رفتن به مطلب

بررسی انواع مشکلات خواب و 9 روش علمی برای حل آن‌ها


ارسال های توصیه شده

مشکلات خواب سبب می‌شوند به خاطر نداشتن خواب سالم، زندگی روزمره دچار اختلال شود. در این مطلب روش هایی علمی را برای رفع این مشکلات حیاتی بیان می‌کنیم.

 

مهم نیست دلیل مشکل خواب یک فرد چه چیزی است، چرا که در هر صورت نداشتن 7 الی 9 ساعت خواب باکیفیت طی شب، سبب می‌شود در کل روز آن طور که باید قادر به انجام کارهای روزمره خود نباشیم. مشکلات خواب باعث می‌شوند خیلی سخت به خواب رفته و با مشکل از رخت‌خواب جدا شویم. اما به لطف تحقیقات علمی گسترد‌ه‌ای که درباره مشکلات خواب صورت گرفته است، اکنون به راه‌های رفع آن‌ها واقف هستیم.

 

در این مطلب قصد نداریم برای رفع مشکلات خواب مکمل ملاتونین یا چای بابونه تجویز کنیم، هر چند ممکن است به خاطر توصیه یک پزشک در حال مصرف آن‌ها باشید. هدف ما نمایش فاکتورهایی به ظاهر نه چندان مهم اما بسیار اساسی و تاثیرگذار در مشکلات خواب است. به عنوان نمونه حتی دمای محل خواب نیز تاثیر فوق‌العاده بر روی کیفیت خواب دارد.

c51ahow20fkdnn482c9o.jpg

 

حل مشکلات خواب با 9 روش علمی

 

قادر به خوابیدن نیستم

اگر از جمله افرادی هستید که نمی‌توانید به راحتی به خواب بروید، حتما از چندین ساعت قبل از رسیدن ساعت خواب شبانه، از خوردن نوشیدنی‌های دارای کافئین خودداری کنید. اگر مشکلات خواب شما بیش از اندازه آزاردهنده و شدید شده است، برای مدتی مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار را به طور کامل کنار بگذارید.

 

تلاش کنید ورزش کردن در صبح و یا ترجیحا در عصر را برنامه روزمره خود بگنجانید. به این ترتیب علاوه بر رفع مشکلات خواب ، سلامتی خود را نیز تضمین خواهید کرد. ورزش کردن، به طور مستقیم با خسته کردن بدن سبب می‌شود در شب، بعد از گذاشتن سر بر روی بالشت خیلی زود به خواب بروید. داشتن فعالیت بدنی زیاد همچنین سبب می‌شود گردش هورمون‌ها در بدن متعادل شود که این نیز به از بین رفتن مشکلات خواب کمک زیادی می‌کند.

 

یکی از اصلی‌ترین دلایل مواجه شدن افراد با مشکلات خواب طی چند سال اخیر، عادت بد استفاده از گوشی موبایل برای مدت زمانی تقریبا طولانی در رخت‌خواب و پیش از خوابیدن است. نور آبی منتشر شده از نمایشگرها شدیدا سبب بروز اختلال در خواب می‌شود. ترجیحا بعد از رفتن به رخت‌خواب و خاموش کردن چراغ، به هیچ عنوان از گوشی هوشمند خود استفاده نکنید. در صورت اجبار برای چک کردن مواردی خاص، حتما از یک اپلیکیشن فیلتر نور آبی صفحه نمایش استفاده کنید.

kcytx4tatwn66mhizlm.jpg

 

نمی‌توانم از خواب بیدار شوم

اما یکی دیگر از مشکلات متداول خواب، عدم توانایی برای بلند شدن از رخت‌خواب است. افراد دچار به این مشکل، همیشه برای رفتن به مدرسه، دانشگاه و یا سر کار در ساعات اولیه روز با مشکل مواجه می‌شوند.

