از شکل دهی و برشکاری در يک سيکل حرارتی قرار مي گيرند ، بدين ترتيب که ابتدا شيشه تا دمای ۷۰۰-۶۰۰ درجه گرم شده و سپس به سرعت سرد می شود که اين امر استحکام شيشه را ۵ تا ۱۰ برابر بيشتر می نمايد ، همچنين بدليل تنش سطحی ايجاد شده ناشی از سرد شدن سريع ، در هنگام شکست اين نوع شيشه ها به ذراتی کوچک و ريز و بدون لبه های تيز و برنده تبديل می شوند که اين امر امکان آسيب ديدن سرنشينان را تا حد زيادی کاهش می دهد ، اما نه بطور صد در صد همانگونه که گفته شد هر گونه عمليات برشکاری و خمکاری پس از عمليات تمپر منجر به شکستن اين نوع از شيشه ها خواهد شد و تمامی عمليات ها بايد قبل از تمپر شدن انجام شود

tecno-jadid-khodro4.gif

 

مربوط به كاهش خسارت و جراحات كه از ناحيه خودرو به اشخاص پياده ،موتور سوار، دوچرخه سوار،........ وارد مي آيد.

ميزان خسارت به عواملي چون :

1.تغيير شكل بدنه خودرو پس از وارد آمدن ضربه

2.شكل خارجي بدنه خودرو بستگي دارد

 

برخورد با سپر:

بیشتر تصادفات عابران پیاده با خودرو هنگامی صورت می‌پذیرد كه خودرو در حال حركت به سمت جلوست. در چنین حالتی خودروی در حال حركت به عابر ایستاده یا در حال حركت ضربه وارد می‌كند و در ادامه عابر به زمین می‌افتد

پس در واقع عابر پیاده در تصادفات 2 بار ضربه می‌خورد، یك بار توسط خودرو و یك بار توسط زمین. بیشترین صدمات جانی در مرحله برخورد خودرو با عابر صورت می‌پذیرد، لذا بیشترین تمهیدات و بررسی‌ها در این مرحله صورت می‌پذیرد.

امروزه يكي از استانداردهاي اجباري در ارتباط با طراحي بدنه خارجي خودرو، ارتفاع سپرهاي جلوي خودروها مي باشد. اين اندازه در اروپا به طور متوسط درحدود mm 450 مي باشد.

جايگاه سپر در بحث جذب انرژي خودروها :

وظيفه اصلي سپر جلوگيري از انتقال شوک وارده به سرنشين‌ها و جذب انرژي در تصادفات و همچنين كاهش ضربه در صدمات وارده به عابر پياده مي باشد.

اما سپرها را از نظر طراحي جذب ضربه در دسته هاي مختلفي قرار مي گيرند كه عبارتند از:

1:سپرهاي با ادوات جاذب انرژي

2:سپرهاي با ساختار جاذب انرژي

3:سپر هاي تلفيقي

1:سپرهاي با ادوات جاذب انرژي:

در پشت سپر و در بين اتصالات آن به بدنه ، ادوات مكانيكي جاذب انرژي مانند انواع فنر يا دمپر هاي روغني يا لاستيك ها وپنل هاي جاذب انرژي قرار داده ميشود عيب اين سيستم گراني آن است

2.سپرهاي با ساختار جاذب انرژي :

اينگونه سپر ها به صورت ساختاري طوري طراحي مي شوند كه جاذب انرژي باشند به طوري كه زماني كه ضربه به آنها وارد مي گردد ضربه را در خود جذب نمايند كه در شكل زير نمونه اي از آن را مشاهده مي نماييد

3. سپر هاي تلفيقي:

همان طور كه از نام اين نوع سپرها مشخص است اين نوع سپرها در آنها تركيبي از دو روش قبل را شامل مي گردد كه در آنها هم از جاذب هاي انرژي استفاده شده وهم خود سپر طوري ساخته شده است كه خاصيت جذب ضزبه را دارا است

