رفتن به مطلب

تصویر جدید تلسکوپ ناسا از "فرفره" ای در آسمان جنوبی


ارسال های توصیه شده

سازمان ناسا با استفاده از تلسکوپ WISE تصویری جدید از کهکشان مارپیچی "مسیه 83" که به "کهکشان فرفره جنوبی " نیز شهرت دارد به ثبت رسانده است.

کد خبر : 05663 تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۸۹ ferfere.jpg

 

کهکشان مسیه 83 یا M83 کهکشانی مارپیچی است که در فاصله 15 سال نوری در صورت فلکی "هایدرا" یا "مار باریک" واقع شده است در واقع کهکشان فرفره نام کهکشان M101 است اما به دلیل شباهت ظاهری M83 در آسمان جنوبی به این کهکشان، گاهی آن را کهکشان فرفره جنوبی نیز می خوانند.

 

این کهکشان با وسعتی برابر 55 هزار و 500 سال نوری، کمی بزرگتر از نیمی از کهکشان راه شیری بوده و ساختار بیضوی مشابهی دارد.

 

مانند راه شیری بیشتر غبارها، گازها و ستاره های M83 بر روی صفحه ای آراسته شده به بازوهایی بزرگ مارپیچی قرار دارند بازوهای مارپیچی مناطقی هستند که در آن حجم گازها و ستارگان در صفحه بیشتر شده و منجر به شکل گیری بیشتر ستاره ها در این مناطق خواهد شد در مناطق شکل گیری ستاره ای می توان ستاره های درخشان و جوانی را در کنار مقادیر زیادی غبار که در این تصویر به رنگ سبز و قرمز دیده می شوند، یافت.

 

بر اساس گزارش فاکس نیوز، این تصویر از کهکشان فرفره جنوبی به واسطه چهار ردیاب مادون قرمز تلسکوپ WISE به ثبت رسیده است رنگهای آبی و سایان نمایانگر نور مادون قرمز در طول موج 3.4 و 4.6 میکرون هستند که در اصل نور ستارگان بوده و رنگهای سبز و قرمز نمایشگر نور در طول موج 12 و 22 میکرون هستند که در اصل حرارت غبارها را نمایان می کنند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...