رفتن به مطلب

ایده های بازآفرینی روستای شانگ پینگ


ارسال های توصیه شده

روستای شانگ پینگ به دلیل کشاورزی سنتی و فرهنگ هاکا به عنوان یکی از “روستاهای تاریخی و فرهنگی” در استان فوجیان انتخاب شده است. در شانگ پینگ بیشتر مردم روستا دارای فامیلی یانگ هستند. دلیلش این است که بیشتر آنها از نسل سردار جنگ، یانگ زن، اهل هان دیناستی هستند. روستای شانگ پین کاملاً دارای الگوی فنگ شویی است، جایی که دو رودخانه در اطراف روستا حرکت می‌کند و در منطقه‌ شوکوی جمع می‌شود. (آب جاری، ورودی روستا). بسیاری از میراث فرهنگی در سطح استانی مانند عمارت تای ‌فو‌تای، معبد اجداد یانگ، معبد شیمومیو، معبد زوگونگمیا و … در این منطقه وجود دارد. بر اساس افسانه‌ها، محقق بزرگ زو‌شی عادت داشت که در شانگ ‌پینگ سخنرانی کند و با خطاطی گرانبها آنجا را ترک کند. به همین خاطر شانگ پینگ به روستای ادبیات احاطه شده با آب معروف است. در اکتبر ۲۰۱۷، منطقه‌ شویکو کامل شد، دو ماه بعد یعنی دسامبر، کار بازآفرینی منطقه‌ مدرسه‌ یانگ و کوهستان تای ‌فوتای به پایان رسید.

 
90mcpwy50c69ukhsiufw.jpg


آخرین منطقه‌ طراحی شده در بازآفرینی روستای شانگ پینگف، یک مکان مخفی در داخل روستا است. بر اساس افسانه ‌ها یک خانه بسیار بزرگ به اسم”عمارت تای ‌فی ‌تای” توسط یکی از افسران مشهور دولت بعد از بازنشستگی او ساخته شد. برج ورودی سالم باقی مانده است در حالی که ساختمان اصلی در اثر آتش سوزی، سالها پیش از بین رفته است. عناصر فرهنگ اصلی و منظر مانند دریاچه، دیوارهای قدیمی، شاخه ‌های بامبو فشرده شده، ورودی و خرابه‌ های مجسمه‌ های قدیمی توسط طراح برای بازآفرینی مورد استفاده قرار گرفته‌ اند. بعضی از سازه های استفاده نشده مانند آغل و آلونک در سایت دیده می‌شود که باقی مانده عناصر منظر اصلی است. در واقع این سازه‌ های باقی مانده، تبدیل به یک منشاء جدید برای نوع جدیدی از تجارت و احیای مجدد روستا شده ‌اند.

 
lk8d3qo5w3uo4yknwwe.jpg


موقعیت و فرهنگ منحصربفرد عمارت تای‌ فی ‌تای باعث جذب گردشگر زیادی به این منطقه می‌شود، اگرچه نبود مناطق عمومی نظیر رستورانها و مرکز بازدیدکنندگان، بر روی صنعت گردشگری و اقتصاد محلی تاثیر می‌گذارد. گروه طراحی اقدام به بازسازی فضاهای استفاده نشده با اتصال برنامه ‌های جدید و تبدیل فضاهای تولید قبلی به فضاهای فرهنگی و عمومی کردند. یک سلسله از تولیدات فرهنگی و فعالیتهای مرتبط با این فضاها تاثیر زیادی بر جذب گردشگران دارد. این امر قابلیت اجرایی بالاتری دارد که صنعت فرهنگی و طراحی فضایی را برای بازآفرینی روستا با هم ادغام کنیم.