 

برخورد بالاي پا با لبه ي در موتور(كاپوت):

در موتور خودرو از ورق فلزی ساخته می‌شود و ساختار آن به گونه‌ای است كه هنگام برخورد نمی‌تواند به خوبی از سر شخص مصدوم محافظت كند اما بیشتر صدمات جدی كه از این ناحیه به وجود می‌آید در مواردی است كه فاصله نامناسبی بین در موتور‌(كاپوت) و موتور وجود دارد. فاصله حدود ۱۰ سانتی‌متر، خطر مرگ عابران را هنگام تصادف كاهش می‌دهد. ایجاد فضا در زیر در موتور معمولاً به راحتی امكان‌پذیر نیست زیرا محدودیت‌های دیگری مانند آیرودینامیك، زیبایی و غیره نیز در طراحی وجود دارد.

tecno-jadid-khodro5.jpg

درب موتور فعال:

در اين روش ازيك سنسور كه در سپر جلوي خودرو كار گذاشته شده است بهره برده شده است كه در زمان تصادف با عابر پياده ويا ديگر موانع(مانند تير چراغ برق )قادر به تشخيص آنها است در زمان تصادف نگهدارنده درب موتور به سمت بالا حركت نموده تا در اين حالت سر عابر پياده در يك صفحه منعطف پذير برخورد نماييد

 

منبع : مهندس حسین اندرزجو

استاد : مهندس مجید سالاری

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

سیستم مکان یابی جهانی GPS

 

جی پی اس

 

 

gps.jpg

 

 

GPS یا سیستم مکان یابی جهانی ،یک سیستم ناوگانی ماهواره است که از شبکه ای با ۲۴ ماهواره ساخته شد و بوسیله ی سازمان دفاع آمریکا در مدار قرار گرفت

GPS چیست؟

GPS یا سیستم مکان یابی جهانی ،یک سیستم ناوگانی ماهواره است که از شبکه ای با ۲۴ ماهواره ساخته شد و بوسیله ی سازمان دفاع آمریکا در مدار قرار گرفت. در ابتدا GPS برای مصارف نظامی به کار گرفته می شد اما در ۱۹۸۰ ، دولت آمریکا این سیستم را برای استفاده های شخصی در نظر گرفت.GPS درهر شرایط آب و هوایی و در هر جای دنیا ،در ۲۴ ساعت شبانه روز قابل دسترسی است و هیچ حق اشتراک یا هزینه ای برای استفاده از GPS وجود ندارد.

● GPS چگونه کار می کند؟

ماهواره های GPS در یک مدار معین، زمین را دو بار در روز دور می زنند و سیگنال های اطلاعاتی را به زمین ارسال می کنند. دریافت کننده GPS این اطلاعات را گرفته و برای محاسبه مکان دقیق کاربر از روش های هندسی استفاده می کند. در اصل دریافت کننده ی GPS زمان ارسال سیگنال از ماهواره را با زمان دریافت سیگنال مقایسه می کند. اختلاف زمان بازگو کننده ی میزان فاصله ی ماهواره از دریافت کننده ی GPS است. با اندازه گیری فاصله، از تعدادی چند از ماهواره ها ،دریافت کننده می تواند مکان کاربر را مشخص کرده و آن را روی نقشه ی الکترونیکی واحد نمایان کند.

یک دریافت کننده ی GPS با سیگنال هایی که از حداکثر سه ماهواره دریافت می کند، می تواند مسیر حرکت و مختصات دو بعدی (طول و عرض) مکان را محاسبه کند. با در نظر گرفتن چهار یا بیشتر ماهواره ، دریافت کننده می تواند مختصات سه بعدی (طول،عرض،ارتفاع) مکان کاربر را مشخص کند. زمانی که مکان کاربر مشخص شد ، GPS می تواند سایر اطلاعات نظیر:سرعت،مسیر،فاصله ی پیموده شده،فاصله تا مقصد،زمان طلوع و غروب خورشید و ... را محاسبه کند.

