مهدی39 1 اشتراک گذاری ارسال شده در 5 اسفند، ۱۳۹۸ اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) چسیت؟ اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) نوعی اختلال رشدی عصبی است که بر مهارتها و رفتارهای ارتباطی فرد تاثیر می گذارد.علائم اختلال اتیسم(اوتیسم) از خفیف تا شدید متغییر است که همین امر تعامل فرد با دیگران را به نسبت دشوار می سازد.اکنون اتیسم،اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) نامیده می گردد. این تغییر در نام و اصطلاحات در سال 2013 اتفاق افتاد که انجمن روانپزشکان امریکا کتابچه راهنمای تشخیص خود را به روز نمود.این کتابچه، راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی نامیده می شود.متخصصان بهداشت ،پزشکان و روانشناسان از این راهنما در جهت تشخیص مراجعان خود استفاده می کنند.از این رو dsm5 دستور العمل های جدیدی برای طبقه بندی اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) ارائه نموده که بر اساس سطح است و جایگزین سایر اختلالات رشدی عصبی که علائم اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) را دارند گردیده مانند سندروم اسپرگر ،رت وNOS . سه سطح وجود دارد که هرسطح بر اساس نیاز به پشتیبانی که کودک دریافت می کند و توانمندی های او طبقه بندی می گردد. بر اساس فرمت استانداردی که dsm5 برای متخصصان مشخص نموده است برای تعین سطح اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) پزشکان و روانشناسان بایستی دو مورد را در نظر بگیرند: الف- توانایی ارتباطات اجتماعی کودک ب- رفتار ها و علایق محدود و تکراری هرچه سطح پایین تر باشد کودک به پشتیبانی کمتری نیاز پیدا می کند.به عنوان مثال افراد مبتلا به اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) سطح یک علائم خفیف تری دارند و ممکن است نیاز به پشتیبانی کمتری داشته باشد.مبتلایان به اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) سطح 2 و3 علائم متوسط تا شدید داشته و نیاز به پشتیبانی به مراتب بیشتری داشته باشند. اگرچه dsm توضیحات دقیقی را درمورد طیف اتیسم(اوتیسم) ارائه می کند اما این توضیحات کامل نیستند و هیچگونه راهنمایی در مورد نوع خاص پشتیبانی که ممکن است کودک نیاز داشته باشد ارائه نمی کند. و البته برخی افراد نیز به وضوح در هیچکدام از این 3 سطح قرار نمی گیرند و از طرفی نیز اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) ممکن است با گذر زمان تغییر یافته و ممکن است شدید تر گردد. اوتیسم بیماری است یا اختلال؟ متخصصان بیشتر اوتیسم را اختلال یا سندروم معرفی می کنند تا بیماری چراکه بیماری نتیجه پاسخ بدن به یک عامل داخلی یا خارجی است و برای درمان بیماری نیز جایگاه مشخصی در بدن وجود دارد اما اختلال نوعی بی نظمی در عملکرد های معمول و منظم بدن است در مواردی نیز عنوان می گردد که اختلال در اثر یک اشتباه در بدن رخ می دهد.اختلال را در اثر یک بیماری نیز می شناسند مانند اختلال اریتمی قلب که در اثر بیماری قلبی بوجود می اید.اما بهترین تعریف برای اوتیسم سندروم است که به مجموعه ای از علائم و نشانه های یک بیماری یا اختلال اشاره دارد. ممکن است این پرسش نیز مطرح گردد که آیا اوتیسم نوعی ناتوانی یادگیری است؟ و پاسخ،خیر است. اوتیسم،ناتوانی یادگیری نیست.اما اختلالی است که بر یادگیری تاثیر می گذارد و به همین خاطر کودکان دارای اوتیسم نیازمند مداخلات ویژه در آموزش هستند. اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) سطح یک افراد مبتلا به اختلال طیف اتیسم(اوتیسم)سطح یک که به آن اتیسم(اوتیسم)خفیف نیز گفته می شود مهارتهای ارتباطی وتعاملی قابل توجهی با دیگران دارند.