 
k713bb17h89t2mkc5ea.jpg


اتاق کنفرانس بیسترو و باغ
بیسترو از ساختمانهای جدید و اصلی در این منطقه است که از یک آغل به یک بار تغییر کاربری پیدا کرده است. محوطه‌ ساختمان با نگهداری متریال‌ های قبل یعنی خرده سنگ و سقف چوبی هماهنگی ندارد. پلان کف برای نگهداری خوکها به چهار قسمت تقسیم شده بود. در هر قسمت میز کافه و میز کانگ (بستری از آجر قابل حرارت) برای هر بار وجود دارد. طراح با قرار دادن پشتی های رنگارنگ، میز کانگ، کفهای میله‌ دکوری و نورهای لامپهای محرک LED سعی در ایجاد اتمسفری دراماتیک و آرامش بخش را دارد. بعضی از این اشیای عجیب باعث علاقه بیشتر بازدیدکنندگان مخصوصاً جوانان به این فضا می‌شود.

 
mu6ypzx2pc38ccoufpd.jpg


اتاق کوچک کنفرانس کنار بیسترو دارای سقف کج به همراه پنجره‌ شیشه ‌ای تمام قد به سمت عمارت تای ‌فو ‌تای و پله آن است. به آن “باغ کنفرانس” می گویند. همراه با بیسترو، باغ کنفرانس به تمام استفاده کنندگان سرویس می‌دهد.

 
d9dk20jwo0uctk1h9ghg.jpg


تالار نیلوفر آبی
تالار نیلوفر، چایخانه ‌ای است که از تغییر یک اتاق قدیمی ایجاد شده است. این ساختمان یکی از آشکارترین ها در کنار حوضچه عمارت تای‌ فی ‌تای است. طراح، دیوارهای قدیمی سنگی را نگه داشته و تنها به تعویض چوبهای غیر قابل بازیافت طبقه بالایی و تبدیل آن به چایخانه‌ آبی پرداخته است. استفاده کنندگان می توانند از یک در شیشه ‌ای وارد شوند، بر روی سکوها بایستند و از فضای مسلط بر روی حوضچه و گلهای نیلوفر آبی آن لذت ببرند. به این دلیل است که اسم این مکان را تالار نیلوفر آبی گذاشته اند.

 
nefm6xtgphlgddyfwal3.jpg


پاویون و بامبوهای فشرده
در بین عمارت تای ‌فی ‌تای، بیسترو و اتاق کنفرانس، ساختمانی برای بامبوهای فشرده قرار دارد، جایی که بامبوهای خشک قرار دارند تا برای تاسیسات و بازآفرینی بعداً مورد استفاده قرار گیرند. یک از اینها هنوز برای تولید بامبوهای خشک مورد استفاده قرار می‌گیرد. هنگامی که هر ساله زمان فستیوال کونگ مینگ می ‌شود، بازدیدکنندگان هم می توانند تجربه درست کردن بامبو فشرده را داشته باشند. این امر خود اثر متقابلی بر روی سایت می‌ گذارد. یکی دیگر از آنها به یک پاویون تبدیل شده است. در هر زمانی که در زیر آن نمایشی انجام می ‌شود تماشاچیان می ‌توانند از پنجره‌ های نزدیک آنرا ببینند.

 

 
3q8atfcur6szggjzwh8e.jpg


تولیدات فرهنگی
یکی دیگر از کارهایی که تیم طراحی برای نقاط مختلط انجام داره است، توسعه سلسله‌ ای از تولیدات فرهنگی برای عمارت تای ‌فی ‌تای است. علاوه بر طراحی بسته بندی برای آجیل های نیلوفر آبی و شاخه های بامبو خشک، محصولاتی با موضوع “خوک” نیز طراحی شده اند. خوک نشان دهنده ثروت در چین و همچنین به معنای خوش شانس در فرهنگ غربی است. در طبع چینی، “خانواده” با “سقف” و “خوک” تشکیل شده است، که به معنی نماز در زیر سقف خانواده کامل است. استفاده از خوک به عنوان نمونه اولیه از محصولات فرهنگی مانند روسری، کادوها و کارت پستال، حفظ تم اصلی ساختمانهای روستایی است و این خود سبب ایجاد یک پروژه جذاب شده است.

مترجم: آتنا هرمزی
منبع: معمار منظر

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...