رفتن به مطلب

ماسک برای کرونا ؛ کدام ماسک ها برای پیشگیری از کرونا مناسب اند؟


ارسال های توصیه شده

با شیوع ویروس کرونا در کشور، تقاضا برای ماسک های فیلتر دار، نانو، N95 و … افزایش پیدا کرده است. قبل از خرید ماسک برای کرونا حتما این مقاله را با دقت بخوانید تا با نکات مربوط به استفاده و نحوه ساخت ماسک آشنا شوید.

 


استفاده از ماسک برای کرونا چقدر در پیشگیری موثر است؟


Coronavirus masks / ماسک برای کرونا / ماسک کرونا

در شرایطی که ویروس کرونا در جامعه شیوع پیدا کرده، همه افراد باید خودشان را برای مقابله با آن آماده کنند. نکاتی که همه باید رعایت کنند عبارتند از شستشوی مداوم دست‌ها با مواد ضدعفونی کننده، پرهیز از تماس دست با دهان، بینی و چشم و همچنین استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ. مورد آخر مخصوصا برای افراد سالمند و بیماران اهمیت بیشتری دارد.

برای بسیاری از ما، حضور در مکان‌های عمومی و جاهای شلوغ اجتناب‌ناپذیر است. به همین خاطر استفاده از ماسک می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از مبتلا شدن داشته باشد. تصور کنید یک فرد آلوده در مکانی عمومی عطسه یا سرفه کند. این کار باعث پخش شدن ویروس‌های زیادی در هوا می‌شود و در صورت استفاده نکردن از ماسک، این ویروس‌ها به راحتی از طریق تنفس می‌توانند به افراد دیگر منتقل شوند.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشیم، نوع ماسکی است که استفاده می‌کنیم. همه ماسک‌ها برای پیشگیری از کرونا مناسب نیستند و نمی‌توانند کارایی بالایی داشته باشند. می‌توان گفت که ماسک‌های معمولی تقریبا بی‌تاثیر هستند، اما ماسک‌های فیلتردار، اگر استاندارد باشند، تا حد زیادی از ورود ویروس به بدن جلوگیری می‌کنند. در ادامه با انواع ماسک برای کرونا آشنا می‌شویم و میزان تاثیرگذاری هر کدام از آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 


بهترین انواع ماسک فیلتر دار برای مقابله با کرونا


همانطور که گفتیم ماسک‌های تنفسی انواع مختلفی دارند، اما به‌طور کلی می‌توان آن‌ها را به دو دسته طبی (جراحی یا کاغذی) و فیلتر دار تقسیم کرد. ماسک‌های طبی یا کاغذی که به آن‌ها ماسک جراحی هم گفته می‌شود، در واقع برای محافظت از پزشکان در برابر ذرات و ترشحات عفونی که مثلا در هنگام عمل‌های جراحی در فضا پخش می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ماسک‌ها نمی‌توانند جلوی ذرات ریزتر و ویروس‌ها را بگیرند، به همین دلیل برای پیشگیری از کرونا مناسب نیستند.

ماسک برای کرونا یک نمونه ماسک طبی

نوع دوم که قصد داریم به معرفی آنها بپردازیم، ماسک‌های فیلتر دار هستند که خودشان انواع مختلفی دارند و میزان بازدارندگی آنها نیز با یکدیگر متفاوت است.

 

ماسک فیلتر دار FFP

ماسک برای کرونا / FFP3

این ماسک‌ها که از استاندارد EN149: 2001 (یک استاندارد اروپایی برای ماسک‌های تنفسی) پیروی می‌کنند، دارای سه نوع هستند:

نوع ماسک اندازه ذراتی که فیلتر می‌کند درصد فیلتراسیون
ماسک FFP1 بزرگتر از 5 میکرون 80 درصد
ماسک FFP2 2 تا 5 میکرون 94 درصد
ماسک FFP3 کوچکتر از 2 میکرون 99 درصد

 

ماسک‌های فیلتر دار سری N و P و R:

این ماسک‌ها از استاندارد NIOSH که در امریکا استفاده می‌شود، پیروی می‌کنند. انوع مختلف آنها عبارتند از:

نوع ماسک اندازه ذراتی که فیلتر می‌کند درصد فیلتراسیون
ماسک N95 بزرگتر از 0.3 میکرون 95 درصد
ماسک N99 بزرگتر از 0.3 میکرون 99 درصد
ماسک N100 بزرگتر از 0.3 میکرون 99.97 درصد
ماسک P95 بزرگتر از 0.3 میکرون 95 درصد
ماسک P99 بزرگتر از 0.3 میکرون 99 درصد
ماسک P100 بزرگتر از 0.3 میکرون 99.97 درصد
ماسک R95 بزرگتر از 0.3 میکرون 95 درصد
ماسک R99 بزرگتر از 0.3 میکرون 99 درصد
ماسک R100 بزرگتر از 0.3 میکرون 99.97 درصد

 

Coronavirus-masks / خرید ماسک n95 ماسک N95 بهترین گزینه برای پیشگیری از ویروس کرونا است.

