رفتن به مطلب

پروژه هایی با کاربرد عالی طراحی کاشت گیاهان


Mohammad Aref

ارسال های توصیه شده

هر شخصی که تمایل به ایجاد طرحی قوی داشته باشد، می داند که یک طرح کاشت حرفه ای تمامی اصول ممکن در پروژه را که بیشتر مورد تأکید است، برجسته و مشخص می سازد. در این مطلب ۱۰ گزینه منتخب از معماری منظر معرفی شده اند که با کاربردی بی نظیر از طراحی کاشت ساخته شده اند.

 

پارک کارخانه کشتی سازی زونگ شان، زونگ شان، چین

این پارک ۲۷ هکتاری، مظهر فوق العاده ای از انواع گونه های گیاهی بوده که در پی پیدایش فلسفه کنجیان یو در باب معماری منظر به وجود آمده است و در محل سابق کارخانه کشتی سازی طراحی شده است. ممکن است نقطه قوت این پارک را در ابعاد بزرگ آن بدانیم که اجازه طراحی کاشت گونه های متنوع را می دهد. اما این دیدگاه صحیح نیست. زیرا در واقع چیزی که باعث جذابیت این پارک از نقطه نظر طراحی کاشت شده است، توجه متفاوت گونه های گیاهی متداول و کم ارزش است. شرکت تورن اسکیپ با استفاده از گیاهان بومی آبزی و ترکیب انواع مختلف گیاهان، توده ای از پوشش گیاهی را ایجاد کرده است که توانایی برانگیختن احساسات در بازدیدکنندگان را دارد. گیاهان استفاده شده از انواع نفیس و کمیاب نیستند بلکه چگونگی استفاده از آنها در ایجاد یک منظر خیره کننده نقش داشته است.

a50l1z24skqjykpeksm.jpg

 

خط ساحلی نئو، لندن، بریتانیا

خط ساحلی نئو در حقیقت یک مجتمع مسکونی طراحی شده به منظور ارائه تنوع زیستی و یک سایت اقامتگاهی در کنار لندن است. طرح کاشت این پروژه مهمترین عنصر مورد توجه آن بوده و به گونه ای شایسته علاوه بر توجه به مردم، به جذابیت حیات وحش دقت کرده و اهمیت داده است. پوشش گیاهی این منطقه با الهام از جنگلهای بومی آن بوده که شامل گیاهان محلی و درختان توس و توسکا و باغچه های گیاهان علفی است. درختان جنگلی، سایه لازم برای تکمیل طراحی را فراهم می سازد. افرادی که در اینجا زندگی می کنند یا در آن گام می نهند، تجربه ای چند حسی از بینایی و تماشا تا بوییدن و استشمام و از استماع و شنیدن و لمس و چشیدن را خواهند داشت.

qhkv1ynvuav7n8apnkt.jpg

 

بهشت شارلوت، کپنهاگ، دانمارک

بهشت شارلوت، باغ عمومی کوچکی است که به لطف یک انتخاب پرمایه از گونه های گیاهی و طراحی کاشت جالب توجه در برانگیختن عمیق احساسات به گونه ای توانمند عمل می کند. مصالح نرم به کاربرده شده در این پروژه عمدتاً مرکب از گیاهان چند ساله دائمی نظیر؛ فستوکا آبی (علف بره)، چمن هلالی و گیاه مولینیا از تیره گندمیان استفاده شده است که معطوف به منظر ساحلی دانمارک هستند. به همین دلیل این سایت بسیار پرطرفدار و عامه پسند شده است. مردم می توانند همزمان با راه رفتن در اینجا، چگونگی تغییرات طبیعت را در طول روز و مهمتر از آن در طول سال ببینند، با تغییر رنگ این گیاهان از قرمز و زرد در زمستان به آبی و سبز در تابستان، هوا سرشار از رایحه این گیاهان گشته و تجربه طبیعی خارق العاده ای را در آن قلمرو برای مردم به همراه دارد.

12ze6ynhtr7td2v39ye.jpg

 

Mathildeplein، آیندهوون، هلند

طرح کاشت در پروژه Mathildeplein بیانگر این امر است که چگونه پوشش گیاهی می تواند یک اثر معماری منظر را برجسته سازد. هنگامی که رنگهای جذاب و گیرای گیاهان در تقابل با یکدیگر قرار می گیرند، روحی نیرومند به یک فضای شهری می بخشند. مصالح نرم در یک منظر مرکب از انواع گیاهان همیشه سبز و گلهای فصلی هستند که منظری دلربا از یک مکان را در تمامی طول سال و حتی شبها ارائه می دهد.

p4pq7aoxw87fxcvc2vv9.jpg

 