● دقت GPS تا چه حد است؟

امروزه دریافت کننده های GPS دارای دقت بی نهایت بالایی هستند و این امر را مدیون طرح کانال چند گانه موازی هستیم. دریافت کننده های کانال ۱۲ موازی گارمین به محض روشن شدن سرعت بالایی در برقراری رابطه با ماهواره دارد و این ارتباط به طور مستمر بر قرار است و حتی درختان انبوه و آسمان خراش های بلند مانع برقراری ارتباط نمی شوند.کارخانه های اتمسفریک و دیگر چشمه های ایجاد خطا، روی دقت دریافت کننده ی GPS تاثیر می گذلرند. دریافت کننده های GPS گارمین دارای میانگین دقت ۱۵ متر می با شند.دریافت کننده های GPS گارمین با قابلیت سیستم افزایش عرض ناحیه دقت را با میانگین کمتر از ۳ متر بهبود می بخشد. هیچ لوازم یدکی و یا حق الزحمه ای برای استفاده از سیستم افزایش عرض ناحیه احتیاج نیست.کاربران می توانند دقت را با کمک GPS تفاضلی بهتر کنند. به این صورت که سیگنال های GPS را تقویت می کند و به میانگین ۳تا ۵ متر می رساند.گارد ساحلی آمریکا اغلب از سرویس تقویت کننده GPS تفاضلی استفاده می کند. این سیستم شامل شبکه ای از برج ها می باشد که سیگنال های GPS را دریافت کرده و سیگنالی تقویت شده به وسیله ی فرستنده های رادیویی ارسال می کنند. به منظور دریافت سیگنال های تقویت شده کاربران علاوه بر GPS به یک آنتن و دریافت کننده علایم گوناگون نیاز دارند.

● سیستم ماهواره ای GPS :

۲۴ ماهواره که بخش فضایی GPS را شامل می شوند در مداری با فاصله ی ۱۲ هزار مایل از زمین قرار دارند. آنها پیوسته در حال حرکت بوده و در کمتر از ۲۴ ساعت دو دور کامل می زنند. این ماهواره ها با سرعت تقریبی ۷ هزار مایل در ساعت حرکت می کنند.

ماهواره های GPS به کمک انرژی خورشید کار می کنند. در زمان خورشید گرفتگی و زمانی که این انرژی وجود ندارد، آنها با بهره گیری از باطری های پشتیبان به کار خود ادامه می دهند.علاوه بر این، راکت های تقویت کننده ی کوچک به کمک ماهواره آمده و آن را در مسیر اصلی خود قرار می دهند.

در اینجا به حقایق جالبی در مورد ماهواره های GPS اشاره می کنیم:(البته ناو استار نامی است که سازمان دفاع آمریکا برای GPS انتخاب کرد.)

اولین ماهواره ی GPS در سال ۱۹۷۸ به سوی مدار خود روانه شد.

تمام ۲۴ ماهواره در سال ۱۹۹۴ به راه افتادند.

کارایی هر ماهواره حدود ۱۰ سال است و جایگزین ها دائما در حال ساخته شدن و قرار گرفتن در مدار خود می باشد.

وزن یک ماهواره GPS در حدود دو هزار پند ( ۹۰۷ کیلوگرم) است و زمانی که صفحات خورشیدی آن باز می شود در حدود ۱۷ فوت (۸.۱۸ متر) عرض دارد.

قدرت فرستنده ها تنها۵۰ وات یا کمتر است.

