رفتن به مطلب

انتقال تصویر دوربین های تحت شبکه


ارسال های توصیه شده

انتقال تصویر دوربین های تحت شبکه

 

 

قابلیت دسترسی به سیستم از راه دور انتقال تصویر دوربین های تحت شبکه در دوربین مداربسته، در حال حاضر یکی از مهمترین فاکتورها در انتخاب دوربین های امنیتی محسوب می شود که این امکان اهمیت بسیار بالایی در سیستم های نظارت تصویری تحت شبکه (IP) دارد. هرچند برای کاربران غیر متخصص، عملیات تنظیم دسترسی از راه دور ممکن است سردرگم کننده باشد اما بسیار ساده بوده و قابل اجرا با مختصر توضیحی، خواهد بود.

222.png

مراحل راه اندازی انتقال تصویر دوربین های تحت شبکه:

۱- شبکه اولیه دوربین

۲- جمع آوری اطلاعات

۳- تنظیم ip آدرس استاتیک

۴- تنظیم Port Forwarding

۵- تست

۶- ip آدرس دینامیکی

۷- چک کردن ایمنی

۸- عیب یابی

 

 

۱-شبکه اولیه دوربین انتقال تصویر دوربین های تحت شبکه

همانند سایر تجهیزات تحت شبکه و ip base، انتقال تصاویر دوربین مدار بسته و انتقال اطلاعات و فعالیت در انتقال تصویر دوربین های تحت شبکه نیز به بستر شبکه نیاز دارد. این بستر شبکه که وظیفه برقراری ارتباط بین تمامی کاربران موجود در شبکه را بر عهده دارد، تشکیل شده از روتر ها، سوئیچ ها و یک کامپیوتر سرور به منظور دسترسی به دوربین ها و ذخیره سازی تصاویر ارسالی، می باشد.

 

 

نیاز است در آغاز راه اندازی هر دوربین در شبکه نسبت به اعمال تنظیمات اولیه شبکه بر روی دوربین، شامل وارد کردن IP Address، DNS Server، Gateway در صفحه تنظیمات هر دوربین، اقدام شود. سپس جهت ثبت تصاویر بر روی سرور، بایستی نرم افزار مورد نظر نصب شود و در آن آدرس هر یک از دوربین ها معرفی شده و عملیات ضبط راه اندازی شود. البته به طور جداگانه می توان بدون نرم افزار نیز به هر یک از دوربین ها دسترسی داشت و تصاویر آن ها را مشاهده کرد اما برای مدت زمان طولانی، امکان ثبت تصاویر وجود نخواهد داشت. در ادامه توضیحات جامع تری برای تنظیم IP Address دوربین بیان شده است.

اکنون به موضوع اصلی انتقالِ از طریق اینترنتِ تصاویرِ دوربین های مداربسته شبکه می رسیم.

از طریق روتر استاندارد شبکه، اغلب افراد دوربین های تحت شبکه خود را به کامپیوتر ها و دستگاه های شبکه متصل می نمایند، سپس دسترسی تمامی دوربین ها به اینترنت از طریق روتر صورت می پذیرد. بر روی داده های خروجی هیچ محدودیتی وجود ندارد مگر اینکه روی روتر، خودتان محدودیت هایی را اعمال کنید البته خلاف این حالت امکان پذیر نمی باشد. به عبارت دیگر وجود فایروال هایی در روتر ها مانع از دسترسی هر شخصی با استفاده از اینترنت به شبکه local شما می شود. از این طریق از حملات هکر ها، کامپیوتر و دستگاه های local شما در امان می مانند البته این بدان معنا نیست که امکان برقراری اتصال با دوربین را ندارید.

برای دسترسی داشتن به دوربین ها و یا هر یک از تجهیزات موجود در شبکه، از خارج شبکه محلی و از طریق اینترنت، از قابلیتی به نام Port forwarding استفاده می کنیم.

گاها Port forwarding، سرور مجازی یا port mapping نیز خوانده می شود و روشی است که از طریق اینترنت اجازه دسترسی به یکی از دستگاه های موجود در شبکه به وسیله آن سرور و یا روتر را بدون اینکه امکان دسترسی به دستگاه های دیگری داشته باشید، فراهم می سازد.