 

یکی از روش‌های رفع آن، تلاش برای داشتن ساعت خوابیدن و مخصوص برخواستن یکسان است. به این ترتیب ساعت خواب بدن تنظیم خواهد شد. تلاش کنید هر شب در ساعتی مشخص به خواب رفته و هر صبح، به هر طریقی که شده در ساعتی مشخص (بعد از 7 الی 9 ساعت خواب) از رخت‌خواب بلند شوید. می‌توانید برای بیدار شدن از اپلیکیشن‌های موبایل مخصوص استفاده کنید. این برنامه‌ها با ایجاد سر و صدای زیاد و همچنین اجبار کاربر به تکان دادن گوشی و یا راه رفتن به منظور قطع شدن صدا، او را وادار به جدا شدن از رخت‌خواب می‌کنند!

e6ss2pve8392khohk9c.jpg

 

درد شانه دارم

در صورت داشتن این مشکل بر روی پهلوهای خود نخوابید. اگر از جمله افرادی هستید که عادت دارید بر روی پهلو بخوابید و از طرفی درد تنها بر روی یکی از شانه‌های شما است، تلاش کنید بر روی پهلو دیگر دراز بکشید. یکی از روش‌های تاثیرگذار در زمان داشتن درد پهلو، بغل کردن یک بالشت است.

7h7nf3w6fbuoazpzemtr.jpg

 

خواب مستمری ندارم

برخی افراد دیگر، طی خواب شبانه، چندین مرتبه بیدار می‌شوند. اگر از نوشیدنی‌های الکلی مصرف می‌کنید، برای رفع مشکل، حتما این عادت را کنار بگذارید. مصرف الکل سبب می‌شود تعداد دفعاتی که به خواب عمیق می‌روید کاهش پیدا کند. همچنین از متعادل بودن دمای اتاق مطمئن شوید. برای داشتن یک خواب سالم، دمای محل خواب باید بین 20 تا 25 درجه سانتیگراد باشد.

67tcs695o7ucc4a8fsq2.jpg

 

درد کمر دارم

اگر بر روی شکم می‌خوابید، زیر ران پای خود بالشت قرار دهید. اگر بر روی کمر دراز می‌کشید، بالشت را زیر بخش‌های پایین‌تر پاهای خود قرار دهید.

tyqunq7f6vmv7iog1cy.jpg

 

درد گردن دارم

تمامی افراد باید حداقل هر دو سال یک مرتبه بالشت زیر سر خود را تعویض کنند. در یک مطالعه مشخص شد بر اساس نظر بیشتر افراد، بالشت‌های محکم، راحت‌ترین نوع برای داشتن خواب باکیفیت طی شب هستند.

 

qsgocxwj6c80neuqth2i.jpg

مشکل گرفتگی عضلات پا دارم

محل درد را ماساژ داده و علاوه بر آن، عضله محل درد را گرم نگه دارید. کشیدن عضله در این حالت سبب رفع درد از آن خواهد شد.

 

9ek4gt3hwohmrbgjw99w.jpg

مشکل رفلکس اسید دارم

در اینجا مشکلات خواب به خاطر عدم کارکرد صحیح یکی دیگر از بخش‌های بدن پدید آمده است، به همین دلیل باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. با این حال تا پیش از رفع مشکل، تلاش کنید بر روی پهلوی چپ خوابیده و از بالشتی دارای ارتفاع تقریبا زیاد استفاده کنید.

 

e27jjrxke2u2iqv7c5ou.jpg

خر و پف زیادی طی خواب دارم

برای رفع این مشکل بر روی یکی از دو پهلو بخوابید. افراد معمولا در زمان خوابیدن بر روی کمر خرو پف می‌کنند. توصیه می‌شود پیش از رفتن به رخت‌خواب، سینوس‌های خود را تخلیه کنید. همچنین در صورت مصرف نوشیدنی‌های الکلی، این عادت را کنار بگذارید.

 

yaijsbhtb1hb0trakqe8.jpg

منبع: زومیت

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...