رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

ايده هايي براي دكوراسيون دفتركار

 

تزئينات فضاي كار با رنگ و استايل فردي

 

در این بخش قصد داريم چند ایده برای تزئین دفتر كار خانگي ذكر مي كنيم. شما مي توانيد به آسانی در محیط دفتر کار حرفه اي خود نيز از پيشنهاد هاي ما استفاده كنيد.

 

 

office11111.jpg

 

استفاده از خلاقيت فردي

 

تزئين دفتر كار خانگي تنها براي گرافيست ها و دكوراتورها ضرورت ندارد. بلكه در هر پست و مقامي كه هستيد و شغل شما هر چه كه باشد نياز به دفتر كاري مرتبط و منظم و در عين حال زيبا و جذاب داريد تا به كار كردن در آن تشويق شويد.

 

رنگ مناسب

 

براي دفتر كار عموماً استفاده از رنگ هاي روشن و الهام بخش پيشنهاد مي شود. به اين منظور مي توايند از تركيب رنگي خنثي نظير سفيد و كرم با تركيبي از تناليته هاي رنگي مرکبات (پرتقالي و لیمويي) استفاده كنيد. همچنين رنگ هاي مورد علاقه شخصی تان (مانند سرخابی و یا بنفش) را نيز هرگز فراموش نكنيد.

 

مبلمان ارگونوميك

 

انتخاب مبلمان مناسب يك ضرورت است. از آنجايي كه بيشتر اوقات كاري پشت ميز مي گذرد بنابراين خريد يك ميز و صندلي ارگونوميك اولين اصل هر اتاق كاري است. اگر كار شما با كامپيوتر است بنابراين تهيه كيبورد، موس، و مانيتور ارگونوميك نيز از اهميت ويژه اي برخوردار مي شود. اين امر به کاهش تنش عضلانی و ایجاد ايمني براي بافت هاي مختلف بدن كمك مي كند.

 

 

office-2(1).jpg

قفسه، فايل

 

وکلا ، پزشکان، دانشجویان، و حتي كارمندان موارد زيادي براي مطالعه و جمع بندي در اختيار دارند. به همين دليل مرتب كردن پرونده هاي مختلف براي آنها مهم است. اگر در اتاق كار هر چيز جاي مخصوص به خودش را داشته باشد ذهن تمركز بيشتري پيدا مي كند و فرد راحتتر به كارهاي روزانه خود رسيدگي مي كند.

 

نور كافي

 

كاركردن همراه با نور مناسب سرعت مطالعه را تسريع مي بخشد. اگر نور به اندازه كافي در فضا وجود داشته باشد مدت زمان بيشتري مي توانيد به مطالعه اختصاص دهيد و احساس خشتگي نكنيد.

 

تزئينات

 

گیاهان ، تنگ ماهي ، عکسهای خانوادگی و یا آثار هنری يك فضاي هنري منحصر بفرد را ايجاد نموده و شما را تا حدي از فضاي خشك و جدي موجود جدا مي كند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

اگر جزء افراد شاغل هستيد طبيعتاً نياز خانگي شما در دسترسي به محيطي براي كار، تفكر، و تمركز افزايش مي يابد. دفتر كار خانگي شما مي تواند به كوچكي يك ميز و صندلي و يا به بزرگي يك اتاق كامل به همراه كليه امكانات باشد.

 

طراحي و چيدمان اتاق كار خانگي بايد به گونه اي صورت پذيرد كه با ساير نيازهاي خانواده همخواني داشته باشد. به عنوان مثال اگر صاحب فرزند هستيد و رايانه به صورت مشترك مورد استفاده قرار مي گيرد، بايد حتماً آنرا در جايي قرار دهيد كه همه افراد بتوانند به سادگي از آن استفاده كنند و مطمئناً اين دسترسي آسان با قرار دادن رايانه در گوشه انتهايي اتاق خواب ميسر نخواهد شد. ساير وسايل هم بايد طوري انتخاب شوند كه قابليت تغيير و جابجايي در آنها وجود داشته باشد.

 

فضا سازي اتاق كار

 

اگر از نظر فضا در محدوديت هستيد، تنها با در اختيار داشتن يك ديوار خالي مي توانيد دفتر كار خانگي خود را راه بيندازيد. چند قفسه براي قرار دادن فايل ها و ساير ملزومات كاري بر روي ديوار نصب نماييد، بد نيست كه يك ميز تاشو با قابليت الصاق به ديوار تهيه نماييد. از انباري هم مي توانيد كمك بگيريد و آنرا تبديل به دفتر كارتان كنيد، ولي فراموش نكنيد كه با سيم كشي مناسب نور كافي را به داخل آن راه دهيد.

