رفتن به مطلب

مقابله با کاهش انگیزه بعد از تعویق کنکور


ارسال های توصیه شده


بعد از به تعویق افتادن کنکور به مدت ۲ ماه و نیم ممکن است خیلی از داوطلبان انگیزه خود را از دست داده باشند و هیجان های منفی زیادی را تجربه کنند. تعدادی از داوطلبان ماه های طولانی ای است که مشغول به مطالعه هستند و در ۲۰ روز پایانی در حال جمع بندی پایانی درس ها، که یکدفعه با این مواجه شدند که کنکور قرار است ۲ ماه و خورده ای عقب بیفتد!!! ممکن است الان خیلی از شما  احساس خستگی، بی انگیزگی، یکنواختی، غم و خشم را تجربه کنید. خیلی از شما برای دوران بعد از کنکور کلی برنامه ریزی کردید و با این انگیزه مطالعات با ساعات طولانی را ادامه دادید و الان با تعویق کنکور همه برنامه های شما باز به تعویق خواهد افتاد. این موضوع را در نظر داشته باشید که این احساسات درونی و بدنی منفی یک واکنش طبیعی به این موضوع است و برای مقابله با آن راهکار هایی وجود دارد. اگر دچار این بی انگیزگی و نا امیدی شدید میتوانید این کار ها را امتحان کنید:

۳-۴ روز به خودتان استراحت مطلق دهید.
مطالعه با ساعات طولانی و پی در پی میتواند فرسودگی روانی و جسمی زیادی را ایجاد کنید. اگر تا الان طبق برنامه پیش رفتید و مطالعات خود را خوب پیش بردید، به خودتان اجازه دهید که چند روز استراحت مطلق کنید و فعالیت هایی که برایتان لذت بخش است انجام دهید.

فعالیت بدنی داشته باشید
اگر انگیزه ورزش در خانه را ندارید، فقط از خانه بیرون بروید و به مدت ۱۰ دقیقه پیاده روی کنید. یکی از مزایا پیاده روی نسبت به ورزش در خانه این است که نور خورشید باعث افزایش ویتامین دی و کاهش خستگی میشود. یکی دیگر از از مهم‌تر‌ین فواید روحی ورزش کاهش استرس است. ورزش کردن استرس وارد بر جسم و ذهن را کم می‌کند. استرس ترشح "نورپین فرین" را افزایش می‌دهد. این ماده شیمیایی واکنش مغز به استرس را کنترل می‌کند. با کمک ورزش بدن می‌تواند راحت‌تر با تنش‌ها کنار بیاید.

روی یک کار کوچک تمرکز کنید
اگر لیست بلند بالایی از کار ها که باید روی آنها تمرکز کنید جلوی خود دارید آن را کنار بگذارید و فقط با یک کار کوچک شروع کنید. اگر قرار است در روز ۸ ساعت مطالعه کنید و از صبح که از خواب بیدار میشوید انگیزه شروع ندارید، با روش پومودورو pomodoro technique تنها ۲۵ دقیقه یا ۵۰ دقیقه روی آن کار زمان بگذارید و به مدت ۵ دقیقه یا ۱۰ دقیقه استراحت کنید. اگر قرار است در مدت ۱ ساعت و نیم ۸ صفحه را تمام کنید، فقط روی این تمرکز کنید که پاراگراف اول صفحه اول را بخوانید و بعد آرام آرام مطالعه را ادامه دهید.

میز کار خود را خلوت کنید!
زمانی که تصمیم گرفتید تنها روی یک تسک تمرکز کنید، میز کاری خود را از کتاب های دیگر یا اشیا غیر ضروری خالی کنید. تنها همان کتاب را جلوی خود قرار دهید و میز کار خود را متناسب با آن کار بچینید.

به کمالگرایی و وسواس خود در مطالعه آگاه باشید
یکی از دلایل اصلی که افراد انگیزه و امید خود را برای مطالعه از دست میدهند و شروع مطالعه برایشان دشوار میشود کمالگرایی است. مقاومت به شروع برای مطالعه میتواند از آنجا نشات بگیرد که فرد میخواهد آن کار را تمام و کمال انجام دهد و تسلط کامل روی مبحث پیدا کنید. زمانیکه ما با این دیدگاه سراغ مطالعه میرویم، هر چه قدر که انتظار بی نقص بودن و تمام و کمال اجرا کردن برنامه را از خودمان داشته باشیم به همان اندازه از آن کار اجتناب میکنیم و برای شروع مقاومت داریم. پس فقط شروع کنید! از یک پاراگراف یک صفحه بدون توقعی برای تسلط بر مطالب و تست زدن. این گونه میتوانید به خودتان اجازه اشتباه کردن و بی نقص نبودن دهید و این موضوع اجتناب شما از مطالعه را پایین می آورد.
در آخر در نظر داشته باشید که  تجربه هیجانات منفی در رابطه با تعویق کنکور کاملا طبیعی است. سعی کنید در فرایند مطالعه با خودتان مهربان باشید و اگر  دچار بی انگیزگی شدید از راهکار های بالا استفاده کنید و در جلسات مشاوره تخصصی این موضوع را با مشاور خود مطرح کنید.

موسسه کیهان رتبه 1 کنکور ارشد و دکتری  روانشناسی و مشاوره 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...