رفتن به مطلب

تمدن بین النهرین


ارسال های توصیه شده

بر خلاف تمدن مصر که در سرزمینی ایمن در عمق حاصل خیز وسیع بوده ، تمدن بین النهرین در سرزمینی که شکل گرفته که همواره مرز امپراتوری های بزرگ ایران – روم ، ایران – یونان ، حکومت اسلامی بوده و از همه طرف هم قابل هجوم بوده است. با این اوضاع خاص جغرافیایی غیرقابل دفاع ، شاهد شکل‌گیری دولت شهر برای اولین بار هستیم ، چرا که شکل دولت مرکزی که بتواند تمام منطقه را تحت اختیار خود داشته باشد امکان پذیر نبوده است.

 
1m4dedpkn19mugrb1in.jpg
 

بین النهرین نام منطقه ای جغرافیایی است که میان دو رود دجله و فرات جای گرفته‌ است. بیشتر سطح این منطقه در کشور عراق امروزی است و در گذشته مدتی بخشی از سرزمین کهن ایران باستان بوده‌ است.

بین النهرین به سبب تمدن های کهن و باستانی اش آوازه دارد و نامش همواره با نام و آثار این تمدن ها همراه است. تمدن های سومر، اکد، بابل، آشور، کلدانی و تمدن های ایرانی مانند عیلام و ماد، هر یک در گوشه ای از این سرزمین رونق و تاثیر داشته اند و از آن تاثیر نیز پذیرفته اند.

در ابتدا دولت سومر در بالای خلیج فارس شکل می گیرد و شهر اور مربوط به آن هست.

بارزترین نمونه شهرهای سومری شهر اور است که اولین شهر در دنیا شناخته می شود. شهر ابراهیم و نمرود. واژه urban هم از اور ریشه گرفته است.

 
e5uyls0f8zgsgua8d0t5.jpg
 
تصویری از شهر سومری – تمدن بین النهرین


الواح گلی فراوان ، منشور حمورابی حاوی اولین قوانین شهری ، و استان های شکل گیری شهر ، خط پادشاهی شهر کنوس و … از این شهر شناخته می شود.

در تمدن بین النهرین چیزی به نام ملک خصوصی وجود ندارد. نظام اداری متمرکز است و در راس قدرت خدا پادشاه یا کاهن بزرگ قرار دارد. شهرهایی چون اریدو ، لاگاش و …. همه و همه تا امروز هم وجود دارند و اغلب در نزدیکی شهرهای امروزی هستند.

شهرهای بین النهرین مانند شهر اور همگی در تپه بوده اند و بر روی تِل شکل می گرفته اند. چرا که مصالح مورد استفاده در خانه ها خشت خام بوده و پس از فروریزی ساختمان دوباره روی آن بنا می شود و بدین ترتیب بعد از گذشت چند دوره بدین شکل در می آورده است.

 
zxlhi24jw0mjwzwpi9s.jpg
 
تصویری نمونه از شهر اور ، سومر – تمدن بین النهرین

واژه کنوسس معانی مختلفی دارد:

کاخ قرمزی که شهر در آن ساخته می شده است.

معبد داخل بنای کنوسس بوده است. به معنای قلعه.

و هم چنین نام شهری در تمدن کرت – یونان

معبد در درون شهر و در قسمت مذهبی شهر یعنی تمنوس قرار دارد. حصار از ویژگی های شهرهای تمدن بین النهرین به خاطر مسئله غارت و دفاع بوده است.


برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.


منبع: کیمیافکر بزرگ

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...