رفتن به مطلب

برخی از مدرن ترین طراحیهای منظر در جهان


Mohammad Aref

ارسال های توصیه شده

در این مطلب، مدرن ترین پروژه های منظر جهان را با رویکردی ویژه که به نحوی تاثیرگذار بوده و افقهای جدیدتری در معماری منظر را در برابر چشم ما گشوده اند را بررسی کرده ایم. این پروژه ها از موزه ها و پارکها تا گالریهای هنری و بناهای یادبود را در بر می گیرند و بهترین معماران منظر جهان ثابت کرده اند که ترکیب هنر و حفظ محیط زیست کاملاً محتمل و ممکن است. با وجود گرمایش کره زمین و و همه نگرانیهای که این روزها در زمینه محیط زیست، جهان با آنها دست به گریبان است، این طراحیهای منظر به ما نشان می دهند که نیازی به قربانی کردن زیبایی برای حفظ محیط زیست نیست.

 

یادبود ملی فاجعه ۱۱سپتامبر، نیویورک، ایالات متحده آمریکا

فاجعه ۱۱ سپتامبر، جهان را برای همیشه دستخوش تغییر کرد و چه شیوه ای بهتر از ایجاد بنای یادبود برای ادای احترام به جان باختگان این حادثه تروریستی می توانست در مکان قبلی برجهای دوقلو قرار داده شود؟ این نمونه یکی از دوستدار محیط زیست ترین پلازاهای جهان است. این یادبود، دو آبنمای عظیم و استخر منعکس کننده دارد که با حدود۴۰۰ اصله درخت احاطه شده اند.

kzqnk9h8k1xiobgtg.jpg

 

گذر توپ های صورتی، کبک، کانادا

از سال ۲۰۱۱، هر تابستان، گذر یک کیلومتری “سنت کاترین” (St. Catherine) در مونترال تبدیل به یک تفرجگاه پیاده محور می شود. شناخته شده ترین معمار منظر کبک، “کلود کورمیر” (Claude Cormier)، این اثر هنری شناخته شده در جهان را به وجود آورده است. گذر “توپهای صورتی”، این بیان هنری رنگارنگ در اصل از ۱۷۰ هزار توپ صورتی رنگ آویخته در امتداد درختان گذر تشکیل شده است. این پروژه مدرن، منظر محله را بیش از پیش اسرارآمیز جلوه داده است. جدای از این اثر دیداری، این محله موطن رستورانها و تراسها است. یک پارک ۴۰ هکتاری و برخی از بهترین مجتمع های مسکونی مونترال در این محدوده قرار دارند.

 

پروژه رودخانهCheonggyecheon، سئول، کره جنوبی

رودخانه Cheonggyecheon قبل از احیاء، یک کانال سرپوشیده دفع فاضلاب بسیار کثیف و زشت بود. پروژه بازسازی ۱۱ کیلومتری، نه تنها همه زباله ها را از مسیر رودخانه پاکسازی کرد، بلکه چهره زیباتری به شهر سئول بخشید و فرصت بهره مندی از زیبایی طبیعت در میانه یک شهر شلوغ را در اختیار شهروندان قرار داد.

ao1gw0gp7emszjgstr5s.jpg

 

موزه درخت، سوییس

دقیقا کنار دریاچه زوریخ، شاهکار معمار منظر سوئیسی، “انزو آنا” (Enzo Anea) را خواهید یافت که مطمئناً به هیچ یک از موزه هایی که در گذشته رفته اید هیچ شباهتی ندارد. این موزه گستره ای بالغ بر ۲.۵ هکتار داشته و شامل ۲۰۰۰ گونه متفاوت از درختان است. این موزه در بردارنده درختانی از تمام دنیا است و ستونهای سنگی و دیگر سازه های هنری با زیبایی تمام و به طور متناوب در آن جای دارند. برخی از درختان آن بیش از یک قرن سن دارند و به سادگی شما را شگفت زده خواهند کرد. ترکیب عناصر گیاهی، منظر، هنر و معماری در یک مکان، این موزه را به شاهکاری بی نقص از نمایش طبیعت در طی زمان تبدیل کرده است.

n1939vh96nf9rwisoa5o.jpg

 

آکادمی علوم کالیفرنیا، کالیفرنیا، ایالات متحده امریکا

دقیقا در قلب پارک گلدن گیت (Golden Gate) در سان فرانسیسکو، آکادمی علوم کالیفرنیا جای گرفته است. این آکادمی شایسته توجه است، نه صرفاً به خاطر رصدخانه، آکواریوم و موزه تاریخ طبیعی منحصربفردش بلکه این بنای عظیم که توسط “رنزو پیانو” طراحی شده است، یک “بام سبز متحرک” در سقف خود دارد که با چندین چراغ سقفی روشن می شود و نور موردنیاز گیاهان، جانوران و انسانهای آنجا را را در اختیار آنها قرار می دهد.

 

مترجم: یگانه نبئی

منبع: معمار منظر

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...