 

 

انتقال تصویر دوربین های تحت شبکه

۲-جمع آوری اطلاعات انتقال تصویر دوربین های تحت شبکه

 

 

 

 

به داشتن اطلاعاتی در مورد شبکه به منظور تنظیم درگاه ها نیاز دارید، یعنی آی پی آدرس خارجی روتر، آی پی آدرس داخلی روتر، آی پی آدرس دوربین و شماره ی پورت*. از تکنیک زیر استفاده کنید:

^ آی پی آدرس داخلی روتر و subnet mask

برای بدست آوردن این اطلاعات در ویندوز xp روی RUN از منوی استارت کلیک کنید. “cmd” را بر روی BOX باز شده تایپ کرده و ok را کلیک کنید. در ویندوز ۷ و vista، بر آیکن استارت کلیک کنید و در قسمت جستجو “cmd” را وارد و enter کنید. در command window پدیدار شده، “ipconfig” را تایپ کنید و enter کنید. سپس اطلاعات شبکه را کامپیوتر نمایش خواهد داد. اگر بین کامپیوتر و روتر از ارتباط wireless استفاده می کنید به دنبال “Ethernet adaptor local Wireless connection” بگردید و اگر اتصال از طریق سیم می باشد به دنبال “Ethernet adaptor local area connection” بگردید.

انتقال تصویر دوربین های تحت شبکه

در صفحه اشاره شده gateway درست را پیدا کنید. در حقیقت در کامپیوتر آی پی آدرس داخلی روتر با عنوان Gateway ثبت شده است، مثل، ۱۹۲٫۱۶۸٫۰٫۱٫ اگر به چندین آدرس برخوردید و نتوانستید آدرس آی پی درست را تشخیص دهید آن را در قسمت آدرس جستجو گر وب وارد کنید. آدرس درست را با تست کردن تک تک آن ها پیدا خواهید نمود. صفحه ی وب روتر در صورت درست بودن هر کدام از آی پی ها، بایستی نمایش داده شود.

معمولا subnet mask را در command window مشاهده می نمایید، آن را یادداشت کنید چون به آن نیاز خواهید داشت.

در صفحه تنظیمات شبکه خود دوربین، شماره پورت مشخص شده است، یعنی بایستی وارد منوی تنظیمات دوربین شوید (در جستجوگر وب آی پی دوربین مورد نظر را وارد کنید تا منوی دوربین باز شود، معمولا روی جعبه آی پی دیفالت دوربین (در صورت عدم تعویض آن) نوشته شده یا توسط کمپانی مشخص گردیده است) شماره پورت ها به صورت پیش فرض باید ۸۰ باشد اما اگر برای port forwarding بیشتر از یک دستگاه استفاده می کنید باید این عدد را تغییر دهید. بهتر است از اعداد بزرگتر از ۸۰۰۰، در صورتی که قصد تغییر عدد پورت را دارید، استفاده کنید، مانند،۸۰۱۰٫

 

 

انتقال تصویر دوربین های تحت شبکه

 

 

^ آی پی آدرس خارجی روتر

 

 

از طریق سایت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نسبت به گرفتن آپی آدرس خارجی روتر اقدام کنید. البته حواستان به این مسئله باشد که آی پی شما ممکن است تغییر کند. بایستی از DNS Daynamic در شرایطی که آپی شما استاتیک نباشد و هر چند وقت از طرف آی ای پی تغییر کند، استفاده نمایید.

اگر آی پی خارجی روتر شما استاتیک نیست می توانید آی پی استاتیک را از طریق تماس با آی اس پی خود، خریداری کنید، در غیر این صورت باید تنظیمات را هر بار که آی پی خارجی شما تغییر می کند، مجددا انجام دهید.

 

 

۳-تنظیم ip آدرس استاتیک انتقال تصویر دوربین های تحت شبکه

اگر از آی پی آدرس پیش فرض دوربین در انتقال تصویر دوربین های تحت شبکه، اطلاعی ندارید، می توانید از نرم افزار جستجوی تولیدکنندگان استفاده کنید، هرچند از DHCP برای آدرس دهی شبکه به صورت پیش فرض در اکثر دوربین های آی پی استفاده می شود و راه اندازی سریع را فراهم می کند اما مفهوم آن، این است که در شبکه های مختلف آی پی آدرس دوربین تغییر می کند.

امکان دسترسی به دوربین از راه دور، زمانی که port forwarding تنظیم می شود، به دلیل اینکه این قوانین را هر گونه تغییر در آی پی آدرس از بین می برد، سلب شده و بایستی مجددا تنظیمات را انجام دهید.

به تنظیم آی پی استاتیک در دوربین به منظور جلوگیری از این مشکل، نیاز دارید. برای این، در صفحه تنظیمات شبکه از تنظیمات دوربین، گزینه ای شبیه ” Obtain an IP address automatically” وجود دارد، با برداشتن تیک این گزینه ، می توانید آی پی آدرس مناسب را در آنجا وارد کنید.

