رفتن به مطلب

اهمیت طراحی در تولید سپتیک تانک


nushin6

ارسال های توصیه شده

150770_134651710.jpg

یکی از کلیدی ترین موضوعات جهت تولید مخازن سپتیک طراحی مخزن سپتیک با توجه به نیاز خریداران جهت افزایش کاراییی و کاهش هزینه ها می باشد. طراحی مخازن سپتیک تانک از دو بعد قابل برسی می باشد. طراحی اولیه در این مرحله طراحی محصول جهت کاهش هزینه تولید با در نظر گرفتن شرایت محیطی دفنی و شرایت بهرهبرداری مخازن سپتیک صورت می پذیرد. با توجه به این امر شرایط دفنی و بهره برداری تقریبا در تمامی پروژه ها با یکدیگر متفاوت می باشد, لذا طراحی محصول جهت تحمل در برابر فشار های خارجی یکی از ابتدایی ترین مراحل جهت محاسبه قیمت تقریبی محصول مورد نیاز مختص آن پروژه می باشد. لازم به ذکر است, عدم توجه به این محاسبات به تولید محصولی با مقاومت بسیار بالاتر از محصول مورد نیاز و در نتیجه افزایش قیمت محصول تولیدی و یا تولید محصولی با مقاومت پایین جهت تحمل فشار های خارجی موجود در محل پروژه که سبب نا موفق بودن پروژه در زمان اجرا و یا پس از گذشتن زمان اندکی منجر می گردد. لذا انجام محاسبات کاملا حیاتی بوده که نیازمند تیم مجرب مهندسی و باتجربه می باشد. تولید کنندگان با تغییرات در ابعاد و ضخامت های پروفیل مخازن سپتیک امکان تغییر تحمل پذیری این مخازن را در مقابل مقاومت های خارجی امکان پذیر می نماید. جهت محاسبه نوع مناسب این پروفیل به تعدادی از اطلاعات دفنی و بهره برداری مخازن سپتیک تانک مورد نیاز می باشد. که مهمترین آنها عبارتند از:


عمق دفنی


یکی از عوامل تاثیر گذاز در تایین نوع پروفیل مقدار نیروی استاتیکی است که خاک روی مخازن دفن شده بر مخازن سپتیک وارد می گردد. در مواردی به علت های گوناگون مخازن می بایستی در عمق های پایین دفن گردند. برای مثال مخزن سپتیک مورد استفاده در حیاط برج های تجاری و یا مسکونی که طبقات زیر همکف دارند. عمق دفنی مسافت بین تاج مخزن سپتیک تانک 
تا سطح زمین می باشد و حداقل آن طبق استاندارد ۳۰-۵۰ سانتیمتر می باشد. می بایست توجه داشت که در محل هایی که بار ترافیکی وجود ندارد تا حد امکان عمق دفنی را جهت کاهش هزینه ها و سهولت در نصب در کمترین عمق و با در نظر گرفتن استاندارد های موجود نصب نمود.


بار ترافیکی


بار ترافیکی به حداکثر مقدار وزن وسایل نقلیه می باشد که پیش بینی می گردد از روی سطح محل دفن مخزن سپتیک عبور نماید. در مواردی که امکان تردد وسایل نقلیه بر روی محل دفن مخازن وجود نداشته باشد, این مقدار ۰ در نظر گرفته می شود. باید توجه داشت که در تمامی محاسبات که از ظرایب اطمینان استفاده گردیده و در صورت تخطی اندک از بار ترافیکی محاسبه شده و برای مدت محدود پس از نصب مشکلی برای مخازن ایجاد نمی نماید. در محاسبات بار های ترافیکی وارد بر مخازن سپتیک به صورت استاتیکی و داینامیکی مورد استفاده قرار می گیرد.


عمق آب های زیر زمینی


آب های زیرزمینی در صورت وجود در محل نصب مخازن باعث ایجاد نیرو از زیر مخازن به سمت بالا گشته و می بایست این نیرو جهت انتخواب پروفیل مقاومتر محاسبه گردد. این نیرو زمانی افزایش می یابد که مخازن سپتیک خالی باشند. میزان عمق آب های زیررمینی در فصول مختلف و با توجه به میزان بارندگی متغیر می باشد که در محاسبات حداقل آن در نظر گرفته می شود.


نحوه اجرا


نحوه اجرا (از جمله حفاری, نصب و پر کردن دور مخزن سپتیک) از مواردی می باشد که تاثیر مهمی در انتخواب پروفیل مناسب داشته که می بایست در ابتدای کار محاسبه گردد. مصالح مورد استفاده و میزان تراکم خاک پر کننده اطراف این مخازن سپتیک و نوع و میزان تراکم خاک محل از مواردی می باشند که در این محاسبات مورد استفاده قرار می گیرد. طراحی ثانویه در طراحی ثانویه بیشتر طراحی ورودی و خروجی ها, محل قرار گیری دیواره جدا کننده (Baffle-Wall) و محل ورودی و خروجی روی این دیوار مورد توجه قرار می گیرد. طراحی ثانویه جهت تولید محصولی با حداکثر کارایی و کاهش هزینه های تخلیه لجن در مدت استفاده این مخازن سپتیک نقش بسزایی دارد. عدم عملکرد مناسب این مخازن سپتیک به دلیل کم توجهی به طراحی ثانویه می باشد. از عملکرد نامناسب این مخازن سپتیک می توان به موارد زیر اشاره نمود:


عدم خروج سیال از درون مخزن سپتیک و گرفتگی لوله ها
نیاز مکرر به تخلیه مخازن سپتیک در مدت کوتاه
نیاز مکرر به تخلیه چاه جذبی در مدت کوتاه
عملکرد سپتیک در حجم کمتر از انتظار نسبت به محصول خریداری شده


نه تنها محل ورودی و خروجی بلکه نحوه ورود و خروج در این طراحی مهم بوده. در مواردی می توان راندمان این مخازن سپتیک را حتی تا ۴۰% با تدابیری در طراحی و تولید افزایش داد. این افزایش موجب عملکرد بهتر
سپتیک تانک می گردد. به طور کلی طراحی اولیه و ثانویه جزو ملزومات اساسی قبل از تولید می باشد که می بایست توسط تولید کنندگان مورد توجه قرار گیرد. عملکرد مناسب و کاهش هزینه های خرید و راه اندازی منوط به این دو طراحی بوده که می بایست از استاندارد های ملی و بین المللی طبعیت کنند.منبع:سپتیک تانک شریان کاو

 
لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...