رفتن به مطلب

استفاده از نانوبرچسب‌ها براي واكسيناسيون


ارسال های توصیه شده

استفاده از نانوبرچسب‌ها براي واكسيناسيون ... :icon_gol::icon_gol::ws2:

خبرگزاري فارس: گروهي از محققان استراليايي از نانو برچسب‌ها براي واكسيناسيون استفاده كردند.

 

A0527999.jpg

 

 

به گزارش خبرگزاري فارس، گروهي از محققان مؤسسه مهندسي زيستي و فناوري نانو دانشگاه كوئينزلند استراليا نشان داده‌اند كه استفاده از يك نانوبرچسب براي رسانش واكسن به جاي بهره‌گيري از سوزن و سرنگ، پاسخ ايمني مشابهي در بدن ايجاد كرده و در عين حال مصرف واكسن با استفاده از اين روش جديد 100 برابر كمتر است.

 

از اين كشف جديد مي‌توان در برنامه‌هاي واكسيناسيون مختلفي كه در كشورهاي پيشرفته و در حال توسعه صورت مي‌گيرد و در آنها مشكل كمبود واكسن وجود دارد، استفاده كرد.

 

استفاده از اين روش جديد بدون درد بوده و در آن نيازي به سرنگ نيست، بنابراين براي افرادي كه از سرنگ مي‌ترسند و همچنين براي كودكان بسيار مناسب است.

 

پروفسور كندال كه رهبري اين پژوهش را بر عهده دارد گفت: اين نانوبرچسب سلول‌هاي antigen-presenting خاصي را كه در لايه نازكي درست در زير پوست قرار دارند، هدف مي‌گيرد. در نتيجه مصرف واكسن نسبت به زماني كه از سرنگ براي تزريق استفاده مي‌شود، 100 برابر كاهش يافته و همان پاسخ ايمني در بدن ايجاد مي‌شود.

 

وي افزود: نتايجي كه ما به دست آورده‌ايم، 10 برابر بهتر از بهترين نتايجي است كه با استفاده از روش‌هاي رسانش ديگر به دست آمده است. به علاوه، در اين روش نيازي به استفاده از محرك‌هاي ايمني ديگري كه adjuvants يا به عبارتي واكسيناسيون‌هاي چندگانه ناميده مي‌شوند، وجود ندارد. چون اين نانوبرچسب‌ها نيازي به استفاده از نيروي آموزش‌ديده يا سيستم خنك‌سازي ندارند، مي‌توان از آنها در واكسيناسيون‌هاي ارزن در كشورهاي در حال توسعه بهره برد.

 

اين نانوبرچسب‌ها كوچك‌تر از يك تمبر پستي بوده و حاوي هزاران برجستگي كوچك هستند كه به چشم ديده نمي‌شوند.

 

واكسن آنفلوآنزا به روش روكش‌دهي خشك روي اين برجستگي‌ها نشانده شده و به‌مدت دو دقيقه روي پوست موش اعمال شد. كندال توضيح داد: بر اين باوريم كه اين نانوبرچسب‌ها ما را قادر مي‌سازند با بهره‌گيري از مقدار بسياري كمي واكسن، افراد زيادي را واكسينه كنيم.

 

وي ادامه داد: توليد اين نانوبرچسب‌ها در مقايسه با سيستم سرنگ و سوزن ارزان است. به‌راحتي مي‌توان شرايطي را تصور كرد كه در آن دولتها مي‌توانند واكسن مربوط به يك بيماري همه‌گير همچون آنفلوآنزاي پرندگان را در داروخانه‌ها پخش كرده و يا با پست براي مردم ارسال كنند. اين يك كشف هيجان‌انگيز است و كار بعدي ما اثبات كارايي اين نانوبرچسب‌ها در بررسي باليني روي انسان است.

 

اين تحقيق توسط انجمن تحقيقات استراليا و انجمن ملي تحقيقات پزشكي و سلامتي مورد حمايت مالي قرار گرفته است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...