رفتن به مطلب

هواپیما؛ پرنده آهنی غول پیکر


ارسال های توصیه شده

 
 

 

first.jpg

انسان امروزه، می تواند بر فراز زمین پرواز کرده و آن را زیر پای خود ببیند و حتی از ابرها هم بالاتر برود که در نوع خود علاوه بر اینکه شگفت انگیز و زیباست، هیجان و اضطراب زمان پرواز را نیز دارد و این اضطراب زمانی بوجود می آید که، شما درباره این وسیله حتی به اندازه ماشین شخصی خودتان اطلاعات نداشته باشید.

در اینجا سعی شده با جمع آوری مطالبی مفید، شما را با این صنعت بیشتر آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید...


از دیرباز انسان ها، همیشه سعی در انجام عمل پرواز داشته اند.


در افسانه های یونانی شواهدی؛ در متون و حکاکی و نقاشی های به جا مانده؛ بر این صحبت وجود دارد.


«ددالوس» مخترع دربار «مینوس شاه» بعد از زندانی شدن او و پسرش توسط «مینوس شاه»، برای فرار از زندان تصمیم می گیرد بالهای پرندگان را با موم به بدن خود و پسرش «ایکاروس» بچسباند، «ایکاروس» حین پرواز به توصیه پدر برای نزدیک نشدن به خورشید گوش نکرد و بال های مومی اش آب شد و به اعماق دریا سقوط کرد.


در چین باستان یکی از امپراتوران، اژدهای بزرگی را با استفاده از پارچه مخصوص و پر کردن دود گرم در داخل آن در برابر چشمان ناباور تمام مردم در آسمان رها کرد.

مثبت ترین تلاش در این رابطه را می توان به لئوناردو داوینچی اختصاص داد.

اما با توجه به سرعت بالای زندگی امروزه، بسیاری از مردم ترجیح می دهند که وسیله های سریعتر و آسان تر را انتخاب نمایند. هواپیما یکی از این وسیله هایی است ، که از وقتی اختراع شده مورد استقبال انسان ها قرار گرفت که آن ها با
خرید بلیط هواپیمای داخلی یا خارجی به راحتی سفر می کنند. این وسیله علاوه بر اینکه مسافت های طولانی تر را سریعتر طی می کند، استفاده بسیار زیادی می توان از آن داشت که از جمله آنها می توان باربری، مسافرتی و جنگی را نام برد.

انواع هواپیما:

زمانی که صحبت از انواع هواپیماها به میان می آید، چندین پارامتر اصلی در این رابطه مطرح می شود :

طرح و عملکرد : هواپیما بال ثابت : هواپیما ؛ هواپیما بال محترک : هلی کوپتر
پیش رانش
موتور دار: مربوط به هواپیما بال ثابت است که موتور تعبیه شده در این نوع هواپیما باعث تامین نیروی پیش رانش هواپیما می شود.
بی موتور نظیر پاراگلایدرها
کاربرد: نظامی نظیر جنگنده ها و هواپیماهای ترابری نظامی ؛ غیر نظامی: مسافربری، باربری و ...

ساختار هواپیما:

از زمان اولین پرواز هواپیما به دست برادران رایت تا امروزه؛ جدای اینکه ایده های متفاوتی برای طراحی و ساخت و تغییراتی در اجزای اصلی هواپیما مطرح شد و تفاوت های در
خرید بلیط هواپیماها به وجود آمده، در هنگام ساخت 5 پارامتر اصلی را به شرح زیر به طور مشترک دارا می باشند:

1. بدنه: متشکل از کابین که قسمتی برای بار و قسمتی برای مسافرین می باشد و جنس آن از آلیاژ و کامپوزیت می باشد. طراحی بدنه هواپیماها از زمان اولین ساخت تا به امروز به دسته های زیر تقسیم می شود:

Truss: هواپیماهای قدیمی، این طرح به گونه ای است که کل بدنه هواپیما فشار پرواز را تحمل می کند.
Monocoque: نسل دوم هواپیماها، این طرح به گونه ای است که فقط پوسته بدنه هواپیما فشار پرواز را تحمل می کند.
Semi – Monocoque: هواپیماهای امروزی، این طرح به گونه ای است که فشار پرواز به یک گودی که در قسمت زیرین هواپیما قرار داده شده است، وارد می شود. این کار باعث می شود که فشارهای ناشی از پرواز به قسمت بدنه کاهش پیدا کرده و طول عمر هواپیما افزایش یابد.

