رفتن به مطلب

پراید از کجا آمده؟


ارسال های توصیه شده

“فستیوا” (پراید) برای اولین بار در سال ۱۹۸۶ توسط کمپانی “فورد” (خودروساز آمریکایی) و در همان آغاز، در دو کلاس سدان و هاچ بک به بازار عرضه شد. در آمریکا، کلاس هاچ بک این خودرو، بیشتر مورد استقبال قرار گرفت و تنها یک بار دستخوش تغییر در چهره و ظاهر (در سال ۱۹۹۳) واقع شد. در سال ۱۹۸۷ یعنی تنها یک سال پس از معرفی، کمپانی کره‌ایِ کیا و نیز کمپانی ژاپنیِ مزدا خط تولید آن را از فورد خریداری کردند. این خودروی محبوب و کم مصرف در آن زمان در کُره با نام کیا پراید (KIA Pride) و در ژاپن با نام Mazda 121 عرضه می‌شد.

e353w7nemvjgcd1zu6.jpg

 

سرانجام در سال ۱۹۹۳ برابر با ۱۳۷۲ و همزمان با ارائه‌ی نسل دوم این خودرو در آمریکا، شرکت ایرانی “سایپا” خط مونتاژ نسل اول آن را از کمپانی کیا خریداری، و در همان دو کلاس هاچ بک و سدان با نام های “صبا” و “نسیم” شروع به تولید کرد. در حالی که نسل دوم این خودرو در سال ۲۰۰۲ در آمریکا منسوخ شد، در ایران همان نسل اول تا کنون بدون هیچ تغییری در آن، هنوز تولید می‌شود.

 

گفتنی است برادر بزرگتر این خودرو (از لحاظ سال ارائه) از سال ۱۹۷۶ با نام “فیستا” و تنها در کلاس هاچ بک توسط کمپانی فورد هنوز تولید می‌شود و تاکنون ۸ بار دستخوش تغییر چهره واقع شده است.

 

منبع: فکت

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...