رفتن به مطلب

برترین پروژه‌های دانشجویی جهان در سال ۲۰۱۷ به انتخاب سایت آرکدیلی


ارسال های توصیه شده

برای سومین سال متوالی سایت آرک‌دیلی از مخاطبان دانشجوی خود خواست تا آخرین پروژه‌های طراحی ساخته شده‌ی خود را برای این سایت بفرستند. صدها طرح از سرتاسر جهان فرستاده شد که از آن میان ۳۴ پروژه به عنوان پروژه‌های برتر معرفی شدند. از میان پروژه‌های برتر معرفی شده ۲ پروژه از ایران بودند. در اینجا به معرفی دو پروژه‌ی ایرانی برگزیده شده می‌پردازیم.

 

عنوان پروژه: اینستالیشن شماره‌ی ۵

 

نام استودیو: استودیوی کات

 

راهنما: مهدی کمبوزیا

 

دانشجویان: هلنا قنبری، بهرنگ بنی‌آدم، آریا گله، شمیم آقازاده، اشکان رادنیا، مهران علی‌نژاد، عطیه آقایی

 

کشور: ایران

3q9z1lwyl4x4dmh7ssco.jpg

 

اشکال ارگونومیک در میان ساختاری ظریف که بر روی پایه‌ای از بتن و فلز قرار دارد. آغاز این پروژه ورکشاپی با موضوع آشنایی دانش پژوهان با رفتارهای سازه ای کابل ها و نحوه برخورد با طراحی آن‌ها برای ایجاد یک فضای کاربردی در «کانون معماران معاصر» با سرپرستی مهدی کامبوزیا بود و بعد از اتمام دوره، «استودیو کات» با حمایت« معاونت فنی وطراحی شهری سازمان زیبا سازی شهرداری تهران» به همراه تعدادی از دانش پژوهان منتخب کلاس شروع به طراحی و ساخت پروژه مذکور به صورت مستقل کردند.

pvvdse97n7xfjfv57t2l.jpg

 

qztuww5kexzqxxqgoj7d.jpg

 

lq1qj1j0gu03xiubb41.jpg

 

drkfxw33x46svrfpc0s.jpg

 

سایت پروژه و موضوع:

سایت پروژه در حدفاصل پارک و مجموعه فرهنگی چندمنظوره واقع شده است. موضوع پروژه ما طراحی یک مبلمان شهری تأثیرگذار و خوانا با محیط پیرامون است.

 

کانسپت:

مسأله ما در این پروژه ایجاد فضای استراحت شهری و کاربردی به علت نقطه عطف بودن مکان پروژه بوده که باید با حفظ امتداد دید بصری از مجموعه فرهنگی به پارک طراحی و جانمایی می‌شد. در نتیجه ما شروع به طراحی یک مبلمان شهری با کابل کردیم که علاوه بر کاربری، شفاف بوده و امتداد دید را حفظ می کند.

 

تکنیک ساخت:

با انتخاب مقاطع فولادی همسان که در واقع کمانی از یک دایره با شعاع ثابت می باشند و جابه جا کردن این مقاطع در زوایای مختلف فضایی و سوراخ های ایجاد شده روی مقاطع، خطوط راهنمایی برای عبور کابل ها به وجود آوردیم که با حرکت کابل ها و بازگشت به محل اول، پوسته ای با طاق های هم خانواده شکل گرفت که ویژگی های مختلفی را در بر دارد. مهمترین ویژگی آن منحصر به فرد بودن تجربه افراد مختلف در پروژه است، که فضایی دینامیک در برخورد با بیننده ایجاد می کند.

 

افراد با حرکت در پروژه با دیدن پرسپکتیو های مختلف و هندسه پنهان طاق ها، معماری مأنوس با تکنیک جدید ساخت را لمس می کنند و اگر بخواهند فراتر از نظاره کردن تجربه خود را پیش ببرند می توانند از گوشه ای از آن به عنوان صندلی استفاده کنند ،جایی را برای لمیدن پیدا کنند و حتی شاید بخواهند ازآن بالا بروند و از منظره پارک لذت ببرند و همچنین در طول ساعات مختلف روز حرکت سایه های پروژه خود تصویری متفاوت به بیننده ارائه می کند. از دیگر ویژگی های این پوسته می توان به شفاف بودن آن اشاره کرد در عین حال که مرزبندی پروژه کاملا مشخص است اما در تداوم بصری مابین پردیس سینمایی و پارک تداخلی ایجاد نمی کند و در حین اینکه حضورش حس می شود اما از لحاظ بصری اغتشاش ایجاد نمی کند.