 

تجهيزات دفتر كار خانگي

 

وسايلتان را طوري انتخاب كنيد كه آنها را دوست داشته باشيد تا از كار كردن در آن محيط لذت ببريد. اين امر حس مثبتي در شما ايجاد كرده، اشتياق و انگيزه تان را تقويت نموده، و بازده كاري تان را افزايش مي دهد. قبل از اينكه وارد چيدمان و تهيه وسايل شويد، ابتدا پلات منطقه مورد نظر را روي كاغذ رسم كنيد و سپس چيدمان هاي متفاوت را در آن پياده نماييد تا بتوانيد بهترين نوع دكوراسيون را انتخاب كنيد. در همين حال مناسب ترين مكان براي قرار دادن ميز و رايانه را نيز تعيين نماييد. قرار دادن تلفن بر روي ميز شخصي هم گزينه هوشمندانه اي به شمار مي رود. همچنين مي توانيد محلي براي نصب يك تخته وايت بورد بر روي ديوار در نظر بگيريد تا اطلاعات مورد نياز، تاريخ روز، و ساير يادداشت هاي روزانه را روي آن درج كنيد.

 

در اين زمان بايد سه نكته اصلي را مد نظر بگيريد: محل كار خانگي شما بايد راحت، در دسترس و كاربردي باشد. شما براي هر چه بهتر كردن محيط دفتر كار خانگي خود كارهاي زيادي مي توانيد انجام دهيد كه ما در اينجا به چند نمونه از مهمترين آنها اشاره كوتاهي مي كنيم.

 

بررسي ارگونومي – ارگونومي يا كارپژوهي ((Ergonomics عبارت است از تلفيق كار و شرايط كار با ويژگي ها و نيازهاى انساني. بايد دقت داشته باشيد كه چيدمان محيط كارتان با مولفه هاي ارگونومي سازگار باشد تا ميزان خلاقيت و سلامت روحي و جسمي تان افزايش پيدا كند. در اين مورد بخصوص، موارد زير را در نظر بگيريد:

 

• فاصله چشم از مانيتور 50 تا 70 سانتي متر باشد. بالاي مانيتور بالاتر و يا به موازات چشمانتان قرار بگيرد.

• پاها بايد روي زير پايي يا مستقيماً بر روي زمين قرار بگيرند.

• صندلي در فاصله مناسبي از ميز گذاشته شود تا در حين كار بتوانيد به آن تكيه بدهيد. تكيه دادن به صندلي فشار وارده به ستون فقرات را كاهش داده و سبب مي شود ديرتر خسته شويد.

 

رنگ – هيچ چيز به اندازه رنگ زيباي محيط كار نمي تواند شما را تحت تاثير قرار دهد. چند پوستر و يا تابلوي زيبا خريداري كنيد تا ديوارها از نظر بصري زيباتر جلوه كنند. براي صفحه مانيتور خود نيز يك تصوير دلپذير و دوست داشتني انتخاب كنيد تا با ديدن آن حال و هواي خوبي پيدا كنيد.

office-1.jpg

آشتي با طبيعت – سپري كردن مدت زمان زياد به دور از طبيعت مي تواند براي سلامتي شما مضر باشد. از نظر زيست شناسي انسان با بودن در كنار گل و گياه به سلامت ذهني و جسمي دست پيدا مي كند. وقتي در خانه همكار نداريد، مي توانيد به جاي آن يك گلدان تهيه نموده و در كنار خود قرار ديد.

 

بازيافت- اگر استفاده شما از كاغذ و پلاستيك در زمان كار زياد است، چند سطل مجزاي رنگي انتخاب نموده، آنها را در زير ميز كار خود قرار دهيد، و هر نوع زباله اي را در سطل مخصوص بخود بريزيد تا هم كارتان را انجام داده باشيد و هم به بازيافت زباله ها كمك كرده باشيد.

 

سيم هاي اضافي – سيم ها عمل برق رساني را انجام مي دهند اما در عين حال نماي بيروني خوبي ندارند؛ اين روزها با پيشرفت تكنولوژي مي توان از موس و كيبرد و حتي اينترنت بي سيم استفاده كرد، اما ساير سيم هاي برق را نمي توان حذف كرد. به اين منظور مي توانيد سيم ها را بهم ببنديد تا هم منظره تميزتري داشته باشند و هم مزاحمت ايجاد نكنند. همچنين سيم هاي بلندي كه مسافت زيادي را طي مي كنند به ديوار ميخكوب كنيد.

