رفتن به مطلب

پارک Yanweizhou، باز پس گیرنده اکولوژی و محیط زیست از دست رفته


Mohammad Aref

ارسال های توصیه شده

در فرهنگ چینی، آب یکی از پنج عنصر است. – که چهار عنصر دیگر فلز، چوب، آتش و خاک هستند – اما آب یکی از عناصری است که به طور ویژه نگهداری می شود. یک نظریه در مورد توپوگرافی کوهستانی چین وجود دارد که بر این عقیده است که اغلب شهرهای چین در دره های نزدیک که رودهای بسیاری از میان آنها جریان دارند، ساخته شده اند. به همین علت، مردم چین رودهایی که قلب و نیروی حیاتی این فرهنگ هستند را تماشا می کنند.

بنابراین، عجیب نیست که پروژه پارک Yanweizhou در کنار نه فقط یک رودخانه، بلکه سه رودخانه ساخته شده است.

محل پارک Yanweizhou

پارک Yanweizhou در شهر جین هوا، جایی که رود Yiwu، رود Wuy و رود Wujiang به هم می رسند، قرار گرفته است و در زمینی با مساحت بیش از ۲۵۰ هزار مترمربع و با صرف هزینه ای بیش از ۳۰۰ میلیون یوآن ساخته شده است. این پروژه اهمیت موضوعات اجتماعی و زیست محیطی در معماری منظر چین اشاره می کند.

do.php?imgf=153950708730121.jpg

پروفسور یوکونگ جان و تیم او در گروه Turenscape ، طراحی این پارک را بر عهده داشتند. کونگ جان علاقه ویژه ای به پارک ساخته شده در نزدیکی رودخانه شهری که در آن بزرگ شده، دارد و به این دلیل او به دنبال طراحی یک فضای حساس زیست محیطی در آن زمین بود.

do.php?imgf=153950708730952.jpg

پروفسور یوکونگ جان اعتقاد دارد که رودخانه مادر اوست؛ نهر بی شاکسی (یک شاخه بزرگ از رودخانه Wujiang)، یک نهر ساده نیست بلکه یک زیرساخت زیست محیطی است. این رود تدارکات ضروری را فراهم می کند. او زندگی، فرهنگ، زیبایی شناسی و روشنگری را برای مردم سراسر این منطقه حمل می کند. این یک زیرساخت اجتماعی، یک شبکه با تجربه و حامل خاطرات بی پایان است. همه آنها الهام بخش وی در ارائه راه حلی برای بازسازی آن بودند؛ احیاء جامعه، مثل احیاء محیط زیست است و باید این احیاء و ساخت و ساز از زیرساختهای زیست محیطی ضروری شروع شود.

محور پارک

محور این پارک، یک پل مخصوص پیاده روی تفریحی دارد که در جهت شمالی – جنوبی به طول ۷۶۴ متر کشیده شده است. پل در نزدیکی پارک Jinlongwan شروع می شود از روی رودخانه Wuyi و پارک Yanweizhou عبور می کند. در انتها نیز از روی رودخانه Yiwu عبور می کند. این پل نه تنها سه پارک را به هم متصل می کند، بلکه به وسیله این رودخانه ها، مردم جدا از هم در شهر را به هم وصل می شوند. پل عابر پیاده با میانگین روزانه ۴۰ هزار بازدیدکننده که در ماه می ۲۰۱۴ افتتاح شده، بسیار مورد پسند واقع شده است.

do.php?imgf=153950708731873.jpg

تالاب و تراسی به شکل لنگرگاه

این پارک بیش از یک مکان برای مردم است؛ در واقع پارکی ساخته شده برای محیط زیست نیز هست. دو ویژگی دیگر تالاب زیست محیطی Yanweizhou این است که تالابهای موجود را حفظ می کند و تراسهایی به شکل لنگرگاه دارد که اجازه می دهد در زمان طغیان رودخانه فضایی به آن اضافه شود و همچنین در زمان طغیان، پارک در رودخانه غوطه ور شود.

do.php?imgf=153950708732824.jpg

این پروژه نه تنها به عنوان یک زیر ساخت زیست محیطی عمل می کند بلکه یک زیر ساخت اجتماعی نیز هست که شیوه زندگی هماهنگ با مردم بومی را ترویج می دهد.

افزایش نشانه های یک تغییر در معماری منظر

پروژه هایی مانند این، نه تنها محیط زیست موجود را حفظ می کند بلکه به دنبال احیای محیط زیست دور افتاده و تغییر بیشتر در معماری منظر جهان هستند. واقعاً نباید از نقش اصلی معماری منظر که به عنوان جانشین محیط زیست خدمت می کند، تعجب کرد. متاسفانه در جهان رو به رشد که فضا در آن به سرعت محدود می شود، حفظ مناطق محیط زیست حیاتی، همیشه در اولویت اول قرار ندارند، اما پارک Yanweizhou ثابت کرد که هنوز پر کردن شکاف بین نیازهای اجتماعی و زیست محیطی مردم و ساختن یک فضای زیبا و عملکردی امکانپذیر است.

مترجم: فاطمه افشاری بدرلو

منبع: معمار منظر

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...