4.jpg

2. بال: از مهمترین و حساس ترین قسمت های هواپیما می باشد. بال ها وظیفه تولید نیروی بالابرنده هواپیما را به عهده دارند و باعث گردش هوا در اطراف هواپیما می شوند. به دلیل اتصال بدنه به بال و تبعیت بدنه هواپیما از حرکت بال ها، کوچکترین خطا در محاسبه ساخت یک بال باعث انحراف از مسیر و یا حتی سقوط آن هواپیما می شود.

جنس بال ها از آلمینیوم یا کامپوزیت می باشد که علاوه بر زیبایی باعث مقاومت بالای آنها در برابر فشارهای وارده به اجزای داخلی بال ها می باشد.

بال ها محترک و ثابت هستند. بال های متحرک را می توان در هلیکوپترها یا بالگردها دید. بال های ثابت هم به ویژه در هواپیمای مسافربری دیده می شوند که خود این بال ها نیز دارای اجزای متحرکی می باشند:

Flap: قسمتی از بال که تحت اختیار خلبان می باشد و در هنگام فرود یا برخاستن هواپیما باز و بسته می شوند و با افزایش نیروی بالا برده امکان مانور ساده تر به سمت بالا و پایین و پرواز راحت تر را به خلبان می دهد.
Aileron: قسمتی از نوک بال است، که به خلبان اجازه حرکت هواپیما به سمت چپ و راست را می دهد که حرکت این قسمت در بال ها مخالف یکدیگر می باشد.
بالچه: در انتهای نوک بال قرار دارد و باعث می شود هواپیما در حین پرواز انرژی کمتری از موتور دریافت کرده و باعث مصرف بهینه سوخت هواپیما شود.

3. قسمت دوم هواپیما یا دم هواپیما: وظیفه اصلی آن ایجاد تعادل و ثبات در هواپیما و ایجاد حرکت هواپیما در جهات راست، چپ، بالا و پایین می باشد.

4. ارابه ها / چرخ های فرود: بخشی از هواپیماست که در هنگام حرکت بر روی زمین و یا توقف بر روی آن تکیه دارد. شایعه ترین مورد استفاده آن نوع چرخدار آن می باشد که البته انواع دیگری از این ارابه ها وجود دارد که قابلیت نشستن و برخاستن بر روی سطح آب ( محفظه هوا ) و بر روی برف (هواپیما های اسکی) وجود دارد. چرخ های هواپیما دارای ترمز هستند ولی زمانی این ترمزها وارد عمل می شوند که سرعت هواپیما بسیار پایین باشد و خلبان بخواهد کاملا در جلوی ترمینال توقف داشته باشد.

5. موتور: برای آنکه هواپیمایی پرواز کند نیاز است که نیروی بالا برنده یا Lift خود را افزایش دهد، این افزایش همراه با سرعت هواپیما است و آنچه که سرعت هواپیما را بالا می برد، موتور آن است. در هواپیماهای ابتدایی موتورهای پیستونی (همانند موتور ماشین) مورد استفاده قرار می گرفت. امروزه از موتورهای جت برای هواپیماها استفاده می شود که در زمان پرواز سرعتی بین 700 تا 900 کیلومتر بر ساعت و در هنگام برخاستن و یا فرود سرعتی در حدود 150 تا 250 کیلومتر بر ساعت دارند.

motor.jpg

حال که با عملکرد کلی و اجزای اصلی هواپیما آشنا شدید، به راحتی می توانید برای
خرید بلیط هواپیما خارجی و خرید بلیط داخلی، کلیک کنید.
لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...