رفتن به مطلب

بررسی اثر سناریوهای مختلف قیمتي بر ميزان مصرف بنزین


mim-shimi

ارسال های توصیه شده

چکیده :

بحث واقعي نمودن قيمت‌ها و مساله عدالت اجتماعي يكي از مهمترين موضوعاتي است كه امروزه مورد مناقشه سياستگذاران اقتصادي كشور مي باشد.با توجه به آنكه مطابق تئوري‌هاي اقتصادي هنگامي با افزايش قيمت بنزين مصرف آن كاهش خواهد يافت كه در محدوده كشش پذيري تابع تقاضا قرار داشته باشد،تحقيق حاضر به بررسي علمي اين موضوع خواهد پرداخت.

هدف از اين تحقيق، تخمين توابع تقاضاي كوتاه‌‌‌مدت و بلندمدت بنزين در دوره1346-1383و پيش بيني ميزان تاثير سناريوهاي مختلف قيمتي بر روي مصرف آن طي سال‌هاي 1385-1389 مي‌باشد.

در راستاي تحليل دقيقتر در اين بررسي، 9 مدل با متغييرهاي قيمت واقعي بنزين،

درآمد واقعي، موجودي وسايل نقليه و كارايي تخمين زده شده است. براي تخمين مدل‌ها از روشARDL استفاده شده و نتايج تخمين‌ها نشان مي‌دهد كه بنزين يك كالاي كم‌كشش و ضروري مي‌باشد. عليرغم كشش قيمتي پايين تابع تقاضاي بنزين، براي سياستگذاري بايد به درصد و نوع افزايش(پلكاني و يكنواخت) قيمت بنزين نيز توجه داشت. پيش بيني مقدارمصرف بنزين طي دوره 1385-1389 نشان مي‌دهد كه با افزايش قيمت در يكسال و ثابت ماندن آن طي سال‌هاي آتي، مصرف با يك كاهش در سال افزايش قيمت،دوباره به رشد خود طي سال‌هاي آتي ادامه مي‌دهد و سياست قيمتي كارايي لازم براي جلوگيري از رشد مصرف را نخواهد داشت. ولي اگر قيمت به صورت پلكاني بالا رود،بسته به درصد افزايش مي‌تواند مانع رشد بالاي

مصرف گردد. البته در اتخاذ سياست‌هاي قيمتي فوق بايد اثرات تورمي و امكان استفاده ازسياست‌هاي غيرقيمتي مكمل نيز ملحوظ گردد.

 

 

 

 

ارائه دهندگان : حكيمه نوروزي- معصومه سلگي

محل ارائه : دومین کنگره ملی مهندسی نفت ایران

تاریخ انتشار : بهمن 86

تعداد صفحه : 33

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...