رفتن به مطلب

مواد ابداعی و متحول کننده صنعت ساخت و ساز


ارسال های توصیه شده

سیمانی که می تواند نور تولید کند؟ بتن برای ساختمان سازی در سیاره مریخ؟ چوب نیمه شفاف؟ مبلمان و اسباب و وسایلی که قابل تجزیه زیستی هستند؟ آجرهای جاذب آلودگی؟ ممکن است در نگاه اول احمقانه به نظر برسد، اما تمام مواردی که به آنها اشاره می کنیم، پروژه های تحقیقاتی هستند که در سراسر دنیا به اجرا در می آیند تا دریچه دیگری رو به صنعت ساخت و ساز باز کنند یا در اصطلاح آن را متحول سازند.

به منظور آگاهی بیشتر از انگیزه هایی که در پشت این پروژه ها وجود دارد و همچنین نحوه اجرا و پیاده سازی این آزمایشات که در ابعاد وسیع و گسترده ای آغاز شده بودند، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

 

چوب نیمه شفاف

گروهی از محققین موسسه فناوری KTH در استکهلم، به تازگی چوب نیمه شفافی را ایجاد کرده اند که به عنوان یک ماده جدید می تواند تا حد زیادی بر شیوه ایجاد پروژه های معماری تاثیر بگذارد. بر اساس یک مقاله منتشر شده در مجله Biomacromolecules، مجله ای از انجمن شیمی آمریکا، این پروسه ای است که به صورت شیمیایی لیگنین را از چوب حذف می کند و رنگ چوب را بسیار سفید و روشن می سازد. لایه و بستر متخلخل و پر منفذ حاصل شده با یک پلیمر شفاف اشباع می شود و خواص بصری هر دوی آنها تثبیت می شود.

emxbhh6vmcxnk45sjuk.jpg

 

دیوارهایی که می تواند جایگزین کولر شود

گروهی از موسسه معماری پیشرفته کاتالونیا IAAC)) به سرپرستی Areti Markopoulou ماده جدیدی به نام دیوارهای هیدروسرامیک را ساختند. این دیوارها از حبابهای هیدروژل تشکیل شده اند که می توانند تا ۴۰۰ برابر حجم خود آب جذب کنند. خاصیت تهویه مطبوعی که این دیوارها ایجاد می کند، در نتیجه جذب آب و تبخیر آن در روزهای گرم و متعاقباً کاهش دمای فضا اتفاق می افتد.

7kndetbf1iwkvk0xkji.jpg

 

آجر ساخته شده از ته سیگارهای بلا استفاده

زباله ها و نخاله هایی که توسط انسان تولید می شود از جمله موادی هستند که در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند. محققان در موسسه فناوری سلطنتی ملبورن که تحت عنوان دانشگاه RMIT شناخته می شود، روشی را ایجاد کردند که به واسطه آن از ته سیگارها برای تهیه آجر استفاده می شود. این تیم به سرپرستی دکتر عباس مهاجرانی دریافتند که ساختن آجرهایی که یک درصد از حجم آنها را ته سیگار تشکیل می دهد، می تواند تولید سالانه سیگار در سراسر دنیا را تعدیل کرده و در عین حال آجر سبک تر و کارآمدتری را تولید نماید.

6c43hbghwqpkzx2w4cx8.jpg

 

پلهای شناور

این پلها توسط کریستو و جین کلود ساخته شدند. این مجموعه شامل یک راهروی ۳ کیلومتری است که با صد هزار مترمربع پارچه زرد رنگی پوشانده شده و از یک سیستم بارانداز شناور که دارای ۲۲۰ هزار مکعب پلی اتیلن با چگالی بالا است، تشکیل شده است.

xoquv9ik1f3dmf2ypbrz.jpg

 

