رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

گلباد، نمودار و شکلی اقلیم شناختی برای نمایش مشخصات و ویژگیهای باد در یک منطقه می باشد. هر گلبادی سه مشخصه اصلی شاخص باد را نمایش می دهد: فراوانی وقوع باد، سرعت باد، جهت باد. منظور از فراونی وقوع باد، تعداد دیده بانی هایی که برای شاخص باد انجام شده و باد به وقوع پیوسته است. سرعت باد نشانگر میزان جریان هوا می باشد که با نات یا متر بر ثانیه سنجیده می شود. بادهایی سرعت آنها کمتر از 1 نات باشند، به عنوان باد آرام شناخته می شوند. جهت باد، جریان غالب باد را نشان می دهد که یکی از جهات اصلی و فرعی می باشد.

 

ساختار کلی گلباد به شکل گل باز شده می باشد. دایره وسط این گلباد میزان باد آرام در یک منطقه را نمایش می دهد. گل ها نیز نمایشگر سرعت و جهت باد است. صخامت گل ها، نشانگر سرعت باد و طول گل ها نشانگر تعداد وقوع باد است.

 

گلباد به صورت سالیانه یا ماهانه ترسیم می گردند. گلباد به دو روش دستی و نرم افزاری تهیه می گردد. در روش دستی ابتدا شاخص های باد منطقه آمار و اطلاعات هواشناسی گرفته شده و تعداد فراوانی باد، باد آرام، سرعت و جهت باد محاسبه شده و سپس درصد هر یک از شاخص ها نسبت به کل گرفته می شود.میزان قطر دایره و طول و ضخامت گل ها بر حسب این درصد ترسیم می گردد.

 

برای ترسیم گلباد به روش نرم افزاری باید آمار و اطلاعات در یک فایل Excel تهیه شده و وارد نرم افزار ویژه گلباد گردد. WRplot نرم افزار ویژه ترسیم گلباد است. این نرم افزار از طریق این اطلاعات، گلباد را ترسیم می کند.

 

آموزش ترسیم گلباد با نرم افزار WRplot

 

در ادامه فیلم آموزشی ترسیم گلباد با نرم افزار WRplot نیز قرار داده شده است.

در این فیلم شما می توانید به صورت گام گام و تصویری با فرایند تهیه گلباد از طریق نرم افزار WRplot آشنا شوید. این فیلم توسط آقای میثم طولابی نژاد، کارشناس ارشد اقلیم شناسی کاربردی دانشگاه تربیت مدرس تهران، تهیه شده است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

پیش از این نرم افزارهای ترسیم گلباد نیز در تاپیک زیر قرار داده شده بود:

 

دانلود نرم افزار رسم گلباد

لینک به دیدگاه
  • 7 ماه بعد...

سلام روزتون بخیر ..

من میخوام گلباد ساعتی بکشم متاسفانه به کل‌یادم رفته مراحلشو ، کسی هست که بدونه فایل اکسلی که میخوایم به نرم افزار بدیم باید به چه صورت باشه؟؟؟

لینک به دیدگاه
سلام روزتون بخیر ..

من میخوام گلباد ساعتی بکشم متاسفانه به کل‌یادم رفته مراحلشو ، کسی هست که بدونه فایل اکسلی که میخوایم به نرم افزار بدیم باید به چه صورت باشه؟؟؟

 

سلام. خوش اومدین به انجمن

فایل PDF آموزشی زیر که توسط پرستو امیرذهنی برای درس هوا و اقلیم شناسی دکتر اسماعیل اسدی تهیه شده، می تونه تو این زمینه کمک کنه. موردی که خواستین رو شاملش میشه. :a030:

 

فهرست مطالب:

گلباد چیست؟

استفاده از گلباد

نرم افزار رسم گلباد

دریافت و نصب نرم افزار

اطلاعات مورد نیاز

جهت باد

ترسیم گلباد

 

آموزش رسم گلباد

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...