وان سنترال پارک نیویورک، چیپندل، استرالیا

وان سنترال پارک نیویورک، پروژه فاتح جایزه است که طرح کاشت آن به وسیله پاتریک بلانک، یکی از افراد نامی در زمینه طراحی کاشت طراحی گشته است.نقطه عطف آن ترکیب دیوارهای سبز، بام و نمای سبز است که وظیفه اصلی آن کمک به کاهش تاثیرات جزیره های گرمایی در جوار مناطق مسکونی است. با توجه به وضعیت اقلیمی استرالیا، طراحی کاشت آن برای اطمینان از موفقیت به شدت مورد ارزیابی قرار گرفته است.

xa8xh4x2uxwnl5mtzve.jpg

 

پارک سیتروئن، پاریس، فرانسه

این پارک قطعاً یکی از پارکهای مهم در اروپا در دهه های اخیر هست. هر بخش از طرح کاشت این پارک با بخش دیگر متفاوت است و توسط متخصصینی همچون ژیل کلمان طراحی شده است. بنابراین بازدیدکنندگان در باغ سیاه، درختان و گیاهان با برگهای تیره را خواهند دید و همانطور که در باغات مختلف این پارک وارد می شوند، به تجربه، تنوع و چگونگی تغییر طبیعت را به سان تغییر فصول مشاهده می کنند.

xy96lhd833x0wnd5stun.jpg

 

های لاین، نیویورک، ایالات متحده آمریکا

های لاین را می توان یکی از معروفترین پروژه های معماری منظر در سالهای اخیر محسوب کرد. برنامه کاشت طراحی شده به وسیله پیت آدولف، به دنبال ارائه یک منظر عینی جدید و مرکب از گیاهان علفی، گیاهان دائمی چند ساله و درختان و درختچه هایی با گلدهی در زمانهای مختلف سال به منظور ایجاد یک تنوع فصلی در رنگ و بافت است. آدولف با الهاماز گیاهان خودرویی که در آنجا که زمانی یک خط راه آهن متروکه بوده است، آغاز به رشد نموده اند، تصمیم به درج و گنجاندن این گیاهان در طرح کاشت و ایجاد یک ارتباط با تاریخ این محل نموده است.

0agtuydepdz9w6vitz5y.jpg

 

پارک یان وی ژو، جینهوا، چین

مشارکتی دیگر توسط شرکت تورن اسکیپ که با هدف تقویت و حفاظت از محیط زیست طبیعی موجود در این مکان شکل گرفته است. طرح پوشش گیاهی این پروژه مرکب از گیاهان بومی و خودرو و گونه های گیاهی موجود در منطقه و علاوه بر این شامل گیاهان بومی موجود در تالابها و مردابها است. اهداف این پروژه در جهت فراهم نمودن غذای بیشتر برای جانوران و حیوانات حیات وحش، غنی سازی زیست بومهای موجود و افزایش تنوع زیستی خلاصه می شوند.

0lq5lygwpdhvg5hr2f3.jpg

 

باغ مجلل گیاهشناسی، کرانبورن (Cranbourne)، استرالیا

باغ شکوهمند گیاهشناسی کرانبورن، اولین باغ گیاهشناسی مختص گیاهان بومی استرالیا است. به لطف تعداد بیشماری از گونه های گیاهی که نمایانگر زیست بومهای مختلف استرالیا است، مردم می توانند همزمان با گام نهادن در اینجا، احساس کنند که به تمامی کشور استرالیا سفر کرده اند. طراح با استفاده از چندین گونه کمیاب گیاهی موفق به ایجاد مناظر فراموش نشدنی گردید که می تواند مظهر این باشد که به چه دلیلی فلور گیاهی استرالیا می تواند بسیار شگفت انگیز و قدرتمند باشد.

jepnurha0ae3qbwp1sze.jpg

 

میدان شهری بیکمن (Beekman)، منهتن، نیویورک، ایالات متحده آمریکا

از دیگر پروژه های معماری منظر که ترکیبی شگفت آور حاصل از همکاری شرکت جیمز کرنر و پیت آدولف را نشان می دهد، این پروژه است. طرح کاشت در این مورد مرکب از درختچه مو، گیاهان علفی زینتی، گیاهان دائمی چند ساله و انواع درختان است که با هدف ایجاد یک تعادل به تمام معنا بین فضاهای باز و آنهایی که به نوعی فضاهای صمیمی و خودمانی و محرمیت را دارد تشکیل داده است. توالی رنگها و گلدهی در تمامی طول سال به عنوان یک مولفه جذاب برای بازدیدکنندگان از بهار تا زمستان عمل می کند.

rms790roi6p8b8j759.jpg

 

مترجم: الهه علیزاده

منبع: معمار منظر

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...