این کودکان می توانند گفتگو کنند اما در باقی ماندن و ادامه دادن شوخی ها یا استعاره ها دچار مشکلاتی اند. در این سطح این کودکان می توانند دوستیابی کنند و برای خود دوستانی داشته باشند. بر اساس dsm5 افرادی که در این سطح تشخیص داده می شوند و برچسب سطح یک را دریافت می کنند نیاز به حمایت دارند. علائم اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) سطح یک · علاقه کم به تعامل یا فعالیتهای اجتماعی. · در شروع تعاملات اجتماعی مانند صحبت کردن دچار دشواری هایی هستند. · به طور معمول این کودکان می توانند با دیگران تعامل برقرار کنند اما در حفظ و ادامه یک مکالمه عادی دچار مشکل می گردند و نیاز به تلاش دارند و یا به عبارت دیگر فرد مبتلا در سطح یک به طور کامل می تواند با جمله صحبت کند اما تلاشهای او برای ادامه دادن یک مکالمه ناموفق است.این گفتار در برخی مواقع به صورت رباتیک مشاهده می گردد. · نشانه های بارزی از مشکلات در برقرای ارتباط وجود دارد. · وجود مشکلاتی در سازگاری با تغییرات در رفتار و یا زندگی روزمره. · مشکل در برنامه ریزی و سازمان دهی که به تئوری همدلی و سیتسم سازی در مبتلایان به اتیسم مشهور است. · برقراری تماس چشمی محدود. دورنما برای این افراد از اصطلاح اتیسم عملکرد بالا و یا (HFA) نیز استفاده می کنند که عبارتی غیر رسمی است ونمی توان منبع علمی مشخصی برای این عبارت یافت و یا اینکه برخی از افراد که احتمالا از دانش پایینی در زمینه اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) برخوردارند و یا به معیار های قدیمی تشخیص اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) استناد می کنند از اصطلاح سندروم آسپرگر استفاده می کنند که با سیستم طبقه بندی جدید اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) مطابقت ندارد. در حدود 10 درصد از مبتلایان به اتیسم(اوتیسم) دارای مهارتهای خاص هستند که به آنها می توان ساونت یا نابغه اطلاق نمود. مانند نقشی که داستین هافمن در مرد بارانی ایفا می نمود و مهارت خاصی در محاسبات عددی داشت. این افراد دارای نبوغ در مواردی خاص هستند.و البته نمی توان به طور قطع عنوان نمود که این 10 درصد فرد نابغه تماما در سطح یک اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) قرار دارند.برای مثال نوابغ اتیستیکی وجود دارند که برای نشان دادن توانمندی های خود دائما به کنفرانس ها وسمینار ها یا دانشگاههای مختلف در امریکا و اروپا دعوت می گردند و این افراد می توانند با توانایی چشمگیری نبوغ خود را به دیگران معرفی کنند اما همین فرد بایستی والدینشان بند کفش ها یا کرواتشان را ببندند.یکی از این نوابغ به خاطر اینکه چراغ کلید اسانسور هتل اقامتشان قرمز رنگ بود نه آبی رنگ در روز معارفه خود درگیر با رفتارهای تکراری شدیدی شده و نتوانسته بود تمام مدت در سمینار باقی بماند.اما افراد مبتلا به اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) سطح یک اغلب در کیفیت بالایی از زندگی و با پشتیبانی کم باقی می مانند . این حمایت برای انها معمولا به صورت رفتار درمانی یا بازی درمانی صورت می گیرد.هردوی این رویکردها می توانند به پیشرفت مهارتهای اجتماعی و ارتباطی کمک کنند.رفتار درمانی همچنین می تواندبه رشد رفتارهای مثبتی که ممکن است به طور طبیعی ایجاد نشود کمک کند.برای این کودکان می توانید از رویکرد درمانی TEACCH استفاده کنید. این رویکرد درمانی-آموزشی طیف اتیسم(اوتیسم) می تواند به استقلال و خود انگیختگی فرد مبتلا به طیف اتیسم(اوتیسم) کمک فراوانی کند و به همین خاطر است که اکنون این رویکرد در کشور آمریکا برای کودکان سطح یک بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است.این رویکرد ساختمند می تواند کودک اتیستیک را برای رفتن به مدرسه آماده کند و پس از سنین مدرسه نیز به کودک اتیستیک سطح یک سیستمی دارای ساخت برای انجام امور روزمره ارائه می کند.