رفتن به مطلب

آشنایی با تکنولوژی smd و smt


ارسال های توصیه شده

تولید انبوه بردهای الکترونیک، برای به صرفه بودن باید در شرایط کاملا مکانیزه ای صورت گیرد تا حداقل هزینه های تولید را در بر داشته باشد.

قطعات الکترونیکی DIP  – پایه ایی در چنین چهارچوبی نمی گنجند، اگرچه که مکانیزاسیون تا حدودی قابل پیاده سازی است، اما به عنوان مثال پایه های قطعات برای نصب روی PCB باید به اندازه دقیقی از قبل خم شوند.

امروزه، تقریبا بسیاری از سخت افزارهای تولید انبوه الکترونیک با استفاده از فن آوری (SMT (Surface Mount Technology‏ تولید میشوند.
تجهیزات نصب سطحی یا همان قطعات (SMD (Surface Mounted Device که در تکنولوژی مذکور بکار میرود، مزایای بسیاری از نظر ساخت و عملکرد بر قطعات معمول دارد.

حتی در شرایطی که به صورت اتوماتیک قطعات DIP به روی PCB نصب می شوند باز هم مشکلاتی مانند درست جا نرفتن پایه ها بروز میکند که سرعت پروسه تولید را به صورت قابل توجهی کاهش می دهد.

به جای استفاده از سیم ها (پایه های المان) DIP جهت اتصال قطعه DIP به PCB، در فناوری SMT خود قطعه SMD به صورت مستقیم به PAD های برد مدارچاپی لحیم می شود.

همچنین این عمل موجب صرفه جویی در هزینه های ایجاد سوراخ در PCB میگردد.

do.php?imgf=158167595547611.jpg

با توجه به اینکه در این حالت قطعات به جای اینکه از طریق سوراخهای روی برد نصب شوند، مستقیما روی سطح برد نصب می شوند، این تکنولوژی جدید Surface Mount Technology یا فن آوری نصب سطحی (SMT) و قطعات مورد استفاده در آن هم Surface Mount Deices یا قطعات نصب سطحی (SMD) نامیده می شود.

ایده ی فن آوری SMT به دلیل بالا بردن سطح مکانیزاسیون و در نتیجه صرفه جویی قابل توجه در هزینه های تولید به سرعت مورد پذیرش قرار گرفت.

از سال ۱۹۸۰ بود که تکنولوژی SMT به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفت … به محض اینکه تکنولوژی SMT مورد استفاده قرار گرفت، تغییرات سریعی در تبدیل قطعات معمولی پایه دار به قطعات SMD شکل گرفت که نوید دستاوردهای عظیمی در حوزه الکترونیک را می داد.

امروزه SMT تقریبا به طور انحصاری برای ساخت مدارهای الکترونیکی استفاده می شود. آنها کوچکتر هستند، اغلب سطح عملکردی بالاتری را ارائه می دهند و می توانند با دستگاه خودکار انتخاب و استفاده شوند که در بسیاری از موارد نیاز به مداخله دستی در فرایند مونتاژ را از بین می برد. اجزای سیمی همیشه به طور خودکار دشوار بود به دلیل اینکه سیم ها نیاز به قبل از تشکیل برای متناسب با فضای سوراخ مربوطه و حتی پس از آن نیز مستعد مشکل قرار دادن بودند.

اگر چه بسیاری از اتصالات و برخی از اجزای دیگر هنوز نیاز به کمک دارند، صفحات مدار چاپی به طور معمول برای کاهش این به حداقل مطلوب توسعه داده می شود، حتی تا حدی که تغییر طراحی برای استفاده از اجزایی است که می توانند به طور خودکار قرار بگیرند. علاوه بر این، تولید کنندگان اجزای سازنده برخی از نسخه های ممتاز کوهنوردی خاصی را ایجاد کرده اند که مونتاژ خودکار اتوماتیک را برای اکثر تخته ها فراهم می کند.

مزیت استفاده از تکنولوژی Surface Mount در طراحی

. مهمترین مزایای در بخش طراحی صرفه جویی قابل توجهی در وزن و املاک و کاهش نویز الکتریکی است.
. مولفه SMT می تواند به اندازه یک دهم از معادله های معمولی آن ها را وزن کند. به همین دلیل کاهش قابل ملاحظه وزن Mount Assembly Mount (SMA) کاهش می یابد.
. اجزای SMT به دلیل داشتن این تنها نصف تا یک سوم فضای روی تخته مدار چاپی را اشغال می کنند.
. از آنجاییکه هر بخش الکترونیکی در کوه سطح قابل دسترسی نیست، ذخایر حقیقی منطقه بر روی یک هیئت مدیره بستگی به نسبت اجزای سوراخ سوراخ شده توسط قطعات سرپوشیده دارد.

مزایای استفاده از Surface Mount Technology در تولید

. مزایای عمده نیز در بخش تولید وجود دارد.
. مزیت مهم SMT در تولید شامل کاهش هزینه هیئت مدیره، کاهش هزینه های حمل و نقل مواد و فرایند تولید کنترل شده است.
. مسیر ردیابی کاهش می یابد، اندازه هیئت مدیره کاهش می یابد و تعداد سوراخ سوراخ نیز کاهش می یابد.
. اگر عملکردها روی تخته سوار سطح گسترش نیافته باشند، فاصله بین بسته بین پهلو به وسیله قطعات سطوح لایتلر امکان پذیر می شود و کاهش تعداد ناحیه های خسته نیز ممکن است به میزان کم شمارش لایه ها در تخته مدار چاپی را کاهش دهد. این بار هزینه هیئت مدیره را کاهش خواهد داد.

مزایای فوق از Surface Mount Technology لزوما بدان معنی نیست که مونتاژ SMT همیشه ارزان تر خواهد بود. این زمان و چگونگی استفاده از SMT بستگی دارد.

معایب تکنولوژی Surface-Mount

. فضاهای کوچک سرب می توانند تعمیرات را دشوارتر کنند.
. این نمی تواند اطمینان حاصل کند که اتصالات لحیم کاری، مقاومت در برابر ترکیبات مورد استفاده در هنگام استفاده از گلدان را تحمل خواهد کرد. اتصالات ممکن است در هنگام رفتن از طریق دوچرخه حرارتی، آسیب ببینند.
. قطعاتی که گرمای زیاد تولید می کنند و یا بار الکتریکی بالا را تحمل می کنند نمی توانند با استفاده از SMT نصب شوند، زیرا لحیم می تواند تحت حرارت زیاد ذوب شود.
. همچنین به علت استرس مکانیکی، لحیم کاری می تواند ضعیف باشد. این به معنی اجزایی است که به طور مستقیم با یک کاربر ارتباط برقرار می کنند باید با استفاده از اتصال فیزیکی نصب سوراخ ها متصل شوند.

لینک به دیدگاه

یک مقاله آموزشی خوب در مورد آشنایی با تکنولوژی SMT براتون میذارم امیدوارم مورد توجه دوستان قرار بگیرد

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...