 

قفسه فايلينگ – يك محفظه مخصوص به منظور ذخيره كردن كليه وسايل اضافي مي تواند قسمت اعظمي از شلوغي ها و بهم ريختگي ها را از بين ببرد.

 

مرتب كردن ميز كار – براي روي ميز يك ست اداري تهيه كنيد تا هر چيز جاي مخصوص به خودش را پيدا كند و ميزتان مرتب شود. با اين روش همه چيز در دسترس بوده و هر زمان كه بخواهيد به آساني وسيله مورد نظرتان را پيدا مي كنيد. جا مدادي، منگنه، پانچ از جمله موارد ضروري براي روي ميز هستند.

 

ساعت ديواري- يكي ديگر از راههايي كه به واسطه آن مي توانيد ديوارها را تزئين كنيد، نصب ساعت ديواري است. با نگاه كردن به ساعت براي چند ثانيه هم كه شده چشمان شما از صفحه مانيتور منحرف مي شود. ساعتي را انتخاب كنيد كه با ساير وسايل همخواني داشته باشد. فقط در هنگام خريد به اين نكته دقت كنيد كه ساعت صداي تيك تاك بلندي نداشته باشد.

 

نور كافي – همانطور كه قبلاً هم اشاره شد، نور يكي از نكات حائز اهميت است كه به ويژه در زمان كار ضرورت بيشتري پيدا مي كند. علاوه بر نور طبيعي و لامپي كه محيط را روشن مي كند، بايد يك چراغ مطالعه نيز داشته باشيد.

 

حذف اصوات ناخواسته- تمركز در موقع كار الزامي است و اگر صداهاي ناهنجار زياد باشند، خلاقيت و راندمان شما تا حد بسيار زيادي كاهش پيدا مي كند. بستن در و استفاده از فرش و پرده در به حداقل رساندن صداهاي ناخواسته و اضافي مفيد واقع مي شود.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

exercise-room-2.jpgبا توجه به گسترش شهرنشینی در چند دهه اخیر، كم تحركي عامل اصلی یک سوم مرگ‏های ناشی از بیماری‏های قلبي، سرطان و دیابت است. فعالیت بدنی منظم موجب کاهش فشار خون، پایین آمدن ضربان قلب و افزایش ظرفیت هوازی بدن مي شود. به علاوه ورزشهایي كه توام با اعمال وزن بر روی بدن هستند سبب تقویت استخوانها و جلوگیری از پوکی استخوان می شوند. مطالعات علمی حاكي از اين امر هستند كه افسردگی و اضطراب در پي فعالیت جسمانی بهبود می‏یابد.

 

 

 

فعاليت هاي ورزشي و تربيت بدني به عنوان يک ضرورت انکارناپذير و حياتي در تامين سلامت و بهداشت جسم و روان هستند، از انواع انحرافات اجتماعي جلوگيري بعمل آورده و هزينه هاي درماني را كاهش مي دهند. با نگاهی به دیدگاه اندیشمندان بزرگ جهان، درمی‏یابیم که ورزش و رسیدگی به فعالیت جسمانی، مورد تأکید و تشویق آنان بوده است. ابوعلی سینا دراین باره می‏گوید: "ورزش، حرکتی است تابع اراده. در ورزش تنفس عمیق و پی‏درپی می‏آید و هر کس بتواند با اسلوب صحیح و متناسب با اعتدال مزاجش و در وقت و زمان مناسب ورزش کند، از چاره جویی و مداوای بیماری‏های مزاجی که در دنباله آن می‏آید، بی‏نیاز می‏گردد".‏

 

 

روز 26 مهر ماه مصادف است با روز جهاني تربيت بدني و ورزش. از اينرو بر آن شديم تا در اين بخش توضيحاتي در مورد دكوراسيون مناسب ورزشي منازل در اختيار شما قرار دهيم. برخي در رفتن به باشگاه قدري سستي مي كنند. حال ما مي خواهيم باشگاه ورزشي را به خانه شما بياوريم. با اختصاص دادن يك فضاي خانگي به ورزش ديگر لازم نيست به صورت ماهانه هزينه عضويت كلاس هاي ورزشي را پرداخت نماييد، و زمان زيادي را در طول مسير در دود و ترافيك از دست بدهيد. با اين كار به سادگي مي توانيد هر موقع كه تمايل داشتيد ورزش كنيد. البته راه اندازي يك باشگاه ورزشي خانگي كار ساده اي نيست و در حين چيدمان و تهيه لوازم بايد يك سري نكات را در نظر بگيريد كه مختصراً نگاهي به آنها مي اندازيم.

