رفتن به مطلب

مقام امنیتی خبر داد: ۱۷ جاسوس وابسته به سازمان سیا شناسایی شدند


saba mn

ارسال های توصیه شده

 
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

تهران - ایرنا - یک مقام امنیتی وزارت اطلاعات از کشف و شناسایی ۱۷ جاسوس وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) خبر داد.

مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات صبح امروز در نشست خبری با اعلام این خبر گفت: در تاریخ ۲۸ خرداد ماه امسال خبری منتشر شد مبنی بر آنکه وزارت اطلاعات موفق به کشف و شناسایی یک شبکه جاسوسی شده است.
وی ادامه داد: جاسوس‌های شناسایی شده شامل شاغلین مراکز حساس و حیاتی و همچنین بخش خصوصی مرتبط با این مراکز هستند که به عنوان پیمانکار یا مشاور در حال فعالیت بودند.
این مقام امنیتی با بیان اینکه این مراکز حساس و حیاتی شامل حوزه‌های اقتصادی، هسته‌ای، نظامی و سایبری کشور است، اظهار داشت: تعداد کل جاسوس‌های شناسایی شده ۱۷ نفر است که به صورت سلولی در ایران فعالیت می‌کرده و هیچکدام از این افراد با دیگری ارتباطی ندارند.

وی درباره بسترهای جذب جاسوس‌ها توسط سیا تاکید کرد: برخی از شهروندان به واسطه سوء استفاده از تقاضای ویزای آمریکا در دام ویزا گرفتار شده و در ازای اعطای ویزا، به آنها پیشنهاد جاسوسی شده است. برخی دیگر نیز به واسطه حفظ یا تمدید ویزای آمریکا از طرف سیا مورد شانتاژ واقع شده‌اند. این در حالی است که اقدام فوق مغایر با قوانین ایالات متحده بوده و بعضی از طعمه‌های سیا با کمک وکلای خود موفق به عبور از این دام شده‌اند.

مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات افزود: سیا با تاسیس شرکت‌های جعلی و به بهانه استخدام متخصصان ایرانی در این شرکت‌ها یا تامین تجهیزات از خارج کشور مبادرت به مراجعه اطلاعاتی به اتباع ایرانی کرده است.
وی با بیان اینکه مراجعات مستقیم افسران سیا تحت عناوین دیپلماتیک به شهروندان ایرانی در حاشیه کنفرانس‌های علمی در کشورهای اروپائی، آفریقایی و آسیائی یکی دیگر از روش‌های تعرض اطلاعاتی بوده است، خاطرنشان کرد: گاهی اوقات مشاهده شده است افسران سیا با معرفی خود به عنوان یک مامور اطلاعاتی آمریکایی، همچنین با ارسال ایمیل یا پیام از طریق شبکه‌های اجتماعی، از اعضای این شبکه دعوت به همکاری اطلاعاتی کرده است.
این مقام امنیتی درباره وعده‌های فریبنده آمریکا به جاسوسان ابراز داشت: متهمین حین گذراندن دوران محکومیت در زندان با اشاره به وعده‌های وسوسه‌انگیز افسران سیا از جمله: مهاجرت به آمریکا، شغل مناسب در ایالات متحده و پول، از بدعهدی طرف آمریکائی یاد می‌کنند. حتی وعده مساعدت‌های درمانی در خارج از کشور نیز به برخی از جاسوس‌ها ارائه شده بود که هیچیک عملی نشد.

