رفتن به مطلب

ارزیابی پتروفیزیکی مخازن ماسه سنگی با مقاومت الکتریکی پایین


mim-shimi

ارسال های توصیه شده

چکیده :

دلایل زیادی برای وجود نواحی بهره ده با مقاومت کم موجود می باشد. دانستن منشأ این پدیده بسیار حائز اهمیت می باشد. مشکلی که در این نواحی وجود دارد، این است که تفسیر داده های مقاومت سنجی نشانگر اشباع آب بالایی می باشند، در حالی که تولید نفت و حتی نفت خشک نیز خواهیم داشت.

در این مقاله عوامل مختلفی را که باعث می شوند مخازن ماسه سنگی بتوانند کم مقاومت باشند را بررسی خواهیم کرد. ماسه سنگ های تمیز دارای مقاومت بالایی می باشند ولی در صورتی که این سنگ حاوی شیل یا مواد معدنی سنگین مانند pyrite باشند، مقدار مقاومت می تواند کم باشد.این تغییر مقاومت به طبیعت و حجم مواد رسی و معدنی موجود بستگی دارد.Pyrite دارای رسانش الکتریکی خوبی می باشند به طوری که رسانش آن با رسانش آب سازند قابل مقایسه و حتی در بعضی مواقع بیشتر می باشند و بنابر این نسبت به شیل تأثیر بیشتری دارند. نواحی بهره ده کم مقاومت الزاماً حالت ماسه شیلی نمی باشند.

در این مطالعه، مدل های ماسه های شیلی مختلفی برای بدست آوردن مدلی مناسب مورد بحث قرار خواهند گرفت. مثالهای مختلف میدانی را نیز با استفاده از مدلهای مختلف آنالیز خواهیم کرد.

استفاده از مدل مجموع ماسه شیلی اصلاح شده، نتایج خوبی در بر دارد. در حالت کم حجم بودن شیل، معادله ی اشباع معمولی، مقادیر اشباع آب قابل قبولی را به ما خواهد داد.

 

 

 

 

ارائه دهندگان : مهندس عباس قبادی- بهره برداری مهندس ایمان دردی زاده- حفاری مهندس امیر عابدپور- حفاری مهندس علی نصر- حفاری مهندس علی فارسی- بهره برداری

محل ارائه : دومین کنگره ملی مهندسی نفت ایران

تاریخ انتشار : بهمن 86

تعداد صفحه : 14

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...