اما یکی از رایج‌ترین انواع ماسک‌ که معمولا برای پیشگیری از ابتلا به ویروس‌ها نیز پیشنهاد می‌شود، ماسک N95 است که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد. این ماسک می‌تواند جلوی ذرات بسیار ریز را بگیرد و تا حد زیادی از ابتلا به کرونا جلوگیری کند. اما قبل از خرید ماسک N95 بد نیست نگاهی به جدول زیر بیندازید تا تفاوت‌های این ماسک و ماسک‌های معمولی را بهتر درک کنید.

  ماسک طبی (کاغذی) ماسک فیلتر دار N95
آیا یک وسیله پزشکی است؟ بله خیر (البته انواعی از این ماسک برای مصارف پزشکی هم وجود دارند)
وظیفه این نوع ماسک چیست؟ جلوگیری از ورود ذرات بزرگ به دهان و بینی / استفاده در هنگام عمل‌های جراحی جهت ممانعت از ورود ذرات عفونی به دهان و بینی / استفاده در هنگام بیماری برای محافظت از اطرافیان جلوگیری از ورود ذرات بسیار ریز معلق در هوا به داخل دهان و بینی
قرارگیری روی صورت به‌طور کامل روی صورت فیکس نمی‌شود کاملا روی صورت فیکس می‌شود
میزان فیلتر کردن ذرات به دلیل عدم فیکس شدن روی صورت، در مقابل ذرات معلق ریز کارایی ندارد / تا 80 درصد جلوی ورود باکتری‌ها به دهان و بینی را می‌گیرد بیش از 95 درصد جلوی ورود ذرات و ویروس‌های معلق در هوا (بزرگتر از 0.3 میکرون) را می‌گیرد
مقاومت در برابر مایعات خیر (البته برخی نمونه‌ها در برابر نفوذ مایعات مقاوم هستند) مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند
کاربردها هنگام انجام عمل‌های جراحی / رعایت بهداشت موقع طبخ غذا و … جلوگیری از ورود ذرات مضر ناشی از آلودگی هوا به دهان و بینی / جلوگیری از ورود ویروس‌ها و باکتری‌های ریز به داخل دهان و بینی و …

 


چند نکته مهم در رابطه با استفاده از ماسک برای جلوگیری از کرونا


برای آنکه تاثیرگذاری ماسک برای کرونا افزایش پیدا کند، باید نحوه صحیح استفاده از آن را بلد باشید. به نکاتی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم توجه کنید.

 

نحوه قرار دادن ماسک روی صورت و برداشتن آن

قبل از آنکه ماسک را روی صورت خود قرار دهید، باید دستان خود را به خوبی بشویید. سپس حتما آنها را با یک حوله یا دستمال کاغذی تمیز خشک کنید. در مرحله بعد، ماسک را به دقت مورد بررسی قرار دهید تا دارای سوراخ یا پارگی نباشد. توجه داشته باشید که ماسک را به صورت درست روی صورت خود بگذارید. قسمت بالای ماسک معمولا دارای یک بخش محکم است که روی بینی قرار می‌گیرد. سپس بندهای دو طرف ماسک را که کشی هستند، پشت گوش‌های خود قرار دهید.

حتما یادتان باشد که بخش محکم روی بینی را با دو انگشت از دو طرف فشار دهید تا کمی جمع شود و فاصله بین صورت و بینی شما را بپوشاند. قسمت پایین ماسک هم باید تا زیر چانه را پوشش دهد. برای امتحان کردن ماسک خود، دقت کنید که موقع نفس کشیدن، از اطراف ماسک هوا وارد یا خارج نشود.

قبل از برداشتن ماسک هم بهتر است دستان خود را ضدعفونی کنید. سپس با گرفتن یکی از کش‌های دو طرف و بدون لمس قسمت جلوی ماسک، آن را از یک جهت بردارید و سپس داخل سطل زباله بیندازید. اگر سطل زباله در محیط‌های بسته، مثلا محیط داخلی خانه قرار دارد، بهتر است ابتدا ماسک را درون یک کیسه پلاستیکی بگذارید و سرش را گره بزنید و بعد داخل سطل زباله بیندازید.

Coronavirus-masks / راهنمای خرید ماسک ماسک طبی معمولی نمی‌تواند مانع از ورود ویروس کرونا به دهان و بینی افراد شود.

عمر مفید ماسک فیلتر دار

اکثر ماسک‌ها تنها یک بار قابل استفاده هستند و پس از آن باید دور انداخته شوند. عمر معمولی ماسک‌های فیلتر دار مانند ماسک نانو یا ماسک N95 حدود 8 ساعت است. بنابراین اگر بیشتر از 8 ساعت در طول روز در محیط‌های شلوغ یا محل کار حضور دارید، باید ماسک خود را پس از گذشت این مدت، تعویض نمایید.

