رفتن به مطلب

اشتباهات رایج در کاشت گیاهان در فضاهای داخلی


Mohammad Aref

ارسال های توصیه شده

کاشت گیاهان در فضاهای داخلی عمدتاً به عنوان راهی برای تزیین و بهبود فضا در نظر گرفته می شود، در حالی که صرفاً نباید اینگونه پنداشت. اگر چه کاشت گیاهان در فضاهای داخلی، توسعه و تزیین آنها شامل آراستن ظاهری گلدانها یا تنظیم و مرتب سازی پاسیوی پوشیده از گیاهان است، اما فراتر از آن، سیستمی زنده و پویا است که نیازهای خاص خود را دارد که می تواند هم به لحاظ عملکردی و هم از دیدگاه زیبایی شناسی در زندگی روزمره، مشارکت سودمندی را به همراه داشته باشد.

 

این مطلب مسائلی را که بایستی از آنها هنگام کاشت گیاهان در فضاهای داخلی پرهیز شود، مورد بحث قرار می دهد تا در نهایت راهنمایی برای چگونگی موفقیت در طرحهای اینچنینی فراهم شود. اشتباهات زیر در رابطه با کاشت گیاهان در فضاهای داخلی، مربوط به دو فاز ساخت و همچنین رسیدگی، نگهداری و حفاظت است.

dw79x6knsyde0pyx9g5.jpg

 

مردم هیچ گونه کاشت داخلی انجام نمی دهند.

فضای محدود، فقدان اطلاعات و محدودیتِ زمانی موجب می شود تا بخش مفیدی از فضایی که زندگی مان را در آن می گذرانیم، بدون استفاده از گیاهان و مزایایی که ارائه می دهند، رها شود. معماری معاصر به سمت رویکردهای پایداری و همچنین زیست محیطی پیش می رود و در تلاش است تا گیاهان را با روند خلاقانه معماری پیوند دهد. فناوریهای نوین، ابزار مختلفی را ارائه می دهد که فارغ از چگونگی شرایط محیطی، می توان از آنها به منظور ایجاد فضای زیبا با پوشش گیاهی استفاده نمود. همیشه یک دوره آزمون و خطا وجود دارد که می تواند برای ایجاد زمینه های نوین در معماری منظر داخلی بسیار مفید واقع شود.

vxg56whazbv3gmi64olq.jpg

 

انتخاب نادرست گیاه

هرگز نمی توانیم انتظار داشته باشیم تا درخت نخل در قطب جنوب رشد نماید، اما چرا هر گیاهی را می توان در محیط داخلی پرورش داد؟ در واقع مشخصات گیاهانی که می توانند در محیط های داخلی رشد نمایند به شرح زیر است:

 

نیاز نوری کم تا متوسط (سایه تا نیم سایه): این موضوع امری بدیهی است زیرا که هیچگونه روشنایی مصنوعی نمی تواند همانند نور خورشید تأثیرگذار باشد.

سیستم ریشه ای منظم: گیاهان با سیستم ریشه ای گسترده و افشان نمی توانند در فضای محدود به یک جعبه یا یک گلدان رشد نمایند. این گیاهان همچنین می توانند مشکلاتی نظیر نفوذ ریشه ای و آسیب به دیوارها را باعث شوند که کنترل و مدیریت این موضوع بسیار دشوار است. مشکلاتی از این دست به سادگی با انتخاب گیاهان مناسب قابل پیشگیری است.

مقاومت در برابر رطوبت کم محیط: هوای موجود در فضاهای داخلی دارای درصد رطوبت پایین و گاهی متمایل به خشکی حتی برای انسانها است. گیاهان باید به منظور انطباق و عملکرد مناسب در چنین محیط هایی نسبت به کم بودن رطوبت انعطاف پذیر باشند.

obzqkvf9odyqi3l03to.jpg

 

روشنایی کم

وجود نور به منظور انجام فرآیند فتوسنتز امری ضروری برای گیاهان است. حتی گیاهان سایه پسند (مقاوم به سایه) در صورتی که در بازه زمانی کوتاهی در طول روز تحت تابش میزان کمی از نور خورشید قرار گیرند، رشد بهتری خواهند داشت. طیف گسترده ای از لامپهای مخصوص برای رشد گیاهان وجود دارد. همچنین اجسام صیقلی منعکس کننده نور برای به دست آوردن نتیجه بهتر در رشد گیاهان، نقش مکمل را در کنار لامپهای روشنایی ایفا می کنند. نکته ای که بایستی در رابطه با لامپهای روشنایی مدنظر قرار گیرد، تراکم این لامپها در واحد سطح و شدت و همچنین توجه به فاصله کافی منبع نور از شاخ و برگ گیاه به منظور فراهم نمودن روشنایی لازم برای آنها بدون وارد کردن آسیب به آنهاست.

 

مسائل زهکشی و زیرساختی

گیاهان موظف به رشد در محیط های داخلی نیستند، این حاکی از آن است که ما بایستی شرایط مناسب برای کاشت در فضاهای داخلی را ایجاد نماییم. این موضوع مستلزم طراحی و ساخت یک اکوسیستم کاملاً جدید از همان ابتدا است.

