رفتن به مطلب

تحلیل تاریخی از مشارکت شهروندان در اداره امور شهرهای ایران


ارسال های توصیه شده

مقاله تحلیل تاریخی از مشارکت شهروندان در اداره امور شهرهای ایران توسط دکتر حسن حکمت نیا و میرنجف موسوی تهیه شده است که در شماره 80 فصلنامه تحقیقات جغرافیایی منتشر شده است و فایل PDF اون رو از لینک داده شده می تونید دانلود کنید.

 

چکیده

مشارکت شهروندي در اداره امور شهري باعث بهبود کارآيي، تخصيص هزينه ها به سوي اولويت هاي اجتماعي و پروژه هاي زيربنايي مي گردد. بررسي هاي تاريخي نشان مي دهد سابقه مشارکت شهروندي به دولت – شهرهاي يونان باستان بر مي گردد که از آن تاريخ به بعد متاثر از حکومت ها و ايدئولوژي هاي حاکم بر جامعه دچار تحولي عميق شده است. در ايران نحوه اداره امور شهرها از ابتداي پيدايش حيات بشري به جز دوره سلوکيان تا اواخر دولت سلطنت پهلوي دوم شهرهاي حکومتي يا شاهي بوده اند. به طوري که شهرها با اراده پادشاه ها اداره مي شد. اگر چه انقلاب مشروطيت سرآغازي نوين در مشارکت شهروندي بود که قوانين انجمن ايالتي و ولايتي، انجمن بلديه و ... را به تصويب رساندند، ولي شرايط فرهنگي – اجتماعي ايران و عدم آمادگي ساختاري ايران براي پذيرش الگوهاي دموکراتيک سبب شکست قوانين مذکور گرديد. بعد از پيروزي انقلاب اسلامي در سال 1357 زمينه مناسبي فراهم گرديد تا مشارکت شهروندان در اداره امور شهرها مورد توجه اساتيد قرار گيرد و قانون شوراها (در آذر ماه 1361) به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد. شروع جنگ تحميلي در طول 8 سال و تحريم اقتصادي آمريکا در دوران بعد از جنگ زمينه را براي عملي کردن قانون شوراها تنگ تر کرد. تا اينکه با روي کار آمدن دولت خاتمي (1376) پروژه مشارکت شهروندي به چالش جدي فراخوانده شد. در سال 1377 اولين دوره انتخابات شوراها و در سال 1381 دومين دوره آن برگزار گرديد که انتخاب شهردار و قانونگذاري در زمينه نارسايي هاي اجتماعي – اقتصادي، عمراني و فرهنگي ... از اهم وظايف اين نهاد مي باشد.

 

كليد واژه: مشاركت، شهروندان، اداره شهرها، استان يزد

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...