رفتن به مطلب

کشیدن ناخن روی تخته سیاه چرا بدنتان را به لرزه می اندازد


Mohammad Aref

ارسال های توصیه شده

اگر همانند بسیاری دیگر باشید، احتمالا نمی توانید صدای کشیده شدن ناخن بر روی تخته سیاه را تحمل کنید. حتی فکر کردن به آن نیز ماهیچه هایتان را منقبض می کند. این صدای گوش خراش به حدی منفور است که تعجب آور نیست تعداد زیادی از دانشمندان علت این واکنش عجیب را بررسی کرده اند.

mm2ma8smb7ffuj206k2s.jpg

 

به طور کلی تحقیقات نشان می دهد که فرکانس این صدای گوش خراش برابر با فرکانس گریۀ نوزاد و فریاد انسان است که نشان می دهد این صداها با بقا پیوند خورده اند. مثلا افرادی که خود را با این فرکانس ها هماهنگ می کنند زودتر یک نوزاد گریان را نجات می دهند و طول عمر او را افزایش می دهند. یک مطالعه نشان می دهد شکل کانال های گوشمان و همچنین ادراکمان باید بخاطر صداهای گوش خراش سرزنش شوند.

 

شرکت کنندگان در مطالعه میزان ناراحتی خود نسبت به صداهای گوش خراش مختلف را رتبه بندی کردند، مثل کشیدن چنگال بر روی بشقاب یا صدای جر جر فوم. دو صدایی به عنوان نامطلوب ترین صداها رتبه بندی شدند عبارتند از کشیده شدن ناخن بر روی تخته سیاه یا صدای یک تکه گچ بر روی تخته سنگ. دانشمندان در این تحقیق با اصلاح دامنه های معین فرکانس، تنوعی از این دو صدا را ایجاد کردند و بخش های هارمونیک (یا دیگر صداهای هم آهنگ) را حذف کردند. آنها اعلام کردند که نیمی از شنوندگان منبع درست صداها را تشخیص دادند و نیم دیگر صداهای ناشی از قطعات موسیقی معاصر را شناسایی کردند.

a2tc01vuzp2x4jbqf.jpg

 

در آخر، آنها صداهای جدید را برای شرکت کنندگان پخش کردند و نشانه های معین استرس مثل ضربان قلب، فشار خون و رسانایی الکتریکی پوست را بررسی کردند. آنها دریافتند که صداهای مزاحم رسانایی پوست شنوندگان را به طور قابل توجهی تغییر می دهند که نشان می دهد واقعا منجر به واکنش استرس زای فیزیکی قابل اندازه گیری می شوند. دردناکترین فرکانس ها در واقع بیشترین و کمترین فرکانس ها نبودند، بلکه در عوض فرکانس های بین ۲ هزار تا ۴ هزار هرتز را شامل می شدند. مایکل اوهلر محقق این مطالعه، استاد مدیریت رسانه و موسیقی در دانشگاه علمی کاربردی ماکرومدیای آلمان گفت: گوش انسان بیشتر به صداهایی حساس است که در این دامنۀ فرکانس قرار داشته باشند.

 

بخش های مغز

یک مطالعه دیگر که در سال ۲۰۱۲ در مجله علوم اعصاب منتشر شد نشان می دهد که وقتی انسان ها صداهای ناهنجار را می شنوند، چه اتفاقی رخ می دهد. یافته ها حاکی از آن است که صدای کشیده شدن ناخن روی تخته سیاه باعث افزایش ارتباط بین منطقۀ شنوایی مغز با منطقه عواطف می شود. در این مطالعه، ۱۳ شرکت کننده به ۷۴ صدا گوش دادند، از جمله صدای کشیده شدن ناخن روی تخته سیاه، صدای ناله و فغان و… سپس آنها را بر اساس میزان ملایمتشان رتبه بندی کردند. محققان از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی کاربردی(fMRI) استفاده کردند تا بررسی کنند مغز شرکت کنندگان چه واکنشی به صدا نشان می دهد. وقتی شرکت کنندگان صدای نامطلوبی را شنیدند، یک فعل و انفعال بین کورتکس شنیداری که مسئول پردازش صداها است و آمیگدال که عواطف منفی را در مغز پردازش می کند به وجود می آید.

3o0gj9brlbfvnkp1wris.jpg

 

سوخبیندر کومار، محقق این مطالعه و همچنین محقق در دانشگاه نیوکاسل گفت:« به نظر می رسد چیزی بسیار اولیه وجود داشته باشد.» همچنین محققان گفتند که هرچه صدا گوش خراش تر شود، فعالیت بین این دو منطقه مغزی بیشتر می شود. بعضی از گوش خراش ترین صداها بر اساس رتبه بندی شرکت کنندگان عبارتند از صدای کشیدن چاقو بر روی بشقاب، چنگال بر روی شیشه و گچ بر روی تخته سیاه. آنها دریافتند که بهترین صداها عبارتند از صدای جریان آب، آذرخش و خنده کودکان. فرکانس های بین ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ هرتز نامطلوب در نظر گرفته شدند – تقریبا همان فرکانس هایی که در تحقیقات سال ۲۰۱۱ کشف شدند. کومار گفت: «این همان دامنۀ فرکانسی است که گوش های ما به آن بیشترین حساسیت را دارند.» وی افزود که علت چنین حساسیتی دقیقا کشف نشده، اما این دامنه شامل صداهای جیغ است که انسان ها ذاتا از آنها بیزارند.

 

جایزه ایگ نوبل

مطالعه ای که صداهای جیغ را بررسی می کرد جایزۀ ایگ نوبل سال ۲۰۰۶ را از سوی جامعه تحقیقات ناممکن کسب کرد. برای این مطالعه که در سال ۱۹۸۶ در مجله ادراک و علم روابط میان روان و تن چاپ شد، دانشمندان صدای کشیده شدن یک ابزار باغبانی بر روی تخته سیاه را نیز ضبط کردند. سپس محققان صداها را دستکاری کردند و فرکانس های بالا، متوسط و پایین را از صداهای ضبط شدۀ مختلف حذف کردند. پس از پخش صداهای اصلاح شده محققان دریافتند که حذف فرکانس های بالا باعث بهتر شدن صداها نشد. بلکه بر اساس مطبوعات پزشکی، حذف فرکانس های پایین و متوسط صدا باعث بهتر شدن صداها شد. علاه بر آن، آنها دریافتند که فریاد یک شامپانزه مشابه با صدای کشیدن ناخن بر روی تخته سیاه است. محققان به مطبوعات پزشکی گفتند که شاید علت این واکنش ناخودآگاه انسان ها بخاطر شباهت غیرطبیعی این صدا با صداهای هشدار باشد.

 

ترجمه: سمیر الله وردی - بیگ بنگ

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...