رفتن به مطلب

درباره ی تجارت و صنعت کارتن بازیافتی


ارسال های توصیه شده

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث رشد و اهمیت صنعت بازیافت و خصوصا تجارت کارتن بازیافتی شده، صنایع و واحد های تولیدی مختلفی هستند که به این نوع کارتن ها نیاز دارند. ضمن آنکه میزان مصارف شخصی آنها نیز تا حد قابل توجهی بالا است. ما در این مقاله به دنبال آن هستیم تا ضمن معرفی بازار کارتن بازیافتی و آشنایی با تجارت کارتن بازیافتی ، به معرفی صنایعی بپردازیم که از این نوع کارتن ها استفاده می کنند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

 

دلایل رونق تجارت کارتن بازیافتی

در خصوص دلایل رونق صنعت و تجارت کارتن بازیافتی و به طور کل صنعت بازیافت و ضایعات می توان چند دلیل مهم را بیان کرد. برخی از این دلایل اقتصادی و برخی دیگر ریشه در انگیزه هایی از قبیل حفظ محیط زیست و امثال آنها دارد. ما در ادامه به مهم تریت این دلایل اشاره می کنیم.

  • حفظ محیط زیست

اصلی ترین و مهم ترین دلیل رونق صنعت و تجارت کارتن بازیافتی را می توان در انگیزه هایی همچون حفظ محیط زیست دانست. واقعیت آن است که از دهه های قبل و به دنبال رشد صنعتی جهان و به وجود آمدن انواع کارخانه ها و صنایع ، بحث حفظ محیط زیست اهمیت بسیار زیادی پیدا کرد.

رشد قارچ گونه صنایع در طول زمان باعث گرم شدن کره زمین ، از بین رفتن پوشش گیاهی ، قطع درختان ، آلودگی و در نهایت به وجود آمدن انواع بیماری ها شد. از اینجا بود که سران اکثر کشورهای جهان در نشست های مختلف دور هم جمع شدند تا راهکاری را برای این معضلات پیدا کنند. راهکار های عملیاتی زیادی ارائه شد که یکی از مهم ترین آنها توجه به صنعت بازیافت زباله بود.

از این رو در دهه های گذشته روش های مختلفی برای بازیافت زباله ابداع شده است. اما در سالیان اخیر بحث بازیافت کاغذ و کارتن بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. یکی از دلایل ان را می توان در حفظ درختان و محیط زیست دانست. چرا که ماده خام اصلی برای تولید کاغذ ، مقوا و کارتن ، همان چوب درختان است.

بدین ترتیب با استفاده از کارتن بازیافتی می توان تا حد زیادی از قطع بیشتر درختان جنگلی جلوگیری کرد. خصوصا آنکه معمولا درختانی با چوب با کیفیت برای تولید آنها قطع می شوند.

  • مقرون به صرفه بودن

اگر مقدار در فروش یا خرید کارتن بازیافتی اطلاعات داشته باشید، متوجه خواهید شد که قیمت این نوع کارتن نسبت به سایر کارتن های دیگر بسیار به صرفه تر خواهد بود. بنابراین طبیعی است که بسیاری از خریداران به سمت آن بروند.

البته واقعیت آن است که کارتن بازیافتی نسبت به کارتنی که از چوب درختان ساخته شده، معمولا کیفیت به مراتب پایین تری خواهد داشت. چرا که فرایند بازیافت به نحوی صورت می گیرد که فرایند ها و اقدامات صورت گرفته در خلال آن باعث کاهش کیفیت کارتن خواهد شد.

با این حال ، مساله مهم آن است که کارتن بازیافتی برای بسیاری از مصارف صنایع یا حتی مصارف شخصی بهترین گزینه خواهد بود. نمونه بارز آن را می توان در کاغذ باطله مشاهده کرد. طبیعتا فردی که به دنبال کاغذ باطله بوده، انتظار کیفیت برابر با کاغذ اصلی را ندارد. بنابراین در فرایند تولید این نوع کاغذ ها معمولا از کاغذ بازیافتی استفاده می کنند. همین موضوع برای کارتن بازیافتی نیز کاملا صدق می کند. به عنوان مثال در تولید کارتن سه لایه معمولا از این کارتن های بازیافتی نیز استفاده می کنند.