پیشنهاد می کنیم از همان آی پی آدرسی که هم اکنون در دوربین وجود دارد، اگر نمی دانید که کدام آی پی آدرس را استفاده کنید، استفاده نمایید. نوار آدرسی که در بالای صفحه تان وجود دارد را، هنگام ورود به سیستم دوربین جهت چک کردن، نگاه کنید. آدرس بایستی شبیه، ۱۹۲٫۱۶۸٫۰٫۲۵۳ باشد.

به subnet mask و درگاه پیش فرض، سوای از آدرس آی پی، احتیاج دارید.

غالبا ورود DNS سرور اولیه و ثانویه، از شما خواسته می شود. همان آدرس gateway پیش فرض را در قسمت primary DNS server وارد کنید، مگر اینکه ISP شما آدرس دیگری به شما داده باشد. Second server را می توانید خالی بگذارید.

تغییرات را بعد از ورود تمامی اطلاعات ذخیره کرده و دوربین را ریست نمایید. زمانی که دوربین به طور کامل روشن شده، آدرس آی پی را با تایپ کردن در جستجو گر وب، تست نمایید.

 

 

۴- تنظیمات Port forwarding انتقال تصویر دوربین های تحت شبکه

هر چند برای تنظیم port forwarding در همه روترها روش مشترکی وجود دارد، بدیهی است که به تنظیمات تمامی روترها نمی توانیم برویم.

جدول port forwarding در روترتان را شبیه دفترچه تلفن در نظر بگیرید. در دفترچه تلفن نام ها را برای یافتن شماره ای که می خواهید با آن تماس بگیرید، اسکن می کنید و هنگامی که شماره تلفن و نام کسی را پیدا کردید که با هم هماهنگی داشتند، آن عدد را شماره گیری می کنید. روتر نیز در چنین شرایطی شماره پورت ها را اسکن کرده و هنگامی که پورتی را که با آن شماره هماهنگی دارد، پیدا می کند، اطلاعات را برای آن آدرس می فرستد.

معمولا از شما خواسته می شود که پورت ابتدا و انتها را به هنگام وارد کردن قوانین port forwarding، وارد کنید. هر دو پورت ابتدا و انتها را می توانید مشابه با هم وارد نمایید. در دوربین هایی هم که صرفا یک پورت مشخص شده به همان ترتیب عمل می شود. معمولا اجازه دادن به نوع ترافیک TCP یا UDP نیز خواسته می شود که بایستی TCP را انتخاب کنید.

در مواقعی شما باید قوانین دو مرحله ای را تنظیم کنید، به طور مثال، ابتدا باید سرویس را ایجاد کنید که برای پورت شما قبل از شما صرفا اسمی را اضافه کند. آی پی آدرس را مشخص کنید. همچنین شما می توانید به وب سایت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مراجعه کنید.

نکته: هنگامی که شما برای دوربین ها در شبکه داخلی سرور متمرکزی ندارید و به طور مستقل تصاویر هر یک از دوربین ها را می خواهید منتقل کنید، توضیحات ذکر شده در بالا، به کارتان خواهد آمد. اگر شما برای ذخیره تصاویر از سرور و نرم افزار NVR استفاده می کنید، برای سرور صرفا کافیست تنظیمات مربوط به Port forwarding را انجام دهید، یعنی برای آی پی و پورت مربوط به سرور تنها یک قانون در Port forwarding بایستی اضافه کنید.

نکته: در دوربین های آنالوگ و دستگاه های DVR استندالون، تمامی توضیحاتی که ذکر شده برای تنظیمات و راه اندازی انتقال تصویر از طریق اینترنت، صادق است و از همین روش در سیستم های مداربسته آنالوگ نیز می توانید استفاده نمایید و انتقال تصویر را در منوی شبکه ی دستگاه DVR با اعمال تنظیمات فوق، راه اندازی کنید.

 

 

۵- تست کردن انتقال تصویر دوربین های تحت شبکه

بعد از قوانین بایستی آنها را تست نمایید. در جستجو گر وب،

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آی پی خارجی:port را جهت ارتباط با دوربین از راه دور تایپ کنید.

نکته: می توانید “port” را در صورت استفاده از پورت ۸۰، تایپ نکنید و با دوربین ارتباط برقرار کنید.

با مشکلی به نام loopback NAT، در صورت تلاش برای اتصال به دوربین از طریق شبکه شخصی و اینترنت، مواجه خواهید شد. اجازه ی دسترسی به تجهیزات محلی برای استفاده از آی پی آدرس خارجی روتر در برخی از روترها داده نمی شود و به گونه ای عمل میکنند که انگار قوانین اشتباه می باشند.

استفاده از اینترنت در محل دیگری، بهترین راه برای تست کردن port forwarding است. از GPRS یا تلفن همراه نیز می توانید استفاده نمایید اما توجه داشته باشید که امکان خطا در نتیجه آن، وجود دارد.