● سیگنال چیست؟

ماهواره های GPS دو سیگنال رادیویی کوتاه و قوی L۱ و L۲ را ارسال می کنند. GPS های شخصی L۱ را با فرکانس ۱۵۷۵.۴۲ مگا هرتز روی باند UHF دریافت می کنند. این سیگنال ها از میان ابر و گاز و پلاستیک عبور می کند اما از میان جامدات ، ساختمان ها و کوه ها نمی تواند عبور کند.یک سیگنال GPS شامل سه بیت اطلاعات متفاوت است: یک کد تصادفی کاذب، اطلاعات زود گذر(یک روزه) و اطلاعات سالیانه.

کد تصادفی کاذب به سادگی یک کد ID است که ماهواره ای را که در حال ارسال اطلاعات می باشد را مشخص می کند. شما می توانید این عدد(کد) را هنگامی روی صفحه ماهواره واحد GPS گارمین خود ببینید که آن مشخص می کند کدام یک از ماهواره ها در حال دریافت کردن آن است.

اطلاعات زود گذر(یک روزه): مکانی را که هر ماهواره GPS در هر ساعتی باید داشته باشد را به دریافت کننده ی GPS نشان می دهد.این اطلاعات ارسال شده توسط هر ماهواره ، اطلاعات مداری مربوط به آن ماهواره و سایر ماهواره های واقع در سیستم را نشان می دهد.

اطلاعات سالیانه که به وسیله هر ماهواره به طور پیوسته ارسال می شود شامل اطلاعات مهمی در رابطه با وضع ماهواره (سالم یا خراب بودن)، زمان و اطلاعات رایج است. این بخش از سیگنال برای مشخص کردن مکان بسیار ضروری است.

چشمه هایی که بر سیگنال های GPS‌ تاثیر گذاشته و باعث فاسد شدن (از بین رفتن) آنها شده و در نتیجه روی دقت و صحت اطلاعات تاثیر گذار است به قرار زیر می باشد:

▪ تاخیرات تروپوسفر (پایین ترین بخش اتمسفر) و یونسفر (یون کره): سیگنال های ماهواره ای به هنگام عبور از اتمسفر کند می شوند. سیستم GPS از مدلی ساختگی استفاده می کند تا میانگین تاخیر را محاسبه و هر چند به طور جزیی این نوع خطا را اصلاح کند.

سیگنال های چند گانه:زمانی رخ می دهد که سیگنال های GPS قبل از رسیدن به دریافت کننده توسط ساختمان های بلند یا سطوح سنگی بزرگ، منعکس می شوند که این خود باعث افزایش زمان سفر و در نتیجه ایجاد خطا می گردد.

▪ خطاهای زمانی دریافت کننده: ساعت یک دریافت کننده همانند ساعت های اتمی ماهواره های GPS دقیق نیست بنابراین خطای زیادی از لحاظ وقت و زمان ممکن است پیش آید.

▪ خطاهای مداری : اطلاعات یک روزه ممکن است که مکان نادرستی از ماهواره را گزارش دهد که باعث ایجاد خطا می شود.

تعدادی از ماهواره های قابل رویت ،ساختمان ها، ترن،موانع الکترونیکی و حتی بعضی اوقات درختان انبوه می توانند سدی در برابر سیگنال ها شوند که منجر به ایجاد خطا شده و یا مکان یابی غیر ممکن می گردد.

▪ هندسه ماهواره ها: اشاره به موقعیت نسبی ماهواره ها در هر زمانی دارد. یک مثال که در مورد هندسه ماهواره ها وجود دارد زمانی است که ماهواره ها در زاویه های عریض در ارتباط با هم قرار دارند. زمانی که ماهواره ها روی یک خط و یا گروهی کوچک قرار دارند هندسه ضعیفی را ایجاد می کنند.

▪ فساد عمدی سیگنال ماهواره: قابلیت استفاده از ماهواره های برگزیده (که به مخفف SA گفته می شود) که یک فساد عمدی در سیگنال ها است ، زمانی به وسیله ی سازمان دفاع آمریکا وضع شد. SA برای این در نظر گرفته شده است تا دشمن نظامی نتواند سیگنال های فوق العاده دقیق GPS استفاده کند.دولت آمریکا SA را در ماه مه ۲۰۰۰ قطع کرد تا دقت دریافت کننده های GPS های شخصی را افزایش دهد.

