رفتن به مطلب

حفظ و باز زنده سازی منظر توسط مردم


Mohammad Aref

ارسال های توصیه شده

Westergasfabriek، بزرگترین کارخانه تولید گاز زغال سنگ در هلند در قرن نوزدهم بود. این کارخانه در خارج از مرکز آمستردام و برجها بر فراز منظری با آجرهای قرمز و زرد رنگ در سبک نئورنسانسی آن زمان قرار دارد. از این کارخانه برای تأمین انرژی برای روشنایی خیابانی استفاده می شد؛ به همین دلیل در منطقه استراتژیک بین راه آهن، آبراه ها و خیابانهای اصلی واقع شده است. با پایان رونق صنعتی آن در سال ۱۹۶۷، فعالیت آن خاتمه یافت و رها شد.

72pn2p2321olkbh62upm.jpg

 

فرهنگ، جهان را نجات خواهد داد

تصفیه کردن کل منطقه سخت بود. خاک به علت قیر، سیانید، آزبست و ذخیره سازی مواد نفتی شدیداً آلوده بود. سالها طول کشید تا این منطقه امن شود .​در سال ۱۹۹۲، شورای ناحیه، این منطقه را به یک متخصص فرهنگی واگذار کرد تا از تخریب ساختمانها جلوگیری شود. جشنواره هلند آنجا برگزار شد و بسیار موفق بود. در آن زمان چند ماجراجو شروع به نمایش دادن کردند، بیشتر آنها جوانان خلاق و هنرمندان محلی بودند که دیگر این مکان را یک کارخانه نمی دیدند، اما فرصتی کاملاً جذاب برای نمایش و اجرای آنها بود. بنابراین زمانی که مسئول فرهنگی امکان اجاره محل را برای اهداف فرهنگی ارائه داد، کارآفرینان نمی خواستند فرصت را از دست بدهند.

 

این مرحله تنها یک سال به طول انجامید اما تدوین یک برنامه بلندمدت برای سالهای ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۰ زمان بیشتری به طول انجامید. این پروژه همچنین مکانی محبوب برای فیلمبرداری تجاری و عکاسی بود. مردم نیز با این تغییرات موافق بودند، زیرا آنها در زمان مشورت با تیم پروژه به طور آشکار درخواست خود برای ایجاد پارک را اعلام کردند.

d476qijpn102nu2m8how.jpg

 

رقابت

این پروژه دارای امضای دو طراح شگفت انگیز است؛ معمار کاترین گوستافسون و فرانسیس هون از مکنو. انتخاب سخت بود؛ از آنجا که شورای شهر دوازده شرکت منظر را دعوت کرده بود تا یک مستر پلان اولیه را به عنوان اولین گام ارائه دهند و سپس پنج نفر برای مرحله دوم انتخاب شدند. گوستافسون و هون در سال ۱۹۹۸ برنده رقابت شدند، چرا که آنها فرهنگ منطقه را درک کردند و نیازها و دیدگاه های جدید مردم را با گذشته قبلی صنعتی هماهنگ کردند.

j3yj2fekfg1hxgswn4y.jpg

 

پروژه برنده

این پارک از شرق به غرب ادامه دارد و مشرف به شهری با ساختمانهای تاریخی بسیار زیاد است. تنها سیزده ساختمان باقی مانده است که از آنها برای ارزش معماری و تاریخی شان محافظت می شود. کانال باریکی شهر را از پارک جدا می کند، اما در عوض سه پل آنها را به هم متصل می کند.

bh7uzftdwuu067cs9nh.jpg

 

یک راه اصلی صاف بلند به موازات کانال وجود دارد که از سنگ زرد آسیایی ساخته شده است. حوزه رویدادها یک میدان بزرگ سبز در مرکز پارک است که کمی شیب دارد تا خود را از راه آهن جدا کند و به یک کانال کوچک شمالی مشرف است که می تواند برای رویدادهای بزرگ خشک شود، سبک کل منطقه، یکی از مناطق تفریحی معمولی دهه پنجاه را یادآوری می کند.

 

Westerpark یادآور یکی از پارکهای اروپایی ۱۹۶۰ در اطراف منطقه مدور مرکزی با یک دریاچه مصنوعی کوچک است که مسیرهای باریک بین درختان و گیاهان سبز را مشخص می کند. به همین ترتیب، ناحیه Westergasfabriek نیز مدرن است چرا که امروزه در نوع دیگری از منابع انرژی سرمایه گذاری می کند؛ پانلهای خورشیدی که روی سقف قرار دارند؛ یک استوانه فلزی مدور که میزبان رویدادهای موسیقی، نمایشگاهها، کنفرانسها و … است.

 

همچنین دهکده در برگیرنده مدرنیته میان دیواره­های قدیمی آن است؛ میزبان مغازه ها، دفاتر، کافه ها و حتی یک استودیوی تلویزیونی است که مصاحبه تلویزیون ملی و دیگر برنامه ها را پخش می کند.

 

اهمیت ارتباط برقرار کردن

یک عامل مهم موفقیت پارک را تضمین کرده است. این عامل همکاری میان صاحبان دائمی فروشگاهها، رستورانها و ادارات که بیشتر رویدادهای فرهنگی را مدیریت می کنند، است و با ارائه ابتکارات جدید برای جذب بازدیدکنندگان، این پارک را زنده نگه می دارند. ​​آنها همچنین در حفظ تبلیغات آنلاین با استفاده از کانالهای دیجیتال مدرن که همه از آن استفاده می کنند، پیشتاز هستند. این پروژه به وضوح نشان می دهد که چگونه داشتن وحدت، قدرت است.

y9b1pu78j1xt72vfaecn.jpg

 

وب سایت این مجموعه دارای محتوای غنی به زبان هلندی و انگلیسی است؛ شما می توانید اطلاعات مربوط به تاریخ منطقه، همچنین دستورالعمل های طراحی پارک و اطلاعات مربوط به فروشگاهها، نقاط بازسازی و البته تقویم با وقایع و نقشه مربوطه را در آن پیدا کنید. یک شبکه رایگان Wi-Fi تمام قسمت پارک را پوشش می دهد.

 

ایجاد تفاوت

تفاوت میان نیازهای مردم در قرن نوزدهم و در جامعه مدرن امروز از طریق این پروژه نشان داده شده است. این پروژه یک نمونه ملموس از چگونگی قدرت مردم برای تغییر جهان است.

 

مترجم: سمیه حسام الحکما

منبع: معمار منظر

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...