رفتن به مطلب

طراحی روستای cop22 بر اساس ایده شهرسازی موقت


ارسال های توصیه شده

شهرسازی موقت

از بیست سال گذشته تاکنون هر ساله، هزاران نفر از نمایندگان از ۱۹۵ کشور برای کنفرانس سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوا به منظور رسیدگی به مسائل مربوط به آینده سیاره گردهمایی دارند. دفتر اوت لالو و چوی برای طراحی فضاهای نمایشگاهی برای COP22 که در مراکش برگزار می شود، انتخاب شد. این پروژه در پاسخ به نقش معماری در ایجاد شهرسازی موقت و در ادامه پژوهش طراحان در پروژه هایی مانند غرفه مراکش در نمایشگاه جهانی ۲۰۱۵ در میلان و نصب و راه اندازی یک سازه کششی به طور موقت در پاریس در سال ۲۰۱۴ طراحی شده است.

i7vgadv5u91iihc48lg2.jpg

 

روستا

طراحی زمینهای نمایشگاه بر اساس ایده شهرسازی موقت ایجاد و توسط یک سازه سایبان به صورت آسان نصب و راه اندازی شده و به طور کامل قابل استفاده مجدد نیز است. این محدوده در طول پنج ماه در یک بخش خالی، رو به هر دو سوی تاریخی یعنی شهر و کوههای اطلس ساخته شده است. محور اصلی سایت به دو جاده اصلی شهر متصل می شود. ستون فقرات مرکزی، ۶۸۰ متر طول و ۱۸ متر عرض دارد و توسط یک سایبان غول پیکر، تمام عناصر برنامه را یکپارچه کرده است.

 

tltafzjt8r1bdd0bvlvt.jpg

 

سایبان

چادر یک شکل بدوی و جهانی از معماری است که درباره نیازهای مشترک انسان در این سیاره صحبت می کند. ساختار عظیم چادری که بیش از ۱۲۲ هزار مترمربع از فضای مرکزی را پوشش می دهد، از همکاری بین طراحان اوت لالو و چوی و سازنده آن سرژ فراری (Serge Ferrari) ناشی می شود. فرآیندهای غشایی یا پرده ای برای طراحی یک فضای کاری باز جهت ایجاد یک اثر شفاف در عین حال ضد آب کامل استفاده شده است. COP22، این فرصت را برای ایجاد یک پروژه کششی نوآورانه، از هر دو لحاظ ساختاری و مادی آن آماده کرده است.

jwiapw0pst9mwgqz2ij3.jpg

 

دروازه

این سازه به یاد ماندنی با ۱۲ متر ارتفاع و ۵۰ متر طول، به عنوان دروازه ورود به جلسات جامع عمل می کند. یک هندسه پیچیده که از لایه هایی در ارتفاع های مختلف ساخته است، در اصل یک درگاه سنتی است. این ساختار که از یک دسته از قطعات چوبی یکسان محلی در مراکش ساخته شده، به گونه ای است که بتوان قطعه ها را برداشته و مجدداً برای ساخت مجموعه ای از غرفه ها در باغهای عمومی در سراسر شهر استفاده کرد.

 

hid3pdczsteip4jzoi2.jpg

 

رستوران

دو رستوران به عنوان سازه های به هم پیوسته برای ایجاد یک میدان عمومی در قلب روستا طراحی شده اند. این محل یک نقطه مکث و محل انتقال بین منطقه مذاکره کنندگان و سالن عمومی ایجاد می کند. رستورانها و باغهای مجاور با اشاره به ترکیبات سنتی شهری و به عنوان یک بافت پیوسته از حجم ها و حفره ها، مانند روستاهای اطراف مراکش ساخته شده اند. آنها از پانلهای چوبی مدولاری ساخته شده اند که به عنوان ساختارهای موقت برچیده خواهند شد و دوباره بهم وصل شده و پس از پایان برنامه COP22 مورد استفاده مجدد قرار خواهند گرفت.

 

مترجم: فاطمه رسولی زاده

منبع: معمار منظر

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...