رفتن به مطلب

تف انداختن در اماکن عمومی؛ از ناهنجاری اجتماعی تا زمینۀ انتقال مرض


ارسال های توصیه شده

You know you are in China when…(Part II)[4]- Chinadaily.com.cn

تف انداختن در خیابان‌ها و مکان‌های عمومی یکی از عادات ناپسند است که به باور متخصصان امراض ساری، احتمال دارد باعث انتقال امراض ساری نیز شود.

دکتر عبدالبصیر ظاهرزی، محقق در بخش توبرکلوز در موسسه تحقیقاتی آکریود به صدای امریکا گفت که تف کردن و به خصوص انداختن بلغم در مکان‌های عمومی، احتمال انتقال ویروس توبرکلوز و سایر امراض ساری را افزایش می‌دهد.

به گفته دکتر ظاهرزی وقتی فردی در مکان‌های عمومی تف می‌اندازد، تف او خشک شده و در صورتی که آلوده به عامل مرضی توبرکلوز باشد از طریق هوا و تنفس باعث انتقال این بیماری به سایر افراد می‌شود.

او افزود که اگر نور خورشید به صورت مستقیم به تف فرد مبتلا به بیماری توبرکلوز نتابد، عامل مرض که در آن تف موجود می باشد، به سادگی از بین نمی رود و این امر باعث می‌شود که این بیماری به دیگران انتقال پیدا کند.

آقای ظاهرزی گفت که انتقال عامل مرضی توبرکلوز به دو صورت انجام می‌شود؛ یکی به صورت مستقیم که توسط عطسه و سرفه است و دیگری به صورت غیر مستقیم که از طریق تنفس و هوای آلوده صورت می‌گیرد.

افغانستان از جمله ۲۲ کشور جهان است که در آن توبرکلوز یک مشکل بزرگ صحی می باشد. همه ساله ۱۳ هزار نفر، اکثراً زنان در اثر ابتلا به بیماری توبرکلوز در افغانستان از بین می روند.

علاوه بر این به باور متخصصان تف کردن در مکان‌های عمومی باعث انتقال ویروس آنفولانزا نیز می شود، زیرا این ویروس بسیار به زودی از یک فرد به فرد دیگر انتقال پیدا می‌کند.

نقش خانواده و مراکز آموزشی در آموزش رفتارهای اجتماعی

شمار دیگر از شهروندان به این باور هستند که تف کردن در مکان‌های عمومی، به دلیل عدم آگاهی مردم از نادرست بودن آن است.

محدثه، یکی از شهروندان کابل به صدای امریکا گفت که "متاسفانه در مورد رفتارهای اجتماعی به ما آموزش و آگاهی داده نمی‌شود و به همین دلیل اکثر شهروندان نمی‌دانند که تف کردن در مکان‌های عمومی، یک رفتار نادرست اجتماعی است."

فرید احمد، نیز به این باور است رفتارهای اجتماعی باید از سوی نهاد خانواده و نهادهای آموزشی به کودکان آموزش داده شود.

او افزود "رفتارهای اجتماعی باید از سوی خانواده‌ها به کودکان یاد داده شود و سپس باید در مراکز آموزشی بر رعایت آن تأکید شود تا افراد در بزرگسالی بتوانند رفتار درست و نادرست را در اجتماع، تشخیص داده و از رفتار نادرست پرهیز کنند."

علاوه بر این شهروندان نقش رسانه‌ها و مساجد را نیز برای آگاهی دهی در مورد رفتارهای اجتماعی به مردم مهم می‌دانند و می‌گویند که باید رفتارهای اجتماعی در رسانه‌ها و مساجد نقد شود تا مردم از این رفتارها، آگاهی بیشتر حاصل کنند.

نبود قانون و جریمه

شهروندان کابل می‌‌گویند که برای جلوگیری از تف انداختن در مکان‌های عمومی، باید قانون در این مورد ساخته شود و جریمه مشخص بر افرادی که در سرک‌ها، پیاده روها و سایر مکان‌های عمومی تف می‌کنند، وضع شود.

مصطفی، یکی از شهروندان کابل است که در یک دانشگاه خصوصی حقوق می‌خواند. او می‌گوید که نبود قانون در زمینه رفتارهای اجتماعی، باعث می‌شود که مردم در مورد رفتارهای خود در اجتماع بی‌پروا باشند.

تف انداختن در مکان‌های عمومی در حالی در افغانستان یک کار عادی و معمولی به شمار می‌رود که در شماری از کشورها، این کار جریمه سنگین دارد. به طور نمونه تف انداختن در خیابان در انگلستان حدود ۸۰ پوند جریمه و در سنگاپور برای نخستین بار ۵۰ دالر و برای دومین بار ۱۰۰ دالر دارد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...