 

دكوراسيون اتاق ورزش بايد به شما انرژي بدهد، حس طراوت و شادابي را در شما زنده نگه دارد، جذاب باشد و از شما دعوت كند تا در آن ورزش كنيد.

 

پيش از هر چيز هدف خود را از ايجاد يك محوطه براي ورزش مشخص كنيد. سپس به ميزان فضايي كه در اختيار داريد فكر كنيد. عده اي گوشه اي از يك اتاق را تبديل به منطقه ورزش مي كنند و بعضي ها يك اتاق كامل را به اين كار اختصاص مي دهند.

 

دستگاههاي ورزشي

 

نكته بعدي تهيه ملزومات ورزشي است. فقط دستگاههايي را بخريد كه مطمئن هستيد به آنها نياز داريد و از آنها استفاده مي كنيد. اتاق را بيش از اندازه با دستگاههاي مختلف شلوغ نكنيد. اين كار هم زيبايي بصري اتاق را از ميان مي برد و هم امكان مانور دادن و حركت آزادانه را از شما سلب مي كند. بد نيست اطلاعاتي در مورد مقياس اتاق و نوع تمرينات خود را تهيه كرده و در اختيار يك مربي ورزش يا تناسب اندام قرار بدهيد تا او شما را در خريد وسايل مورد نياز راهنمايي كند. به طور كلي براي يك محيط كوچك با صرف هزينه پايين يك تردميل، دوچرخه، و استپر كفايت مي كند. از جمله مزاياي دستگاههاي مذكور اين است كه همه عضلات بدن را درگير مي كنند، به راحتي جمع شده و قابليت جابجايي دارند.

 

رنگ

 

رنگ در اتاق ورزش از اهميت بالايي برخوردار است. شايد بتوان گفت كه انتخاب رنگ مناسب براي اين اتاق از هر اتاق ديگري مهم تر است. همانطور كه ميدانيد رنگ تاثير شگرفي بر روي حالات و احساسات دروني انسان مي گذارد. به همين دليل بكارگيري رنگ نامناسب براي محوطه ورزش، انرژي شما را كاهش داده و خيلي زود خسته تان مي كند. تعداد زيادي از كارشناسان معتقدند كه براي اتاق ورزش هر چه از رنگ هاي روشن تر استفاده كنيد بهتر است. اما گاهي اوقات رنگ هاي خيلي روشن براي برخي از افراد خيلي زود خسته كننده مي شوند، بنابراين سعي كنيد تا جايي كه مي توانيد رنگي را انتخاب كنيد كه برايتان كاربردي باشد.

 

چه ورزشي انجام مي دهيد؟ اگر مي خواهيد در اين اتاق به تمرين يوگا بپردازيد، يك رنگ آبي خنك، آرامش ذهني شما را افزايش داده و حس سكون و آسايش خيال را افزايش مي دهد. نارنجي هم يك رنگ پرانرژي است و اگر مي خواهيد ورزش هاي هوازي انجام دهيد پيشنهاد مناسبي است. بنفش رنگ تحول و دگر گوني است و اگر بيش از حد اضافه وزن داريد و تصميم گرفته ايد كه ساختار كلي بدن خود را تغيير دهيد، بد نيست از اين رنگ استفاده كنيد. قرمز به سادگي فشار خون و ضربان قلب را بالا مي برد اما اين افزايش ضربان مجازي است و سبب بروز خستگي زودرس مي شود. قرمز همچنين تاثير مستقيمي روي اشتها دارد و شما را به سرعت گرسنه مي كند و اين مسئله اي كه بايد در هنگام ورزش كردن از آن پرهيز كنيد.

 

پوشش كف

 

به پوشش كف اتاق ورزش هم دقت كنيد چراكه اكثر فعاليت هاي شما روي اين منطقه انجام مي پذيرد. پهن كردن فرش ايده بدي به شمار نمي رود زيرا سطح نرمي را برايتان ايجاد مي كند. اما مناسب ترين گزينه براي پوشاندن كف اين اتاق يك سطح نرم پلاستيكي است. به اين منظور مي توانيد از پوشش هاي آماده فوم و پلي استر استفاده كنيد.

ايمني

 

حفظ ايمني در اين مكان يكي ديگر از مواردي است كه بايد حتماً به آن توجه كرد. هنگام نصب دستگاهها آنها را در محل مورد نظر به دقت فيكس كنيد. اگر فكر مي كنيد كه ممكن است دستگاههاي بدن سازي براي كودكان خطر ساز شوند، حتما درب اتاق را قفل كنيد تا مانع ورود كودكان شويد. خريد وسايل حجيم بدنسازي نه تنها هزينه بالايي در بردارد بلكه به مراقبت و رسيدگي بيشتري هم نياز دارد. فراموش نكنيد كه شما براي ورزش كردن نياز به تجهيزات كامل يك باشگاه درجه 1 ورزشي را نداريد.

 

ExerciseRoom-1.jpg بايد هاي اتاق ورزش

 

تشك - يكي از ملزومات ضروري در هر اتاق ورزشي تشك هاي تمريني است. تشك به ويژه براي انجام حركات يوگا و ساير حركات زميني نظير دراز نشست و شنا مورد استفاده قرار مي گيرد. در اين زمينه قدري خلاقانه عمل كنيد و رنگ و طرح اين تشك ها را بر اساس ميل و سليقه شخصي انتخاب نماييد. دقت كنيد كه رنگ آنها با رنگ سقف، كف، و ديوارها همخواني داشته باشد.

 

آب سرد كن- متخصصان تاكيد بر نوشيدن آب در حين ورزش دارند. در اين زمان شما به شدت تشنه مي شويد و بايد به وفور آب بنوشيد؛ بنابراين بد نيست يك دستگاه آب سرد كن و يا يك يخچال كوچك براي اين فضا تهيه كنيد تا آب و ساير نوشيدني هاي ديگر را در آن خنك نگه داريد.

 

ساعت ديواري– ساعت ديواري يك بايد هميشگي براي اتاق ورزش است. هر چند همه ما ساعت مچي داريم اما در نظر گرفتن يك ساعت ديواري براي ديوار اتاق ورزش ضروري است. در حين ورزش با نگاه به ساعت راندمان شما افزايش پيدا مي كند و راحتتر مي توانيد ميزان فعاليت خود را بر حسب زمان اندازه گيري كنيد.

 

سيستم صوتي – در يك اتاق ساكت به سرعت از ورزش كردن خسته مي شويد به خصوص اگر تنها باشيد و اين اتاق در زير زمين قرار گرفته باشد. در يك چنين فضايي شما به سرعت انرژي خود را از دست مي دهيد. راهكار اساسي قرار دادن يك سيستم استريو در اتاق ورزش است. قرار نيست هزينه زيادي صرف كنيد، يك ضبط صوت به همراه يك باند كافي است. گوش دادن به موسيقي محرك در زمان ورزش انرژي شما را افزايش مي دهد.

 

قاب عكس – تصاويري را بر روي ديوار نصب كنيد كه با نگاه كردن به آنها آخرين ست دراز نشست را نيز به اتمام برسانيد. براي تزئين ديوارها مي توانيد از تصاوير ورزشكاران مورد علاقه خود نيز استفاده كنيد و از پشتكار آنها الگو بگيريد. اين امر شور و نشاط و انگيزه را در شما زنده نگه ميدارد.

 

آينه – قرار دادن آينه در اتاق ورزش يك ضرورت است. زمانيكه خود را در آينه نگاه مي كنيد، ناخودآگاه به ادامه كار ترغيب مي شويد. به علاوه هنگاميكه خودتان را در حال ورزش مي بينيد حس خوبي به شما دست مي دهد.

 

وسايل زينتي – براي تزئين اتاق ورزش لازم نيست حتماً از وسايل دكوري كلاسيك استفاده كنيد. چند شاخه بامبو آن هم وقتي كه بدنتان با دستگاههاي آهني درگير است روحيه شما را به طرز باورنكردني بهبود مي بخشد. استفاده از گل ها و گياهان فضا را تر و تازه مي كند و سبب تصفيه هوا نيز مي شود.

 

نور – مطمئن شويد كه از نور مناسب در محل مناسب استفاده مي كنيد. اتاق ورزش بايد روشن و پر نور باشد. اگر بتوانيد از نور طبيعي روز هم بهره بگيريد خيلي خوب است. نور لامپ ها را طوري تنظيم كنيد كه بازتاب آن در آينه بيفتد. اگر در آينه زيبا به نظر برسيد بيش از پيش به ورزش كردن ترغيب مي شويد.

 

جالباسي – براي آويزان كردن لباس هاي ورزشي، روپوش، دستكش، و حوله مورد استفاده قرار مي گيرد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...