همچنین وقتی که روی سطح بیرونی ماسک خود شاهد آلودگی و ذرات گرد و غبار هستید، حتی قبل از 8 ساعت نیز می‌توانید آن را عوض کنید. برخی از ماسک‌ها حالت کاسه‌ای و سفت دارند و قالب صورت هستند. اگر حس کردید که این ماسک‌ها حالت خود را از دست داده‌اند و به خوبی روی صورت قرار نمی‌گیرند، باید اقدام به عوض کردن آنها کنید.

سایر نکات در رابطه با استفاده از ماسک برای کرونا:

  • برای آنکه تاثیرگذاری ماسک برای کرونا کاهش پیدا نکند، بهتر است مردان ریش و سبیل خود را بزنند.
  • توجه داشته باشید که هنگام استفاده از ماسک، تنفس کمی دشوارتر است. بنابراین از انجام فعالیت‌های سخت که ضربان قلب و میزان تنفس را افزایش می‌دهند خودداری کنید.
  • استفاده از ماسک برای کودکان، سالمندان و بیماران قلبی اهمیت بیشتری دارد. این افراد به هیچ‌وجه نباید بدون ماسک در مکان‌های شلوغ حاضر شوند. هرگز از ماسک بزرگسالان برای کودکان استفاده نکنید.
  • استفاده از ماسک برای کرونا باعث مصونیت کامل در برابر این ویروس نخواهد شد. ماسک‌ها جلوی چشمان شما را نمی‌پوشانند، اما ویروس کرونا از راه چشم نیز به داخل بدن نفوذ می‌کند. بنابراین حتی با داشتن ماسک، از قرار گرفتن در کنار افراد مشکوک به بیماری، خودداری کنید.
  • اگر شغل شما به گونه‌ای است که در طول روز با افراد زیادی سر و کار دارید، علاوه بر ماسک، از عینک، دستکش و لباس محافظ هم استفاده کنید.
  • موقع خرید ماسک N95 از اصل بودن و همچنین پلمپ بودن بسته‌بندی آن مطمئن شوید.

 


آموزش ساخت ماسک


شما می‌توانید از با استفاده از پوشاک مختلف هم به ساخت ماسک مخصوص به خود بپردازید. در ادامه به نحوه ساختن ماسک با استفاده از یک لباس تی شرت خواهیم پرداخت.

آموزش ساخت ماسک کرونا

ابتدا لباس را روی یک میز یا زمین پهن کنید. به اندازه پهنای یک دست، از پایین تی شرت را ببرید. وقتی دست خود را روی لباس می‌گذارید، نیازی نیست انگشتان خود را باز کنید و کافی است تنها به همان حال خود روی تی شرت قرار دهید. عرض دست شما برای پوشاندن بینی و دهان‌تان کافی خواهد بود. می‌توانید خودتان همین امر را با گذاشتن دست در صورت‌تان امتحان کنید. عرض پارچه هم اگر همین‌قدر باشد، کافی است. بعد از اینکه برش را انجام دادید، یک برش دیگر هم از وسط انجام دهید تا دو طرف از هم جدا شوند. دو انتهای جدا شده را روی هم آورده و پارچه را دوباره روی میز قرار دهید.

روش ساخت ماسک کرونا

حال به اندازه سه عرض دست را از سمتی که پارچه بریده نشده است، اندازه بگیرید. عرض دست اول، نشان دهنده قسمتی است که صورت شما را پوشش می‌دهد و دو دست دوم، اندازه‌ای را نشان می‌دهد که بسته خواهد شد. اگر اندازه لباس شما بیش از سه عرض دست است، می‌توانید مقدار اضافی را برش داده و یا بگذارید همانطور که هست، بماند تا قسمتی که بسته می‌شود، درازتر باشد.

حال باید قسمت‌ها وسط پارچه را ببرید. از قسمت‌های حاشیه بالا و پایین، به اندازه کمی بیشتر از عرض انگشت شست به عنوان بند ماسک، باقی بگذارید. سعی کنید قسمت‌های وسط را به ترتیب و به اندازه عرض یک دست برش دهید (یعنی تکه‌های بریده شده، به اندازه عرض یک دست باشند) زیرا این تکه‌ها را می‌توانید بعدا استفاده کنید.

آموزش ساختن ماسک کرونا

حالا نوبت به بستن ماسک می‌رسد. برای این کار دو بند پارچه را گرفته و ماسک را روی دهان و بینی خود بکشید و بندهای آن را در پشت گردن خود ببندید. دو بند دیگر را گرفته (قسمت پایین ماسک را به زیر چانه خود بکشید) و آن‌ها را در بالای سر خود ببندید.

آموزش ساختن ماسک کرونا

شما می‌توانید از تکه‌های اضافی که بریده بودید، به عنوان لایه‌های حفاظتی اضافی استفاده کنید تا میزان فیلتراسیون را افزایش دهید. می‌توانید آن‌ها را در فضاهای باز کنار بینی قرار دهید و یا روی ماسک بدوزید.

نحوه ساخت ماسک کرونا

منبع plaza

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...