در کنار تمام این رویکرد ها و روشهای درمانی طیف اتیسم(اوتیسم) می توانید از رویکرد ABA و دنور نیز به نحو موثر کمک بگیرید.اما مراقب باشید که در این رویکرد خود انگیختگی و استقلال فردی کودک اتیستیک را نیز تامین کنید چراکه این شرط اصلی برای پیشرفت کودک اتیستیک سطح 1 است. این کودکان تقریبا از نظر عملکرد شناختی در زمان تحصیل مشکلی نداشته و به راحتی می توانند مدارج تحصیلی را رد کنند اما از نظر رفتاری این سطح دارای مشکلات فراوانی اند. برای نمونه یکی از مددجویانی که همیشه برای دریافت مشاوره به مرکز مراجعه می نمودند کودک اتیستیک سطح یکی داشتند که همیشه از عملکرد شناختی او راضی بودند. این کودک همیشه شاگرد اول مدرسه بود و بدون نیاز به مربی همراه که در آن زمان برای کودکان اتیستیک در اصفهان مرسوم بود به مدرسه می رفت و می توانست تمام فعالیتها و تکالیف خود را انجام دهد.اما در کنار این موفقیت تحصیلی تحسین برانگیز،مشکلات رفتاری و اجتماعی عملکرد او را در مدرسه و خانه تحت الشعاع قرار می داد.او ممکن بود با دیگران درگیر شود،ممکن بود حرفهایی را سرکلاس بزند که موجب برخورد معلم با او می شد و در محیط خانه نیز بلوغ برای او دردسر ساز شده بود و این عوامل بود که این کودک اتیستیک سطح 1 را نیازمند پشتیبانی حرفه ای مرکز می کرد تا بتواند از این مشکلات گذر کند و خود را با شرایط سازگار سازد. اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) سطح2 dsm5 خاطر نشان می کند افراد مبتلا به اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) سطح 2 یا اتیسم(اوتیسم)متوسط نیاز به پشتیبانی قابل توجهی دارند. علائم مرتبط با این سطح شامل فقدان شدید مهارتهای ارتباطی کلامی و غیر کلامی است که تقریبا در تمام امور روزمره این افراد تاثیر گذار است و روند زندگی را برای آنان دشوار تر می سازد. علائم اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) سطح 2 · وجود مشکلات در تقابل با تغییر روال امور روزمره و محیط. · عدم مهارت قابل توجه در ارتباط کلامی و غیر کلامی. تاخیر در رشد کلامی را می توان با تاخیر در گفتار در مراحل رشد به وضوح مشاهده نمود. · مشکلات رفتاری به حدی قابل مشاهده است که گاه به گاه برای همراهان قابل مشاهده است. · پاسخ و واکنش غیرمعمول یا تعدیل یافته به نشانه های اجتماعی ،ارتباطات یا تعاملات. در این کودکان آسیبهای اجتماعی با وجود پشتیبانی همچنان وجود دارد. · مشکل عدیده در سازگاری با تغییر. · ارتباط برقرار نمودن با استفاده از جملات و عبارات خیلی خیلی ساده. · علایق خاص و محدود. درو نما افراد مبتلا به اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) سطح2 به طور کلی نیاز به حمایت بیشتری دارند چراکه انها حتی با دریافت پشتیبانی هم در سازگاری با تغییرات مشکلات فراوانی دارند. برای مبتلایان به این سطح انواع روشهای درمان اتیسم می توانند کمک کننده باشد.به عنوان مثال یکی از بهترین گزینه ها برای این سطح یکپارچگی حسی است زیرا این درمان به انها کمک می کند که چگونه با ورودی های حسی روبرو گردند مانند: · بوهای نا مطبوع · صداهای بلند یا آزارنده · پریشانی در اثر محرکات دیداری · نور های چشمک زن کار درمانی برای افراد در این سطح بسیار سودمند است چراکه این نوع درمان به انها کمک می کند تا برای انجام کاراهای روزمره اماده تر گردند.گفتار درمانی نیز میتواند به این کودکان برای برقراری ارتباطی پایاتر و پویا تر کمک کند.اما کودک اتیستیک سطح 2 پیش از تمام نیازهای درمانی نیازمند برطرف نمودن آشفتگی های حسی خود است به همین خاطر در کشور های پیشرفته در زمینه درمان اتیسم در ابتدا این کودکان را در برنامه های حسی قرار می دهند.