رفتن به مطلب

"شش" آزمایشگاهی واقعا نفس می کشد!


ارسال های توصیه شده

دانشمندان در دانشگاه ییل موفق به ساخت ریه آزمایشگاهی شده اند که واقعا نفس کشیده و مبادله اکسیژن و دی اکسید کربن را به صورت کامل انجام می دهد.

 

کد خبر : 05555 تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۸۹ shosh.jpg

 

اندامهای تولید شده به واسطه مهندسی زیستی هنوز نتوانسته اند به طور کامل پا را از جهان داستانهای علمی تخیلی فراتر بگذارند اما با پیوند موفقیت آمیز نسوج زنده شش آزمایشگاهی به موش زنده یک قدم به واقعیت نزدیک تر خواهند شد.

 

این نسوج پیوندی که عملکردی کامل دارند می توانند فرایند مبادله کامل اکسیژن و دی اکسید کربن، نقش کلیدی ششها در بدن، را به خوبی اجرا کنند.

 

دانشمندان دانشگاه ییل برای جدا سازی سلول ششهای موش بدون وارد آوردن آسیب به لوله های هوا و سیستم عروقی آن از داروهای شیمیایی استفاده کردند تا در نهایت بتوانند با کشت این سلولها بر روی نوعی چارچوب قالب مانند، شش جدیدی را خلق کنند.

 

دانشمندان با استفاده از رآکتورهای زیستی که به منظور شبیه سازی محیط جنینی ششها طراحی شده بود، ترکیبی از سلولهای شش را کشت داده و تعداد سلولهای جدا شده از شش موش را افزایش دادند. زمانی که این سلولها برای دوره های کوتاه مدت 45 تا 120 دقیقه ای به بدن موش پیوند زده شدند اندام جدید مشابه شش های طبیعی عملیات تبادل گازهای هوا را با موفقیت به انجام رساند.

 

دانشمندان بر این باورند تا زمان ساخت یک شش کامل و عملیاتی در جنین راه زیادی در پیش است با این وجود آنها این دستاورد جدید را پیشرفتی امیدوار کننده در تلاش برای شبیه سازی نسوج واقعی شش می دانند.

 

بر اساس گزارش رویترز، نسوج شش بالغ از ظرفیت بازسازی و ترمیمی محدودی برخوردار است از این رو اصلی ترین شیوه درمانی ششهای به شدت آسیب دیده پیوند ششی جدید است. فرایندی که به شدت در معرض خطر پس زدگی عضو و عفونت قرار دارد و میزان احتمال زنده ماندن بیماران در دوره ای 10 ساله تنها 10 یا 20 درصد است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...