رفتن به مطلب

گوگل,دوست یا دشمن؟!


ارسال های توصیه شده

گوگل اول و آخر اينترنت است! شايد اين جمله، شروع اغراق‌آميزي در وصف گوگل باشد اما خدمات اين غول اينترنتي آن‌قدر بي‌شمار، جذاب، رنگارنگ، بي‌نقص و کاربردي است که چشم‌پوشي از آن کار سختي است.

 

اگر چه ما ايرانيان دل خوشي از گوگل نداريم چرا که گوگل بارها و بارها رفتار مغرضانه و روي دوست‌نداشتني خود را به ما نشان داده است اما با اين وجود همچنان بايد اعتراف کنيم که اينترنت بدون گوگل سخت است چرا که به‌طور يقين، گوگل در هر کاري که وارد مي‌شود آن‌را آسان‌تر مي‌کند و اينترنت بزرگ‌ترين حيطه براي حکم‌فرمايي گوگل است.

 

جست‌و‌جو در گوگل لذت‌بخش‌تر است. خدمات پست الکترونيک گوگل کامل‌تر هستند و سرويس‌هاي مختلف آن يا نظير ندارد و يا يک سر و گردن از رقباي خود بهتر هستند، پس حال که چشم‌پوشي از گوگل آسان نيست، بد نيست بدانيد گوگل از شما چه مي‌داند.

 

جست‌و‌جو در گوگل بهترين راه براي تقديم کردن اطلاعات شخصي و علاقه‌مندي‌هايتان به گوگل است.

 

تقريبا بيشتر کاربران گوگل از Gmail استفاده مي‌کنند. البته گوگل پا را فراتر گذاشته است و Google Account را ايجاد کرده است.

 

براي استفاده موثر از خدمات گوگل مجبور خواهيد بود که Google Account را فعال کنيد.

 

Google Map ،iGoogle ،Google Buzz ،Google Doc و تعداد بسياري از خدمات گوگل در صورتي کار خواهند کرد که از Google Account استفاده کنيد.

 

IP شما بيانگر مکان زندگي شماست و گوگل به‌سادگي مي‌تواند حتي مکان دقيق زندگي شما را تشخيص دهد. حال وقتي جست‌وجو مي‌کنيد، گوگل مي‌داند که فردي ساکن در فلان شهر و حتي فلان خيابان و فلان کوچه، فلان علايق را دارد.

 

شايد اين دانايي آن‌قدرها مهم به‌نظر نرسد ولي وقتي گوگل علاقه‌مندي‌هاي يک جامعه را مي‌داند، اوضاع خطرناک مي‌شود.

 

در اولين نگاه، گوگل با استفاده از اين دانايي، تبليغاتي دلپذير به شما نشان مي‌دهد که باب طبعتان باشد. گوگل مي‌تواند با استفاده از اين دانايي شما را از برخي از علاقه‌مندي‌هايتان دلسرد و به موضوعات ديگري علاقه‌مند کند و يا يکي از علاقه‌مندي‌هاي شما را تقويت کند. البته اين‌کار آني و يک‌دفعه اتفاق نمي‌افتد اما گوگل مي‌تواند اين‌کار را در زماني طولاني و سر فرصت انجام دهد.

 

شايد اين ادعا براي کاربران Google Account باورنکردني باشد؛ پس بگذاريد خود گوگل اين موضوع را اثبات کند.

 

به Google Dashboard مراجعه کنيد تا ببينيد گوگل چه چيزهايي از شما مي‌داند.

 

گوگل فهرستي از نام تمام دوستان شما حتي در ايميل‌هاي ديگر، کتاب‌هايي که در Google Book خوانده‌ايد، روزهايي که در google Calendar مشخص کرده‌ايد، متن کامل چت‌هاي شما، فيلم‌هايي که در Youtube ديده‌ايد و فراتر از آن Web History مرورگر شما را مي‌داند. لزومي ندارد همه سايت‌ها براي گوگل باشند تا اين همه اطلاعات به‌دست آورد. شما از گوگل مي‌پرسيد که به چه سايتي برويد و او خيلي خوب مي‌داند که چه جواب‌هايي به شما و يا هرکس ديگري داده است.

 

در Google Dashboard فهرست کامل از جست‌وجوهاي شما در طي 9 ماه گذشته وجود دارد.

 

9 ماه فرصت زيادي است که گوگل با توجه به اطلاعات وسيع خود فعاليت‌هاي متناسبي انجام دهد.

 

ايجاد بزرگ‌ترين پايگاه آماري جهان حداقل کاري است که گوگل مي‌تواند با اين همه اطلاعات انجام دهد و صد البته اين‌کار را نيز انجام داده است.

 

مدت‌ها پيش اتحاديه اروپا از اين اطلاعات وسيعي که گوگل جمع‌آوري مي‌کند، احساس خطر کرده بود.

 

خوب است بدانيد که پيش از اين گوگل اين اطلاعات را حداقل يک‌سال حفظ مي‌کرد اما بر اثر فشارهاي اتحاديه اروپا مجبور شد اين زمان را به 9 ماه کاهش دهد.

 

رسوايي اخير گوگل در جاسوسي از شبکه‌هاي بي‌سيم غير امن باعث شد که اين فشارها نيز بيشتر شود اما هنوز هيچ‌کس نتوانسته مانع فعاليت‌هاي گسترده گوگل شود. از همين‌رو طيف گسترده‌اي در يک ماه گذشته عليه گوگل به‌راه افتاده است.

 

در اولين اقدام مي‌توانيد با استفاده از Google Toolbars در مرورگر خود برخي از اين دسته اطلاعاتي که گوگل از شما مي‌داند را حذف کنيد. بنابر قوانين بين‌المللي، کاربران مي‌توانند مانع برخي از اين جاسوسي‌هاي علني شوند. اگر چه بينگ و ياهو نيز اطلاعاتي را ذخيره مي‌کنند اما به‌جرات اين اطلاعات کمتر از آن چيزي است که گوگل ذخيره مي‌کند.

 

شايد استفاده از رقباي گوگل کمي ايمن‌تر به‌نظر برسد. دقت داشته باشيد که Chrome چشم بيناي گوگل در رايانه شماست، پس اگر از طرفداران جدي آن نيستيد، مرورگرهاي ديگر را نيز امتحان کنيد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...