 

(سیستم GPS در خودروها کاربرد زیادی دارد)

GPS1.jpg

منبع :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

خانه فیزیک شهرستان کاشمر

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

Aftab.ir

لینک به دیدگاه

خودروهای هوا سوز

این اتومبیل محصول شرکت ام دی ای است که در لوگزامبورگ سال 1991 تاسیس شد و موتور ان با هوای فشرده و بنزین کار می کند .

یعنی به صورت دوانرژی می باشد و خالق ان اقای گوی نگره است که وی قبلا در دهه 80 روی مو تورهای هواپیما کار می کـــــرد سپس با توسعه موتورهایی از نوع سوپاپ چرخشی با پیکر بندی مانند 12 سیلندر مسابقه ای فرمول 1 جایزه موسسه نفت فرانسه را برد .

این شرکت دارای 160سرمایه گذار 30 مهندس و نیز 30 ثبت اختراع در 120 کشور دنیا اسـت. نمونه های اولیه مدل جدید این شرکت در کارخانه ای واقع در جنوب فرانسه تحت نظارت 60 تکنسین در بخش تحقیق و توسعه ان در حال اتمام می باشد .

این شرکت دارای یک دفتر تجاری در بارسلونا است که بر روی گسترش بین المللی برنامه های خودکار میکند .

 

مشخصات فنی اتومبیل :

 

khodro-hava-soz1.jpg

این اتومبیل دارای یک مخزن هوا با گنجایش 90 متر مکعب و فشار 300 بار است و بخاطر اینکه حاوی مواد اتش زا نمی باشد قابل انفجار نیست و اگر هم شکستگی در این مخزن ایجاد شود چون جنس ان از الیاف شیشه است در مسیر خود ترک خواهد خورد و فقط صدایی مهیبی می دهد و شیر مخزنی در وسط ان تعبیه شده است هنگام خروج هوا تکانه ای در اتومبیل ایجاد نکند .

این اتومبیل دارای یک کمپرسور کوچک است و طوری طراحی شده است که در مدت 3 تا 4 ساعت مخزن را پر می کند .

khodro-hava-soz2.jpg

 

بدنه این اتومبیل همانند بسیاری از اتومبیل های دیگری که هم اکنون در بازار موجود است از الیاف شیشه می باشد و فوم به ان تزریق شده است که این تکنولوژی دارای دو مزیت است :

هزینه کمتر و وزن پایین تر. صدای موتور ان هم نسبت به موتور های معمولی پایین تر است . دامنه مسافتی که با هر بار پر نمودن مخزن می توان با ان طی نمود بستگی به سرعت حرکت دارد.

در سرعت 50 کیلومتر بر ساعت دامنه حرکت بیش از 300 کیلومتر است و در 100 کیلومتر بر ساعت دامنه حرکت ان به یک سوم ان میرسد. در محیط های درون شهری این اتومبیل قادر است بیش از 10 ساعت حرکت کند.

 

هزینه پر نمودن مخزن ها حدود 2 دلار است. در ایستگاه های شارژ مخزن بین 3 و 4 دقیقه زمان می برد تا کاملا پر شود.در خانه با برق 220 ولت (3.5)ساعت زمان برای پر شدن لازم است.

سیستم برق این اتومبیل بر مبنای تابش رادیویی است که توسط میکرو کنترلرهایی که بر روی هر یک از لوازم برقی اتومبیل نصب شده است دریافت می گردد که بدین ترتیب موجب می شود تنها یک کابل برق برای کل وجود داشته باشد .

