رفتن به مطلب

روشهاي نوين کاهش حجم گل و دفع پسماندها در عمليات حفاري


ارسال های توصیه شده

چکیده :

گل حفاري و پسماندهاي ناشي از حفاري در صورتي که درست مديريت نشوند، علاوه بر تحميل هزينههاي سنگين به صنعت نفت، ميتوانند به يکي از منابع آلودگي درمحل حفاري تبديل شوند. مديريت پسماند گل حفاري عبارت است از يك مجموعه مقررات منسجم و سيستماتيك براي كنترل توليد، ذخيره، جمعآوري، حملونقل، پروسه و دفع مواد زايد و پسمانده، منطبق بر بهترين اصول بهداشت عمومي، اقتصاد، حفاظت از منابع و ساير ملزومات زيست محيطي و آنچه براي عموم مورد توجه است كه منطبق بر چهار اصل (Reuse ,Recover ,Reduction ,Recycle) ميباشد. بهطوري كه در پايان عمليات حفاري هيچ پسماندي از گل حفاري و كندههاي حفاري در اطراف چاه باقي نماند. در تحقيق حاضر به طور کلي طبقات و لايههاي زمين براي اجراي عمليات حفاري در مناطق نفتخيز جنوبايران به سه بخش اصلي:1- طبقات فوقاني(Top Hole)، 2- طبقات مياني و پرفشار(High Pressure)، 3- طبقات تحتاني و زيرسنگ پوش تقسيم شدهاست. از آنجا که در هر کدام از اين سه بخش ترکيب و ميزان گل حفاري متفاوت است، ترکيبات گل و حجم پسماندها بهطور جداگانه معرفي شدهاست. حجم گل و پسماندي که در اين سه بخش در صورت عدم کنترل وارد محيطزيست ميشود، بسيار چشمگير است. به همين منظور ابتدا تاريخچه‌اي از روش‌هاي سنتي و قديمي ذکر شده‌ و سپس روش‌هاي جديد مورد ارزيابي فني و مهندسي قرار گرفته‌اند. در پايان هم سعي شده است تا با توجه به معايب و مزاياي روش‌هاي مختلف بهترين روش انتخاب گردد. اما بايد توجه داشت که در بحث مديريت پسماند، يک ‌سيستم وجود ندارد که بتوان براي همه موارد بکار برد، بلکه بعضي از وسايل براي هميشه و برخي به‌طور موقت مورد نياز است.

 

 

 

ارائه دهندگان : احسان‌اسماعيل‌نژاد(دانشجوي‌کارشناسي‌ارشدمهندسي‌حفاري‌نفت، دانشکده‌فني‌ومهندسي، دانشگاه‌شهيدباهنر کرمان)حســين‌جـلالـي‌فـر( استاديار بخش مهندسي نفت و گاز، دانشکده فني و مهندسي، دانشگاه شهيد باهنر کرمـــــان)

محل ارائه : دومین کنگره ملی مهندسی نفت ایران

تاریخ انتشار : بهمن 86

تعداد صفحه : 9

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...