رفتن به مطلب

ساخت قفس‌هاي هوشمند براي آنزيم‌هاي ضد سرطان


ارسال های توصیه شده

ساخت قفس‌هاي هوشمند براي آنزيم‌هاي ضد سرطان ... :icon_gol::icon_gol::ws2:

خبرگزاري فارس: دانشمندان چيني ادعا مي‌كنند نانوكره‌هاي شبه‌‌حفره‌اي توخالي مي‌توانند رسانش داروهاي لوسمي(نوعي سرطان خون) را بهبود بخشند.

 

A0663241.jpg

 

 

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از ستاد فناوري نانو، "L-آسپاراژيناز " يك آنزيم ضدتومور بسيار مؤثر است كه براي درمان لوسمي استفاده مي‌شود. با اين حال اثرات جانبي منفي اين دارو، استفاده از آن را در كاربردهاي باليني محدود مي‌كند. تغيير شيميايي اين آنزيم فعاليت آن را تا حد زيادي كاهش داده و سامانه‌هاي دارورساني قديمي نمي‌توانند از نشت آن به جريان خون جلوگيري كنند.

 

گروهي از محققان آكادمي علوم چين يك نانوكپسول حفره‌اي پليمري براي نگه‌داري "L-آسپاراژيناز " ساخته‌اند. اين نانوكره‌ها از خودآرايي واحدهايي از پليمر زيست‌سازگار تخريب‌پذير پلي‌اتيلن‌گليكول و سيكلودكسترين ايجاد شده و حفرات زيادي دارند كه مي‌توانند مقدار زيادي آنزيم را در خود جاي دهند.

خاصيت نيمه‌تراوايي اين كپسول‌ها موجب مي‌شود مولكول‌هاي آنزيم تا زماني كه اجازه داده نشود، نتوانند كپسول‌ها را ترك كنند. اين امر موجب مي‌شود اين مولكول‌ها فعاليت خود را حفظ كرده و بيمار از اثرات جانبي ناشي از نشت اين مولكول‌ها به خون در امان بماند.

 

بانگ جينگ لي، يكي از پژوهشگران اصلي اين كار توضيح مي‌دهد كه كپسوله كردن مولكول‌هاي بزرگي همچون پروتئين‌ها و آنزيم‌ها با اين روش مي‌تواند كاربردهاي متنوع ديگري نيز داشته باشد. مثلاً مي‌توان از اين مولكول‌ها به عنوان پايه كاتاليزور و يا در مواد مورد استفاده در بسته‌بندي‌هاي الكترونيكي استفاده كرد.

وي گفت: ما در حال حاضر مشغول مطالعه امكان استفاده از اين كره‌هاي توخالي خودآرا در رسانش DNA و كاربردهاي زيستي مربوط به عبور پروتئين‌ها و آنزيم‌ها از غشاها هستيم.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...