رفتن به مطلب

معرفی رویکرد طراحی پارامتریک در شهرسازی


ارسال های توصیه شده

این مقاله به معرفی معماری و طراحی شهری پارامتریک می‌پردازد که توسط منا تراشی در 35 صفحه به صورت PDF تهیه شده است و از پیوست میتونید دانلود کنید.

همانگونه که می‌دانیم با انقلاب صنعتی و پیشرفت‌های فنی و تکنولوژیکی در عرصه معماری، بافت سنتی شهرها که با توجه به طبیعت و محیط پیرامون شکل می‌گرفت و واجد بسیاری ویژگی‌های مثبت در طراحی بود، به دست فراموشی سپرده شد. جایگزینی فرآیند شکل‌گیری تدریجی شهرها با سبک‌های طراحی شهری در طول سالیان به ایجاد بافت‌های بی‌هویت و دارای معضلات اجتماعی منجر شده است. این در حالی است که شهرها مانند ارگانیسم‌های زنده و همواره در حال تغییر دارای هندسه پیچیده‌ای می‌باشند و جامعه شهری روز به روز واجد پیچیدگی‌های بیشتری می‌شود. بنابراین لزوم نگرش وسیع‌تر به فضا اهمیت می‌یابد.

استفاده از فرآیندهای طراحی سنتی، بر این مشکلات می‌افزاید. فرآیندهای طراحی شهری سنتی فاقد انعطاف‌پذیری لازم برای سر و کار داشتن با پیچیدگی‌های جامعه می‌باشند. بنابراین برای تولید طرح‌های با انعطاف‌پذیری بالا، روش‌های طراحی مورد نیاز است که بتواند راهکارهای متفاوتی را تولید نماید و طراح را در هر مرحله از کار از عواقب تصمیمات خود آگاه نماید. در این حالت طراحی، سیستمی از راه‌حل‌ها برای یک مسئله خواهد بود. در اینجا لازم است توجه کنیم که در وضع موجود برنامه‌ریزی کشور، تمامی سیستم‌های برنامه‌ریزی استاتیک و غیرپویاست و به ندرت ویژگی‌های شهر به عنوان یک ارگانیسم زنده و در حال رشد را در نظر می‌گیرد.

فرآیند شهرسازی پارامتریک ظهور یک متدولوژی جدید در طراحی شهری است که اجازه مداخله طیف وسیعی از پارامترها را با استفاده از ابزارهای محاسباتی پیشرفته می‌دهد. این نوع شهرسازی طراح را قادر می‌ساد تا از طریق هندسه‌های پیچیده، رابطه بافت‌های شهری جدید را با بافت‌های شهری موجود بیان کند و بنابراین اتصال و ارتباط شبکه شهری به عنوان یک کل را فراهم کند. در این نوع طراحی پارامترها می‌تواند از هندسه بافت‌های سنتی ارگانیک اخذ شود که این امر به ایجاد طراحی شهری پایدار می‌انجامد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...