 

دو مزیت مشخص این سیستم یکی سادگی نصب و تعمیر اسان سیستم و دیگری کاهش وزن به اندازه 22 کیلوگرم می باشد.این اتومبیل با عبور دادن اتمسفر از *****های کر بنی و رفع گرد و خاک و ذرات ساینده فراوان موجود در هوای شهر از اسیب رسیدن به کمپرسور های نصب شده در هر اتومبیل جلوگیری می کند سپس کمپرسور هر اتومبیل ان را فشرده می سازد .

بنابراین این اتومبیل نه تنها هیچ گونه گاز سوخته شده و آلودگی به هوا اضافه نمی کند بلکه ازالاینده های هوا می کاهد بطوری که دارای الایندگی منفی است .پس از اگزوز ان هوای پاک با دمایی بین 5 تا 30 درجه سانتیگراد بیرون می اید

 

بعد از یک مدت مشخص هم ***** رفع الودگی می شود همانطور که ملاحظه می کنید این اتومبیل بر عکس موتورهای پیستونی که حرارتی حدود 400 درجه سانتیگراد تولید میکند نه تنها الودگی حرارتی ندارد بلکه از الودگی حرارتی هوا هم کم می کند بعلاوه اتومبیل های پیستونی با نشران او حدود 80% از الودگی هوای شهرها را موجب می شوند اولین سری این اتومبیل در اواخر دسامبر 2002 در فرانسه وارد بازار شد که قیمت ان مابین 8000 تا 10000 دلار می رسید و شامل : اتومبیل خانواده ، کاروان ، تاکسی ، وانت بود.

 

مشخصات اتومبیل های فوق به شرح زیر است:

 

 

مدل خانواده:

khodro-hava-soz3.jpg

 

اتومبیلی جادار ودارای صندلی هایی است که به هرطرف می چرخند

ویژگی ها:

Airbag, ABS سیستم تهویه مطبوع، شش صندلی،

وزن:720 کیلوگرم

حداکثر سرعت : 130 کیلومتر در ساعت

مسافت قابل حرکت در هر بار شارژ:200تا300کیلومتر

مدت شارژ الکتریکی : 4 ساعت

مدت شارژ در ایستگاه هوا : 3 دقیقه

مدل تاکسی:

khodro-hava-soz4.jpg

 

قابل استفاده برای تاکسی و رانندگان معمولی که دارای مزیت در طراحی ارگونومیک ونیز اسایش بهتری است.

ویژگی ها:

Airbag, ABS سیستم تهویه مطبوع، شش صندلی،

سرعت:(مسافت قابل حرکت در هر بار شارژ مخزن):200 کیلومتر تا 300 کیلومتر.

مدت شارژ الکتریکی: 4 ساعت

مدت شارژ در ایستگاه هوا : 3 دقیقه

):van)مدل کاروان

khodro-hava-soz5.jpg

برای تحویل کالا در مناطق شهری ،روستایی و صنعتی طراحی شده است و قابل استفاده برای هر نوع باری می باشد .

ویژگی ها:

،فضای باری1.5 مترمکعبAirbag, ABS سیستم تهویه مطبوع،

ابعاد:3.84متر،1.72متر،1.75متر

وزن :720 کیلوگرم

حداکثر سرعت : 130 کیلومتر در ساعت

مسافت قابل حرکت در هر بار شارژ:200تا300کیلومتر

مدت شارژ الکتریکی : 4 ساعت

مدت شارژ در ایستگاه هوا : 3 دقیقه

:(pick-up)مدل وانت

khodro-hava-soz6.jpg

مناسب برای حمل و نقل اسباب واثاثیه بزرگ با اشکال متنوع

ویژگی ها:

Airbag, ABS سیستم تهویه مطبوع، دو صندلی،عقب جادار،

ابعاد:3.84متر،1.72متر،1.75متر

وزن :720 کیلوگرم

حداکثر سرعت : 130 کیلومتر در ساعت

مسافت قابل حرکت در هر بار شارژ:200تا300کیلومتر

مدت شارژ الکتریکی : 4 ساعت

مدت شارژ در ایستگاه هوا : 3 دقیقه

لینک به دیدگاه

خودروهای هواسوز (قسمت دوم)

