رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

thermostat-main_Full.jpg

 

 

 

ترموستات جداری در شوفاژ

 

 

ترموستات های جداری را از شوفاژ خود باز کنید

 

 

ترموستات دستگاهیست که دما را حس میکند و دستور قطع در دمای معینی که روی آن تنظیم شده است میدهد.

در شوفاژ ها دو نوع ترموستات بکار میرود

1- ترموستاتی که روی دیگ شوفاژ نصب میشود و وقتی حرارت آب به درجه ای که ترموستات روی آن تنظیم شده رسید به مشعل دستور خاموش شدن را میدهد.

مثلا اگر دکمه ترموستات را روی60 درجه بگذاریم مشعل شروع به کار میکند و آب درون دیگ را گرم مینماید . هنگامیکه دمای آب به 60 درجه رسید ترموستات دستور خاموش شدن را به مشعل میدهد. بدیهیست با مصرف شدن دمای آب در رادیاتورها و منابع دوجداره ، ترموستات مجددا به مشعل دستور روشن شدن و گرم کردن آب راتا دمای 60 درجه میدهد.

2- ترموستات جداری که روی لوله های آب برگشتی از رادیاتور ها نصب میشود و دمای آب برگشتی را حس مینماید . این ترموستات در صورتیک دمای آب برگشتی بیشتر از درجه تنظیم شده روی آن باشد دستور خاموش شدن را به پمپ سیرکولاتور( پمپی که آب را بگردش در میآورد) میدهد.

توضیحا اینکه آب درون دیگ که گرم شده است بوسیله پمپ سیرکولاتور به داخل ساختمان و رادیاتور ها میرود و محیط را گرم میسازد . اگر محیط گرم باشد دمای این آب مصرف نمیگردد و در برگشت به ترموستات جداری میرسد و پمپ سیرکولاتور خاموش میشود.

بکار بردن ترموستات جداری اشتباه بزرگیست که در نصب موتور خانه شوفاژ انجام میگیرد.

این ترموستات اگر کار کند ، باعث بهم خوردن انتقال گرما میشود و در دراز مدت بعلت شوک های وارده از طرف آن به پمپ ،موجب سوختن سیم پیچ موتور و یا شکستن کوپلینگ میشود. به همین دلیل شوفاژکارها درجه روی آین ترموستات را کمی بیشتر از درجه تعیین شده بوسیله ترموستات روی دیگ میگذارند و این بدان معنیست که این ترموستا ت هیچوقت کار نمیکند و بود و نبود آن یکسانست.

هر موتور الکتریکی هنگام روشن شدن جریان زیادی را مصرف میکند و بعد از رسیدن به دور حداکثر خود جریان مصرفی آن کم میشود. پمپ سیرکولاتور هم اگر بطور دائم کار کند هیچ اشکالی در آن پدید نخواهد آمد ولی اگر بوسیله ترموستات جداری مرتبا خاموش و روشن شود ضربه های الکتریکی وارده ، از عمر آن میکاهد و باعث میشود زودتر بسوزد.

از طرفی اگر ترموستات جداری پمپ سیرکولاتور را خاموش کند ، دیگر آب درگردش نخواهد بود و اطلاعات سرد شدن محیط در اطاقها به ترموستات جداری نخواهد رسید و با توجه به گرم بودن محیط شوفاژخانه ترموستات جداری عمل نمیکند و پمپ همچنان خاموش خواهد ماند.

بنا براین وجود ترموستات جداری نتنها مفید نیست بلکه باعث اختلال در انتقال گرما شده و عمر پمپ سیرکولاتور را بشدت کاهش میدهد.

cold-hot-water-circulator-pump-279414.jpg?size=600

برخی چنین استدلال میکنند که پمپی که دائما کار کند زودتر خراب میشود . ولی همانطور که گفته شد ضربه های الکتریکی شدیدی که هنگام روشن و خاموش شدن به سیم پیچ پمپ وارد میشود خیلی سریع باعث سوختن آن خواهد شد.

پس پیشنهاد میکنم اگر در شوفاژخانه منزل خود ترموستات جداری دارید فورا آنرا از مدار خارج کنید و اگر در حال احداث شوفاژخانه هستید از نصب آن جلوگیری نمائید.

بسیار از شوفاژکارها بعلت عدم آگاهی و یا بعلت کمک به فروش این ترموستات ها نصب آنرا واجب میدانند ولی اینکار اشتباه محض است و اینجانب همواره آماده ام پاسخگوی این مسئله باشم.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...