  • ایجاد اشتغال

شاید ابتدا کمی تعجب کنید که چرا ایجاد اشتغال را به عنوان یکی از دلایل اصلی رونق گرفتن فروش و خرید کارتن بازیافتی آورده ایم. اما تنها یک بررسی ساده نشان می دهد که صنعت بازیافت کارتن و کاغذ بسیار گسترده تر از آن چیزی است که ما فکر می کنیم.

در سالیان گذشته انواع و اقسام کارخانه ها و کارگاه های بازیافت زباله شکل گرفته است. کارخانه های که هر کدام از آنها ممکن است چند صد نفر کارگر نیز داشته باشند. علاوه بر آن مشاغل غیرمستقیم دیگری نیز در حاشیه آنها شکل گرفته است که احتمالا در کوچه و خیابان نمونه هایی از آنها را مشاهده کرده ایم. این مسائل همگی نشان می دهد که این صنعت اشتغال بسیار خوبی دارد. بنابراین معمولا دولت ها و سازمان هایی نظیر شهرداری ها نیز از آنها حمایت می کنند.

  • سیاست کلان دولت ها

یکی دیگر از دلایل رونق گرفتن خرید و فروش کارتن بازیافتی را می توان در سیاست کلان دولت ها برای حمایت از صنعت بازیافت خصوصا بازیافت کارتن دانست. هم اکنون بسیاری از سازمان های دولتی نظیر شهرداری ها حمایت های خوبی از اینگونه صنایع دارند. بنابراین طبیعی است که سودآوری آنها به مرور زمان افزایش یافته و افراد بیشتری جذب آن شوند.

 

صنایعی که به کارتن بازیافتی نیاز دارند

 

صنایع و واحد های مختلفی وجود دارند که از کارتن بازیافتی استفاده می کنند. این کار هم برای آن مقرون به صرفه بوده و هم اینکه ساخت برخی از محصولات به گونه ای است که ارزش چندانی ندارد تا از کارتنی با چوب درختان استفاده شود. نمونه بارز آن را می توان کاغذ باطله دانست.

  • صنایع کارتن سازی

یکی از اصلی ترین صنایعی که به کارتن بازیافتی نیاز دارد، صنایع کارتن سازی است. برخلاف تصور عامه ، کارتن انواع و اقسام بسیار مختلفی داشته و یک صنعت بسیار بزرگ است. در بسیاری از مواقع نیاز است تا از کارتن های بازیافتی استفاده شود. نمونه کاربرد کارتن بازیافتی در ساخت کارتن سینگل فیس است.

  • صنایع بسته بندی

یکی دیگر از بیشترین کاربرد های کارتن بازیافتی در صنایع مختلف بسته بندی است. این صنایع در حوزه های بسیار متعددی فعالیت داشته و در چند سال اخیر نیز رشد بسیار زیادی داشته اند. کارتن ، وسیله اصلی در صنایع بسته بندی به شمار می رود. بنابراین معمولا خرید کارتن بازیافتی یکی از اصلی ترین خرید های این واحد ها است.

  • صنایع تولید قطعات صنعتی

قطعات صنعتی از قطعات خودرو گرفته تا سایر انواع دیگر همگی به بسته بندی مناسب نیاز دارند که در اکثر اوقات این بسته بندی از طریق کارتن صورت خواهد گرفت. کارتن بازیافتی به علت قیمت مناسبی که دارد معمولا بهترین گزینه برای اینگونه صنایع خواهد بود. چرا که هزینه تمام شده بسته بندی محصولات را نیز پایین خواهد آورد.

ما به مهم ترین صنایعی که از کارتن بازیافتی استفاده می کنند اشاره کردیم. اما قطعا صنایع بزرگ و کوچک دیگری نیز وجود دارند که از این نوع کارتن ها استفاده می کنند. با این حال ، علاوه بر صنایع مختلف ، معمولا اداره ها ، سازمان ها ، بیمارستان ها ، واحد های خدماتی نیز از کارتن بازیافتی استفاده خواهند کرد. ضمن آنکه نباید مصارف شخصی کارتن بازیافتی را نیز نادیده بگیریم.

در این مقاله به اهمیت صنعت و تجارت کارتن بازیافتی و همچنین صنایعی که بیشترین استفاده را از این کارتن می برند اشاره کردیم. چنانچه شما هم قصد دارید تا به خرید و فروش کارتن بازیافتی ورود کنید، بدانید که به یک حوزه پربازده قدم گذاشته اید. با این حال ، بهتر است که از قبل مشورت های لازم را انجام دهید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...