 

 

۶- آدرس آی پی دینامیکی انتقال تصویر دوربین های تحت شبکه

– در ارتباط اینترنتی، آیا به آی پی آدرس استاتیکی در انتقال تصویر دوربین های تحت شبکه نیاز هست؟

این سوال بسیار پیش می آید، در پاسخ به آن باید گفت که در اغلب موارد، خیر. شما اجازه ی تنظیم اسم منحصر به فردی را که معمولا به آی پی آدرس موجود اشاره دارد را به واسطه وجود dynamic DNS در اکثر دوربین ها، دارید.

 

 

۷-چک کردن ایمنی انتقال تصویر دوربین های تحت شبکه

– آیا اجازه عبور از فایروال کار درستی در انتقال تصویر دوربین های تحت شبکه است؟

داشتن ارتباط و اجازه دسترسی از طریق firewall، به شکل کنترل شده ای صورت می گیرد. اجازه دسترسی به امکانات و توانایی ارتباط صرفا با پورت مشخصی برای هر کسی که از طریق اینترنت ارتباط دارد، از طریق تنظیمات در صفحه port forwarding، صادر می شود. به عنوان مثال، اگر اجازه ارتباط صرفا با پورت ۸۰ را دارید، به امکانات مشابهی درپورت ۲۱ نمی توانید متصل شوید.

با این حال، چون ارتباط با دوربین از طریق اینترنت صورت می گیرد باید نسبت به استفاده از کلمه عبور مناسب، اطمینان داشته باشید.

به دلیل سادگی کلمه عبور پیش فرض دوربین، آنرا تغییر دهید.

 

 

۸-عیب یابی انتقال تصویر دوربین های تحت شبکه

تنظیم کردن چندین دفعه ای port forwarding، تفاوتی ندارد، مجددا تنظیمات خود را از جهت پیش آمدن خطایی، چک کنید و در صورت نیاز روتر را هم ریست نمایید. در صورت رفع نشدن ایراد، موارد زیر را بررسی نمایید:

– gateway پیش فرض

دقیقا در جایی که دوربین به اینترنت متصل می شود، Gateway پیش فرض قرار دارد. اگر اشتباهی در تنظیمات آن روی دوربین باشد یا وجود نداشته باشد، دوربین نمی تواند مقصدی را که قرار هست اطلاعات به آن فرستاده شود، تشخیص دهد. آدرس ip داخلی روتر در ۹۹ درصد پیکربندی های شبکه، درگاه پیش فرض می باشد. برای تایید این آدرس، با استفاده از صفحه cmd تنظیمات شبکه را چک کنید.

– Hopping Port Forwarding

در برخی موارد مشاهده می شود که افراد از چند روتر برای ایجاد یک ارتباط بی سیم استفاده می کنند که ایده مناسبی نیست مگر اینکه در این متخصص باشند. کارها با ایجاد یک شبکه ساده، بسیار آسان تر خواهد بود.

اگر به استفاده از بیش از یک روتر احتیاج هست بایستی تنظیمات port forwarding را برای هر کدام از روتر ها انجام دهید تا اطلاعات از یکی به بعدی انتقال یابد. ترجیحا باید از این روش به دلیل پیچیدگی فراوان، به عنوان آخرین راه حل استفاده شود.

– Satellite links / ISP blocking

دسترسی به تعدادی از پورت ها را بعضی از ISP ها بلاک کرده اند. این امر در مورد ارتباطات ماهواره ای و GPRS، بسیار طبیعی است. با شرکت ISPتان، در صورت عدم برطرف شدن مشکلتان، می توانید تماس بگیرید. تغییر شماره پورت به غیر از ۸۰ گاهی اوقات می تواند مشکل را حل کند.

– NAT Loopback

استفاده از آدرس ip روتر برای اتصال دوربین انتقال تصویر دوربین های تحت شبکه، یکی از اشتباهات معمولی که بعضی افراد با آن مواجه می شوند و غالبا به خاطر NAT loopback امکان چنین کاری وجود ندارد.

زمانی که می خواهید با استفاده از ip خارجی یا اسم دامین، یک دستگاه local را اتصال دهید، NAT loopback ایجاد می شود. این امکان در بعضی روتر ها بوده و در بعضی دیگر وجود ندارد. برای کسب اطلاعات لازم در این رابطه، راهنمای روتر را مطالعه کنید. قاعدتا سیستم در صورت عدم پشتیبانی از loopback، کار نخواهد کرد.

فراخوانی port forwarding از یک شبکه خارجی مثلا با استفاده از اینترنت تلفن همراه یا اتصال اینترنت دیگر، بهترین راه برای تست درست عمل کردن آن می باشد.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...