 

 

عنوان پروژه: پاویون اینفیلولیون ( دانشگاه سوره)

 

راهنما: دکتر حسن اصانلو، علی ذولفقاری، امیر آرمانی اصل، جواد نوروزی، سینا صادقی

 

دانشجویان: آرینا گروسی، دنا خاکسار، سید مصطفی میرهاشمی، زهرا بابایی، فریده یوسفی مقدم، سید علی سجادی، بهاره سادات یثربی نائینی، فریبا دهقانی، شایان کندری، مرضیه غفاری، محمد اسماعیلی

 

کشور: ایران

rrewsj4xth7scu9obz9.jpg

 

با الهام از پیچیدگی‌های هندسی مقرنس ایرانی، اینفلیولیون ساختار فلزی قابل‌توجهی از ترکیب شبکه‌ای حلقه‌ای که در مکعبی محاط شده را ارائه می‌دهد. اینفیلولیون کوشش نموده است تا با استفاده از مهارت های طراحی و ساخت دیجیتال،اصالت معمارى ایرانى را بازخوانى نموده و شیوه اى جدید براى ساخت و نمایش هنر ایرانى مقرنس فراهم کند. در این شیوه، مقرنس تنها وابسته به گوشه ها و کنج ها نیست و میتواند همچون حرکت یک موج در سطوح مختلف پخش و تکثیر شود و دوباره به نقطه آغاز خود بازگردد. مقرنس در اینفیلولیون در ساختارى دایره گون درون مکعبى فرضى قرار گرفته است. همانطور که در نشانه شناسى مکتب یونگ دایره و مربع نشانه هایى براى کمال و منطق انسانى هستند، در نشانه شناسى هنر اسلامى نیز همنشینى این دو عنصر یاد آور معانى مقدس و فرا بشرى هستند.

 

اینفیلولیون[۱] ، نگاهی دوباره به هنر مقرنس ایرانی است. همچنین به روز رسانی سازه های دو قوسی ( گنبدی شکل ) به فرم جدیدی از سازه ی کام وزبانه ایست. این فرم سازه ای علاوه بر یکپارچگی حس سیالیت و خوانایی نیز به فضا القا می کند. فرم کلی این پاویون همچون قابی از رفتار اجتماعی مخاطبان ، چه میان و چه برون آن است.

orcail41nwoswg0m9bx3.jpg

 

j8irx79fpkrvihzr20jl.jpg

 

efhqxihj9tfkjjwu8400.jpg

 

از آنجایی که آفرینش فرمی سیال در عین ایستایی در راستای ترجمه ی هنر مقرنس نیازمند بهره گیری از جلوه های بصری متقارن میباشد ، بهینه سازی فرم به صورت الگوریتمیک از این نگرش پیروی کرده است. معرفی فرمی انتزاعی از تصاعد هندسی مقرنس در عین تمرکز بر وحدت کلی، تنظیمات متغیر های ماتریس بهینه سازی فرم، به گونه ای انجام شد تا پاویون نه تنها با تبدیل المان های فضاسازی (سقف به جداره و جداره به کف و برعکس) به الگویی تکرار شونده اشاره کند بلکه نگرش نوینی از ساختار های پر و خالی مقرنس ها در عین رعایت ریتم وحدت گرا باشد. ساختار های هندسی نا متعارفی همچون نوار موبیوس[۲] یا بطری کلاین[۳] با تمرکز بر اصول محاسباتی مبتنی بر لوپ (چرخه ی تکرار شونده) شکل گرفته اند. ازین رو خاصیت بازگشتی لوپ (چرخه تکرار شونده) موجب تقویت ریتم وحدت گرای شبکه وافل شده است.

 

بازی نقطه، خط، حجم و فضا سازی پله ای مرکز گرا مقرنس به گونه ایست که گویی رأ‌س طاق را قاب کرده است، با رعایت این اصل که خود قاب، اثر است و اشاره ای استعاری به وحدت دارد. حال آن که در شکل گیری اینفیلولیون قابی پدیدار شد که از درون و برون مخاطبان خود را به تصویر می کشد. گویی اینگونه فرم ها دارای خاصیتی نهان از اصل خویش هستند.

 

در بستر مطالعات نیازشناسی چندین شاخصه برای نماد دانشکده معماری و شهرسازی سوره اولویت پیدا کردند.ایجاد فضای تعامل ، نشیمن ، نیمه بسته (مجوّف)، متمرکز و هویت مند از معیار های اصلی این المان بود که میبایست محقق می گشت. در پی آغاز روند طراحی هر یک از این شاخصه ها به گونه ای به عناصر فضایی ترجمه شدند. از این رو ساختار سازه ی شبکه ای (پنجره ای) وافل به عنوان عنصر اصلی این مؤلفه ها انتخاب شد. روند ۱۴ روزه ی مطالعات، ایده پردازی، طراحی و ساخت این اثر به وسیله امکانات تکنولوژی طراحی مبتنی بر ساخت دیجیتال (cad-cam) امکانپذیر شد. استفاده از ورق های آهن با ضخامت های به دست آمده (توسط کد های تحلیلی نوشته شده در پلتفرم گرس هاپر) برای اعضای سازه ای و غیر سازه ای به پاویون حس و حالی قابل درک در عین پیچیدگی ظاهری داده است.

 

[۱] Infiloolion: Infinity+Loop+Pavilion

[۲] Möbius Strip

[۳] Klein Bottle

 

منبع: رویدادهای معماری

لینک به دیدگاه

عنوان پروژه: Mirror Pavilion (Samara State Technical University)

 

نام استودیو: Architecture and Civil Engineering Institut

 

دانشجویان: Vladislav Khokhlov, Arseny Samogorov, Kirill Sidorov, Alexander Starostin

 

کشور: Russia

5ukchkpirj5won6gdg1.jpg

 

apkprxz3kbtfd0hpw8r4.jpg

 

g1vav9y3i17pp2hs4ekp.jpg

 

4inqli562oels8iplmym.jpg

 

d4fyasmkuhnbaqdselrv.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...