رفتن به مطلب

دانشمندان نوعی آنزیم با قابلیت خوردن پلاستیک ساختند!


ارسال های توصیه شده

دانشمندان به طور کاملا اتفاقی موفق به خلق نوعی آنزیم شده‌اند که عملا با خوردن پلاستیک، این ماده دردسرساز و آلوده‌کننده محیط زیست را تجزیه می‌کند.

 

 

 

 

با وجود اینکه بازیافت پلاستیک امکان‌پذیر است، پروسه انجام این کار به نسبت بازیافت سایر مواد سخت‌تر بوده و به هزینه بیشتری نیاز دارد؛ این در حالی است که دانشمندان به تازگی خبر داده‌اند که به احتمال قوی مشکل آلودگی پلاستیکی به کمک نوعی آنزیم جهش‌یافته، با قابلیت تغذیه از این گونه مواد آلوده‌کننده، قابل‌حل است.

 

 

آنزیم تجزیه کننده پلاستیک

محققان مسئول این کار علمی مبنای پژوهش‌های خود را بر روی باکتری قرار دادند که در سال 2016 در کشور ژاپن کشف شد؛ این باکتری به صورت طبیعی طوری تکامل‌یافته بود که پلاستیک‌های داخل سطل‌های آشغال را تجزیه می‌کرد. با این وجود، دانشمندان پس از این کشف اتفاقی آنزیم موردنظر باکتری‌ها را در آزمایشگاه بررسی کردند و در حین انجام تست‌های مختلف، تصادفا نوع قوی‌ترین از آنزیم را به وجود آوردند که از باکتری موردنظر عملکرد بهتری دارد.

 

این آنزیم به حدی قدرتمند است که گفته شده تنها پس از گذشت چند روز پلاستیک را تجزیه می‌کند و پروسه مربوط به جذب شدن این ماده مصنوعی به طبیعت را که چند قرن طول می‌کشد، در زمانی بسیار کوتاه انجام می‌دهد. از طرف دیگر دانشمندان اعلام کرده‌اند که امکان سریع‌تر کردن فرآیند مربوط به این آنزیم تجزیه کننده پلاستیک هم وجود دارد و اگر مشکل خاصی پیش نیاید، به زودی در مقیاسی بزرگ‌تر از روش توسعه‌ داده شده استفاده خواهد شد.

 

جان مکگیهان (John McGeehan)، سرپرست این پژوهش می‌گوید که آنزیم موردنظر پلاستیک را به اجزا تشکیل‌دهنده اولیه تجزیه می‌کند و انتظار می‌رود که با شروع بهره‌برداری گسترده از فرآیند مربوط به این آنزیم، دیگر نیازی به استفاده از نفت برای تولید پلاستیک وجود نداشته باشد.

 

 

البته مکگیهان هم مانند سایر صاحب‌نظران تایید کرده است که دستاورد اخیر نباید باعث بیشتر شدن تولید پلاستیک در سطح جهانی شود و راه حل موردنظر در بهترین حالت تنها روشی برای برطرف کردن مشکلات حال حاضر محیط زیستی بشر است.

 

منبع: گجت نیوز

لینک به دیدگاه

باید این آنزیم رو به میزان انبوه تولید کنن و بعد مثل کود وارد زمین های ایران کنن

بس که توی سیزده به در و مناسبت های دیگه، فقط زباله ریختیم:banel_smiley_4:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...