 

 

مخزن موتور( ام دی ای ) بخاطر بزرگ بودن ابعاد قابل نصب روی خودروهای متداول نمی باشد .

khodro-hava-soz7.jpg

 

این اتومبیل یکبار در بیستم ژون سال 2000 در سالن گراند هتل بارسلونا و یکبار در بیست ونهم سپتامر سال2002 درنمایشگاه اتومبیل پاریس به نمایش گذاشته شد.

(articulated conrod)شرکت (هم دی ای) در قسمت شاتون مفصل داراختراعی را به ثبت رسانده که بدین شرح می باشد:

khodro-hava-soz8.jpg

در این سیستم پیستون در زاویه 70 چرخش میل لنگ در قسمت نقطه مرگ بالا متوقف می شود ، بطوری که باعث می شود یک محفظه انبساط با حجم ثابت در درون سیلندر به وجود اید.

khodro-hava-soz9.gif

MDIچرخه ی موتور

khodro-hava-soz10.jpg

(Compression phase)مرحله تراکم

در این موتور، هوای اتمسفری تا20بارتوسط پیستون فشرده می شود و در این فرایند تا 400 درجه سانتیگراد ،گرم می شود.

 

khodro-hava-soz11.jpg

مرحله سیستم هوا رسانی:

وقتی پیستون می ایستد ، هوای متراکم که دارای دمای محیطی است از درون مخزن به درون سیلندر تزریق می گردد .

 

مرحله انبساط هوا :

تزریق هوا موجب یک افزایش سریع در فشار و انبساط هوا می شود که بدین ترتیب پیستون را عقب می راند،بنابراین موتور را میچرخاند

و در موتور نیرو ایجـاد می کند.

 

نحوه کار:

کل مخزن از الیاف کربن در هم تنیده شده ساخته شده که دارای آستری از مواد ترموپلاستیک می باشد و هر کدام قابلیت ذخیره 90مترمکعب هوا در فشار300 بار دارند. انبساط هوا در داخل سیلندر پیستون را به عقب می راند .

بخاطر عدم احتراق ، تعویض روغن (که از نوع روغن خوراکی است) ندرتاً انجام می شود بطوری که در هر 50000 کیلومتر تعویض روغن انجام می شود.

مبنای کار سیستم (طبق شکل)

khodro-hava-soz12.jpg

اولین پیستون هوا را می مکد و ان را متراکم می کند. هوای مکیده شده متراکم شده گرم می شود ووقتی پیستون در نقطه مرگ بالا متوقف می شودهوابا فشار بالا ازمخزن ذخیره تزریق می شود انبساط مخلوط دو هوا پیستون را به عقب می راند و موتور را میچرخاند.

ویژگی های اصلی موتور تک انرژی هوای کمپرس شده :

ظرفیت سیلندر به سانتی متر مکعب 4×665

حداکثر قدرت :

25CVدر3500RPM

حداکثرگشتاور:

800AT-1300RPM

خوراک:تزریق الکترونیکی هوا

مقدار روغن و تناوب تعویض ان : (روغن سویا)به ازای هر5.8 لیتر50000 کیلومتر

کاربرد ها:

موتور قایق-به عنوان ذخیره کننده ایده آل انرژی سیستم های غیر الاینده مولد نیرونظیر انرژی خورشیدی یا نیروی هیدرولیک. به جای باتری های سنگین که بهره وری پایین و نگه داری مشکلی دارند این سیستم از هوای کمپرس شده بهره می گیرد که ایمن تر و سبک تر وتمیز تر هستند.

khodro-hava-soz13.gif

 

 

 

 

Nima Vosough nia

منابع :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

منبع فارسی :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 3 سال بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...