بتن برای ساخت و ساز در سیاره مریخ

وقتی سرانجام در سیاره مریخ آبادی تشکیل دهیم، آب یکی از با ارزش ترین منابع ما خواهد بود. تیم دانشگاهی شمال غرب آمریکا به دنبال جایگزینی برای ترکیب بتن معمولی و ساخت بتنی جدید بودند. آنها فناوری را به کار بردند که از اوایل دهه ۱۹۷۰ در حال بسط و توسعه بود؛ بتن سولفور.

uk1sxjqkbdi2p1x5amc.jpg

 

بتن نورانی

دکتر خوزه کارلوس روبیو آوالوس از UMSNH مورلیا در پاسخ به مدلهای جدید ساخت و ساز، بتنی را ساخته است که گنجایش جذب و ساطع کردن انرژی را دارد و هدف از ساخت آن ارائه بتنی با قابلیتهای بیشتر و تنوع از دیدگاه بهره وری انرژی است.

z812ks942284bjf68.jpg

 

سبکترین تقویت کننده ضد لرزه ای در جهان

شرکت ژاپنی Komatsu Seiren Fabric Laboratory یک فیبر کربن ترموپلاستیک جدید با نامCABKOMA Strand Rod ساخته است. این فیبرکربن با الیاف مصنوعی و غیر عالی پوشانده شده و سپس با یک رزین ترموپلاستیک روکش دار شده است. این فیبر جدید که توسط C Kengo Kuma ساخته شده، در خارج از محل کار شرکت در ژاپن مورد آزمایش قرار گرفته است.

5wz8za6ijsaqnz5r477.jpg

 

مبلمان قابل تجزیه زیستی

چه پیش می آمد اگر صندلی شما از کود گیاهی ساخته شده بود؟ این سوال به دنبال یک سری آزمایشاتی مطرح می شود که از نظر زیستی نیمکتهایی را تولید می کنند که به جای این که ساخته شوند، مانند قارچ رشد می کنند. ترفرم وان (Terreform) و جن اسپیس (Genspace) دو نیمکت بیوپلاستیک را از طریق دو پروسه مشابه توسعه داده اند؛ نیمکت اول، نیمکت درازی است که از مجموعه دنده های سفید رنگ در یک شکل پارامتری تشکیل شده است و نیمکت دوم، نیمکت کودکان است که شامل بخشهای متصلی است که می تواند برای چرخاندن صندلی به اشکال مختلف استفاده شود.

ekeu8jr3hpk3vgxb7iu.jpg

 

آجرهای جاذب آلودگی

این آجرها (Breathe Brick) به عنوان سیستم تهویه ساختمان طراحی شده اند. در این ساختار، یک سری آجرهای خاص دو لایه نمای ساختمان را تشکیل می دهد که لایه درونی که لایه عایق استاندارد است، تکمیل می شود. مفهوم آجر “برید بریک” از جدا کننده سیکلونی نشات گرفته است. این ایده برگرفته از جاروبرقی های مدرن و امروزی است که ذرات سنگین آلاینده ها را جدا کرده و آن را به داخل یک قیف متحرک در پایین ترین قسمت دیوار انتقال می دهد.

qyk6ubnk891awchx3d6.jpg

 

بتن زیستی

دانشگاه تی یو دلف (TU Delft) اولین نمونه بتن زیستی را ساخته است؛ بتنی که خود را مرمت می کند. فرمول توسعه یافته توسط این دانشگاه صرفاً فراتر از مرمت آسیبهای مربوط به زیبایی است؛ زیرا اگر ترکها در بتن رشد کند و زیاد شود، به آب اجازه نفوذ داده و فولاد آن زنگ می زند. این امر نه تنها کیفیت مکانیکی ساختار را به مخاطره می اندازد، بلکه مهندسان را مجبور می کند که از مقادیر بیشتری فولاد تقویت شده استفاده کرده و هزینه های تولید نهایی افزایش می یابد.

3r9swllzdx1el24hieo.jpg

 

مترجم: مریم عظیم پور

منبع: معمار منظر

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...