موسیقی درمانی و بازی درمانی نیز می تواند در کنار رویکرد ABA به این کودکان کمک کند. اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) سطح 3 این شدید ترین سطح اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) است و به همین خاطر به آن اتیسم(اوتیسم)شدید نیز گفته می گردد. بر اساس dsm5 افراد مبتلا در این سطح نیاز به پشتیبانی اساسی و فراوان در تمام امور روزمره در زندگی خود دارند.علاوه بر عدم وجود مهارتهای ارتباطی شدید در مبتلایان به اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) سطح 3 رفتارهای تکراری و محدود نیز در این افراد نمایان است.رفتار های تکراری به رفتار ها،فعالیتها یا گفتار هایی اشاره دارد که بارها و بارها تکرار می گردند.و رفتار های محدود کننده رفتار هایی هستند که فرد را از دنیای اطرف خود دور می کند و می تواند شامل عدم سازگاری با تغییر و محدودیت در علایق باشد. علائم اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) سطح 3 · فقدان مهارتهای ارتباطی و کلامی و غیر کلامی به صورت کاملا بارز. · تمایل بسیار کم به مشارکتهای اجتماعی و تعامل با دیگران. · مشکل در تغییر دادن رفتار ها. · دشواری فراوان در تقابل با تغییرات غیر منتظره در امور روز مره یا در محیط پیرامون. · بهم ریختگی یا مشکلات شدید در مقابل تغییر دادن توجه و تمرکزبر موردی خاص. · کودک در سطح 3 برای ارتباط کلامی از تک کلمه ها استفاده می کند. دور نما افراد مبتلا به اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) سطح 3 معمولا نیازمند درمان پیوسته و فشرده دارند که بر موضوعات مختلفی از جمله بر ارتباط و رفتار متمرکز است.با اینکه هیچ دارویی برای درمان اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) به طور خاص تاکنون شناخته نشده است این کودکان در اکثر موارد به دارو درمانی نیاز مبرم خواهند داشت تا علائم و اختلالات همراه افسردگی یا توجه و تمرکز را بهبود دهد. این افراد به یک پشتیبان دائم برای بدست آوردن مهارتهای اساسی نیاز مندند تا بتوانند به صورت موثر در مدرسه و یا خانه عمل کنند. دکتر کارن گیل و آرون کاندولا به صورت خلاصه این سه سطح را به این شیوه تفسیر می کنند که : فرد دارای اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) سطح 1 برای اختلال در عملکرد اجتماعی دچار مشکل است ونیازمند پشتیبانی است. فرد دارای اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) سطح 2 علاوه بر مورد بالا برای رفتار های محدود کننده و تکراری نیز نیازمند پشتیبانی است. فرد دارای اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) سطح 3 علاوه بر موارد بالا برای زندگی روزمره و عادی خود نیز نیازمند پشتیبانی است. علایم مشترک در هر 3 سطح اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) موارد گفته شده در بالا علائم اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) را به تفکیک توضیح می دهد. اما مبتلایان به اختلال اتیسم در برخی علائم اشتراکاتی دارند که در هر سطح با میزان متفاوت مشاهده می گردد. علایم اجتماعی · مشکل در شروع و ادامه گفتگو · پاسخ و واکنش نادرست به دیگران · امتناع از تماس چشمی · عدم درک و واکنش نادرست به هیجانات دیگران · عدم درک دیدگاهای دیگران که به تئوری ذهن مشهور است. · عدم توجه مشترک · نبود یا محدودیت در ارتباط چشمی علایم رفتاری · رفتار های تکراری مانند تکان خوردن ها،مسیر طی کردن های تکراری،گفتار های تکراری · فاصله گرفتن از دیگران · داشتن علایق وسواس گونه در موضوعات خاص · داشتن مهارتهای خاص برای مثال در زمینه ریاضیات یا موسیقی · عدم توانایی در کنار آمدن با تغییرات روزمره · علاقه مندی به قسمتهای خاصی از یک شی مانند چرخای یک کاشین یا قطعه های لگو · اختلال در پردازش حسی · اختلال خواب منبع: برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده