رفتن به مطلب

دانلود پایان نامه حفاظت سیستم های قدرت شامل منابع تولید پراکنده (DG)


ارسال های توصیه شده

موضوع پایان نامه : حفاظت سیستم های قدرت شامل منابع تولید پراکنده (DG)

مقطع : کارشناسی ارشد برق          فرمت : ورد

مزایای منابع تولید پراکنده بر هیچ کس پوشیده نیست اما چنانچه این طرح، حفاظت مطمئنی نداشته باشد استفاده از منابع تولید پراکنده مشکل آفرین خواهد بود. بر آن شدیم که جهت رفع مزاحمت های موجود در شبکه طرحهای حفاظتی را بررسی کرده و راه حل های مناسبی ارائه شود.

در این پایان نامه بر دو موضع عدم هماهنگی دستگاه‌های حفاظتی و حفاظت ضد جزیره‌ای شدن تمرکز شده است که در مواردی راه حل هایی ارائه شده که این طرحها را در بهینه کند. در نهایت بامقایسه روشهای مختلف متناسب با وضعیت اقتصادی هر DG روشهای مناسبی از قبیل روشهای ترکیبی و روشهای مبتنی بر ارتباطات ارائه شده و در مورد هماهنگی حفاظت نیز روابطی ارائه شد که بدون تغییر در حفاظت شبکه بتوان DG را نیز به سیستم قدرت اضافه کرد.

خلاصه پروژه

پروژه حاضر تحت عنوان حفاظت سیستم های قدرت شامل منابع تولید پراکنده یا همان Distributed generation (به اختصار DG) آماده گردیده است.تولید پراکنده شامل نیروگاه هایی با ظرفیت تولید پایین تا حدود ۱۰ مگاوات جهت تولید انرژی الکتریکی در نقاط نزدیک به مصرف‌کننده‌ها نصب می‌گردد. از جمله نیروگاه های تولدید پراکنده می‌توان به نیروگاه‌های فتوولتائیک،بادی ، میکروتوربین‌ها، پیل‌های سوختی، ژنراتورهای دیزلی، سیستم‌های ذخیره انرژی در ابررساناها، سیستم‌های ذخیره انرژی در باتری و … اشاره نمود.  در سالهای اخیر توجه زیادی به بکارگیری نیروگاه‌های پراکنده در سیستم‌های قدرت شده است.

در فصل اول و دوم به مقدمه و شرحی از تولید پراکنده ، DG و انواع آن ، منابع تولید پراکنده ، مزایا و انواع DG از نظر اتصال به شبکه سراسری (منابع تولید پراکنده متصل و مستقل از شبکه سراسری) بررسی شده است.در فصل سوم تأثیر DG بر هماهنگی حفاظت شبکه و راه‌کارهای حفاظتی ، حفاظت سیستم های DG بحث شده است.فصل چهارم با عنوانجزیره‌ای شدن و حفاظت ضد جزیره‌ای شدن تهیه شده است.فصل پنجم نیز شبیه‌سازی‌های سیستمهای نمونه و مثال‌های عددی می باشد.در ابتدا تولید پراکنده تعریف، و انواع آن به طور مختصر شرح داده، پس از بررسی علل توسعه DG، به مبحث تأثیر DG بر هماهنگی حفاظت شبکه پرداخته شده که از این قبیل می‌توان به هماهنگی بین فیوزها، ریکلوزرها و رله‌ها اشاره کرد. سپس بابی گشوده که در آن اندازه DG ها را به گونه‌ای تعیین کرد که با حفظ شرایط و دستگاههای حفاظتی موجود، DG نیز در شبکه به فعالیت خود ادامه می‌داد. پس از هماهنگی حفاظت، به مطالبی پیرامون جزیره ای شدن و حفاظت در برابر آن پرداخته است. در این رابطه ابتدا جزیره ای شدن را شرح داده سپس لزوم تشخیص عملکرد جزیره ای را توجیه کرده و فاکتورهایی برای انتخاب روش تشخیص عملکرد جزیره ای ارائه، و انواع طرحهای ضد عملکرد جزیره ای به تفصیل بیان شده است. بعد از آن گامی نیز در جهت برآورد احتمال جزیره ای شدن ناخواسته برداشته شد. طی یک بخش وضعیت جاری اروپا از لحاظ حفاظت های مورد یاز هر کشور بررسی، سپس طرحهای ضد جزیره‌ای را از نظر نواحی غیر قابل تشخیص هر متد مورد بررسی قرار گرفته و نتایج با هم مقایسه شده‌اند شایان ذکر است برای تأیید تمام مباحث، مثال عددی و شبیه سازی هایی ذکر شده و نتایج آزمایشات آن آمده است.

محافظت از سیستم‌های قدرت یک مسئله بی‌نهایت مهم، همچون کیفیت و قابلیت اطمینان و پایداری است. در اینجا در مورد حفاظت سیستم توزیع از لحاظ توسعه جدید در DG بحث می‌کنیم. سیستم‌های توزیع سنتی به صورت شعاعی است و با یک منبع که در حال تغذیه شبکه پائین‌دست خود است. سیستم‌های توزیع که به صورت سنتی طراحی شده‌اند و به صورت شعاعی می‌باشند، بعد از وصل DG به شبکه، قسمتهایی از شبکه ممکن است به صورت شعاعی نباشند که در این صورت هماهنگی حفاظتی به هم می‌خورد، تأثیر DG بر روی هماهنگی وابسته به نوع DG، مکان، مقدار و نوع حفاظت می‌باشد. در فصل دوم در مورد تأثیر DG روی هماهنگی وسائل حفاظتی مانند فیوزها، ریکلوزرها و رله‌ها بحث می‌کنیم، در بعضی موارد ممکن است هماهنگی باقی بماند و در بعضی شرایط موجب به هم خوردن هماهنگی بشود. در فصل پنجم احتمالات مختلف بعد از اتصال DG مورد بررسی قرار خواهد گرفت و نتایجی برای این مباحث ارائه خواهد شد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...