 

ایجاد زمین مناسب: مقدار و کیفیت خاک برای این قبیل طرحها حیاتی است. وجود عمق مناسب سطح کاشت با توجه به اندازه و تراکم گیاهان بسیار مهم است. به خاطر داشته باشید که گیاهان هم به سوی آسمان و هم به سوی زمین رشد می نمایند. گیاهان کاشته شده فقط به شرطی که فضای کافی در هر دو جهت برای آنها فراهم گردد، زنده می مانند. کیفیت خاک نیز دارای اهمیت است. انواع ترکیبات خاکی برای کاشت گیاهان در محیط های داخلی موجود است که نتیجه فوق العاده ای را در بر دارد.

زهکشی: بایستی توجه داشته باشید که آب مازاد از آبیاری نباید در بستر کاشت باقی بماند. عدم توجه به این موضوع به راحتی گیاهان کاشته شده در محیط های داخلی را از بین می برد. در رابطه با مسائل مربوط به مدیریت و آبیاری بایستی توجه مضاعفی داشت.

ضد آب: مهم نیست طراحی کاشت در محیط های داخلی چقدر موفقیت آمیز باشد، به هر جهت آسیب رطوبتی دیوارها و سقف امری پذیرفته نیست. طراحی کاشت نباید در تقابل با محیط ساختمان بلکه بایستی یکپارچه با آن عمل نماید.

 

تراکم پایین کاشت

زیبایی کار طراحان کاشت داخلی در استفاده از گیاهان سرسبز و متراکم است. برای رسیدن به نتیجه دلخواه، بایستی تنظیم و آرایش گیاه، حدوداً دو برابر تراکم گیاه در همان موقعیت در یک محیط خارجی باشد.

 

استفاده از طراحی کاشت داخلی به عنوان دکوراسیون و غفلت از مزایای پر اهمیت گیاهان

کاشت در فضاهای داخلی می تواند به طرز قابل توجهی به تصفیه هوا کمک نماید. زیرا گیاهان دی اکسید کربن را جذب کرده و اکسیژن را تولید می کنند و در مجموع خرده اقلیم را بهبود می بخشند.

 

تحقیقات نشان می دهد که استقرار گیاهان در فضاهای داخلی موجود در مراکز خدمات درمانی و محوطه های کارگری فواید مهم روانی برای بیماران و کارکنان را فراهم می سازد. سنجش کاشت داخلی می تواند از این منظر زمینه ایجاد رویکرد کاملاً نوینی در رابطه با نحوه کار و طراحی چنین نقشه هایی را فراهم نماید.

 

غفلت از گیاهان پس از کاشت و استقرار

طراحی کاشت داخلی به معنای ایجاد یک اکوسیستم زنده و کاملاً جدید در محیط است. بنابراین مراقبت و نگهداری از آن نیازمند توجهی دو چندان است. بارندگی، خاک طبیعی، نورخورشید و هوای تازه، عملیات نگهداری از گیاهان را در محیط های خارجی بسیار آسانتر می کند. متأسفانه این موضوع با شرایط فضاهای داخلی مطابقت نمی کند. شرایط محیطی و تیمار گیاهان کاشته شده، پس از استقرار در محیط های داخلی، نبایستی سرسری گرفته شود. بررسی دقیق و مراقبت شایسته بر اساس نیازهای گیاه و تنظیم شرایط محیطی آن شما را از بقاء و رشد گیاهان در محیط های داخلی مطمئن می سازد.

olx6ixgqekqsv64n8x.jpg

 

عدم بکارگیری اصول ویژه مراقبت و نگهداری

با وجود مراقبتهای دائمی و ثابت و بررسی گیاهان کاشته شده در محیط های داخلی، طراحی کاشت داخلی ممکن است همچنان با مشکل روبرو شود و این بدین علت است که به اصول نگهداری یک باغ بیرونی در اینجا پرداخته نشد.

 

به عنوان نمونه آبیاری گیاهان داخلی (آپارتمانی) بایستی در زمستان افزایش یابد، این موضوع بدان جهت دارای اهمیت است که گرمای داخل فضا اغلب باعث کاهش سطح رطوبت محیط و خشک شدن خاک می گردد. این مسأله به هیچ عنوان برای گیاهان موجود در فضای باز مطرح نمی شود. شرایط تهویه هوا بایستی در طول سال برقرار باشد. باید این کار را حتی برای گیاهان محصور در یک اتاق نیز انجام دهید. برگهایشان را تمیز کنید. مزایای آب باران برای گیاهان فراتر از یک آبیاری ساده است. آب باران آنها را پاکیزه نگاه می دارد. هنگامی که گیاه در فضاهای داخلی قرار می گیرند، بایستی برخی امور مربوط به آن را خودمان انجام دهیم.

 

طراحی کاشت داخلی می تواند به یک رشته جذاب برای طراحی و آزمون تبدیل گردد.

 

مترجم: الهه علیزاده

منبع: معمار منظر

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...