رفتن به مطلب

استفاده از نانوتکنولوژي در از بين بردن آلودگي هاي محيط زيستی


ارسال های توصیه شده

چکیده : يکي از نگراني هاي موجود در صنعت حفاري به خصوص حفاري در دريا، ايجاد آلودگي براي آب هاي زيرزميني و محيط اطراف سکوي حفاري است.اين مسئله زماني شدت مي يابد که ما از گل هاي پايه روغني جهت حفاري استفاده کنيم . امروزه جهت مقابله با اين موضوع شرکت هاي مختلف از روش تزريق گل حفاري زايد به همراه کنده ها به داخل سازندهاي بي فايده از طريق شکست هيدروليکي و از درون فضاي بين دو لوله جداري استفاده مي کنند اما اين عمل داراي مشکلات فراواني است.

البته روش هاي ديگري براي مقابله با اين موضوع وجود دارد ولي اين روش ها با هزينه بالا و در برخي موارد از بازدهي کمتري برخوردار هستند و بعضا ممکن است خود باعث آلودگي محيط شوند .

روش ديگري که در اين خصوص استفاده مي شود انتقال کنده ها به همراه گل حفاري زايد به مکان مناسب و انجام تست هاي لازم است که اگر اين تست ها جواب

مثبت به همراه داشتند از اين مواد زايد مي توان مجددا استفاده کرد در غير اين صورت بايد به نحوي که باعث آلودگي محيط نشوند از چرخه عملياتي خارج شوند.

نکته ای که مي توان به آن اشاره کرد و نانوتکنولوژي مي تواند در آن موثر واقع شود زمان ترک چاه بعد از بهره برداري کامل مخزن است.عمليات ترک چاه جهت

جلوگيري از مهاجرت احتمالي نفت باقيمانده به سطح از قبيل برداشتن لوله هاي مغزي؛ سيمان کاري؛ گذاشتن پلاگ و ديگر موارد کار زمان نسبتا زيادي را ميگيرد و شايد در بعضي موارد داراي بازدهي بالا نباشد .در اين مقاله مي خواهيم به بررسي اثر نانو مواد در اين زمينه بپردازيم.

 

 

 

ارائه دهندگان : مهدی ندری پری)دانشجوي كارشناسي ارشد دانشگاه صنعت نفت( مهدی کاکاوندی- )دانشجوي كارشناسي ارشد دانشگاه صنعت نفت( روح اله نعمت الهی) دانشجوي كارشناسي ارشد دانشگاه صنعت نفت(

محل ارائه : دومین کنگره ملی مهندسی نفت ایران

تاریخ انتشار : بهمن 86

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...