وی اضافه کرد: وعده تامین امنیت جاسوس‌ها در ایران و خارج کشور و اطمینان کامل به افراد مبنی بر عدم شناسائی توسط ضدجاسوسی جمهوری اسلامی ایران در مورد تمامی اعضای این شبکه به چشم می‌خورد.
مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات در رابطه با ماموریت جاسوس‌ها بیان کرد: جمع‌آوری اطلاعات دارای طبقه‌بندی از مراکز مهم، همچنین انجام عملیات‌های فنی و اطلاعاتی از ماموریت‌های محول شده به این شبکه بوده است.
وی به آموزش‌های پیچیده این جاسوسان اشاره کرد و یادآور شد: تمامی افراد دوره‌های پیچیده برقراری ارتباطات امن از داخل کشور با خارج به وسیله ابزارهای مخصوص جاسوسی را از جانب افسران سیا فراگرفته‌اند. سیا جهت انتقال، ابزار ارتباط امن و تجهیزات فوق پیشرفته جاسوسی برای شبکه خود در ایران از ناقل اطلاعاتی استفاده کرده است. ناقل‌ها عمدتاً به شکل سنگ تهیه شده که وسایل مورد اشاره در آن جاسازی شده و جاسوس‌ها با روش‌های پیچیده ماموریت برداشتن آنها از نقاط مختلف شهری از جمله مناطق پارکی، نواحی کوهستانی و… را عهده‌دار می‌شدند.
این مقام امنیتی با بیان اینکه سیا مبادرت به ارسال مدارک هویتی جعلی برای جاسوس‌ها برای عملیات‌های خاص از طریق ناقل‌ها کرده است، عنوان کرد: بررسی‌ها حاکی از آن است که مدارک جعلی به صورت ناشیانه‌ای توسط سیا جعل دولتی شده که در پی کشف موضوع توسط ضدجاسوسی، دستور امحاء همه مدارک موجود از سوی افسران سیا برای جاسوس‌ها صادر شد.
وی ادامه داد: علیرغم وعده تأمین امنیت، سیا با پیش‌بینی احتمال شناسائی این شبکه جاسوسی همچون کشف و شناسایی صورت گرفته در سال ۹۲، طراحی خط خروج اضطراری از کشور را برای مواقع خطر و بحرانی در دستور کار جاسوس‌ها قرار داده بود. بر این اساس، جاسوس‌ها آموزش دیده بودند با احساس خطر، طی هماهنگی با سیا و رساندن خود به نقطه‌ای از قبل تعیین شده در شهرهای مرزی، منتظر حضور رابط اطلاعاتی سیا در صحنه شده و با هدایت وی از کشور خارج کردند. البته جاسوس‌هائی که قصد فرار اضطراری از کشور را داشتند، به جای ملاقات با رابط سیا در مرز، با رابط ضدجاسوسی ملاقات کردند و نهایتاً دستگیر شدند.
مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات با بیان اینکه آموزش ویژه ضدبازجوئی به جاسوس‌ها از دیگر تدابیر اتخاذ شده برای مواقع دستگیری بود، گفت: با مشاهده اشراف اطلاعاتی وزارت از سوی جاسوس‌ها، آن آموزش‌ها کارساز نشد و تمامی اعضای این شبکه جاسوسی اعتراف کردند.
وی درباره سرنوشت جاسوس‌ها اظهار داشت: افرادی که آگاهانه و عامدانه به کشور خیانت کرده و حاضر به جبران مافات نشدند، تحویل دستگاه قضائی شدند. آن دسته از کسانی که هم با صداقت کامل با دستگاه امنیتی کشور تعامل کرده و ندامت وی نیز ثابت شد، بر علیه آمریکائی‌ها مورد مدیریت اطلاعاتی قرار گرفتند.
این مقام امنیتی افزود: تجربه موفق تبادل با متحدین اطلاعاتی در سال ۹۲ باعث شد تا سرنخ‌های اطلاعاتی کیس اعم از افسران سیا، سرنخ و روش‌های مورد استفاده در این شبکه در اختیار سایر سرویس‌های اطلاعاتی نیز قرار گیرد تا شکست جهانی مجددی برای سیا رقم بخورد.
وی از همکاری برخی از کشورها با جاسوس های سیا خبر داد و تصریح کرد: با توجه به بهره‌برداری سیا از برخی از کشورهای اروپایی و آسیائی جهت برقراری ارتباط با منابع خود و با عنایت به اطلاع قبلی سرویس‌های اطلاعاتی این کشورها از موضوع، قطعاً مسئولیت امر برعهده این کشورها نیز خواهد بود.
مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات اضافه کرد: نظر به زمین‌گیر شدن سیا در اثر این شکست، طبیعی است این سرویس مبادرت به ترمیم و بازسازی خود کند که البته جامعه اطلاعاتی کشور نیز بیدار و هوشیار خواهد بود.

جاسوس های بازداشت شده ایرانی هستند

مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات درباره تابعیت جاسوس‌های دستگیر شده خاطرنشان کرد: هیچکدام از دستگیرشدگان، از اتباع کشورهای خارجی نبوده و همگی تابعیت ایرانی داشته‌اند.
این مقام امنیتی در پاسخ به این سوال که آیا فعالیت‌های این جاسوس‌ها منجر به خرابکاری در کشور شده است، ابراز داشت: زمان همکاری و بکارگیری این افراد متفاوت بوده است؛ برخی تنها چند ماه همکاری‌شان را آغاز کرده بودند و برخی بیشتر اما زمان شناسایی این افراد کوتاه بود و چون شناسایی آنها بسیار زود و بهنگام صورت گرفت، هیچ اقدامی که منتج به خرابکاری و اختلال شود، انجام نشده است.
وی درباره احتمال تبادل جاسوس‌های بازداشت شده با ایرانیان زندانی در خارج از کشور، گفت: این افراد همگی ایرانی بوده و جزو تبادل‌شوندگان محسوب نمی‌شوند.
مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات درباره مشارکت دیگر کشورها در دستگیری این جاسوس‌ها یادآور شد: استارت ماجرا از سوی ضدجاسوسی کشور زده شد اما همانند اتفاقی که در سال ۹۲ رخ داد، سرنخ‌ها و اطلاعات لازم در اختیار متحدان اطلاعاتی ما قرار گرفته است.
وی درباره تجهیزات وارد شده از سوی این افراد و تهدیداتی که از سوی این تجهیزات وجود دارد، عنوان کرد: همه تجهیزات وارد شده از سوی آنها، مورد رصد و بررسی‌های فنی قرار گرفته و خوشبختانه منجر به خرابکاری در کشور نشده است.
این مقام امنیتی درباره نقش‌آفرینی دیگر سرویس‌های اطلاعاتی در انجام جاسوسی از ایران گفت: ردپایی از هیچ سرویس اطلاعاتی دیگری در این کشف وجود نداشته است.
وی درباره تشدید جاسوسی از کشور در دوره ریاست جمهوری ترامپ، اظهار داشت: بعد از سرکار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری و انتخاب «جینا هاسپل» به عنوان رئیس سیا، تشدید اقدامات اطلاعاتی از ایران در دستورکار ایالات متحده قرار گرفته شده است.
مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات درباره نقش‌آفرینی دیگر دستگاه‌های امنیتی در بازداشت جاسوس‌ها تصریح کرد: محور شناسایی افراد، وزارت اطلاعات بود اما در ادامه این فرآیند، برخورد، تعامل و مدیریت موضوع با سایر مراکز اطلاعاتی همکاری خوبی صورت گرفت.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...