رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

روبات هاي فضايي و شكار ماهواره ... :icon_gol::icon_gol::ws2:

جام جم آنلاين: پژوهشگران آلماني روبا‌ت‌هاي پرنده‌اي طراحي کردند که قادر خواهند بود ماهوا‌ره‌ها را در فضا، شکار و تعمير کنند.اما امنيت اين روبا‌ت‌ها که اگر از کنترل خارج شوند تبديل به اسلحه‌‌‌اي فضايي خواهند شد، هنوز تضمين نشده است.

 

100903985318.jpg

پروژه پر هزينه و پيچيده سازمان هوا و فضاي آلمان، حيرت و تحسين کارشناسان هوا و فضا را برانگيخته است. پژوهشگران آلماني، روبات‌هايي طراحي کردند که بيشتر به آدم فضايي‌هايي کارتوني شباهت دارند. روباتي که قرار است مثل تعميرکاران خودروهاي بين‌راه مانده، هرزمان که لازم شد راهي فضا شود و ماهواره‌‌‌‌اي که دچار اختلال شده را تعمير مي‌کند.

اين روبات‌هاي پرنده از مرکز کنترل روي زمين هدايت مي‌شوند. مرکزي که در آن مهندس هدايت کننده روبات روي صندلي مخصوصي مي‌نشيند و مثل فيلم "آواتار" جيمز کامرون، کنترل سيستم مرکزي يا همان مغز روبات را در اختيار مي‌گيرد. اين مهندس کنترل خود را در فضا حس مي‌کند و حتي قادر است با حرکت انگشتان خود، تعمير قطعات فضايي را کنترل کند.

اين روبات‌هاي پرنده مي‌توانند ماهوار‌ه‌هايي را که از کنترل خارج شدند، شکار کنند و در صورت نياز از کار بياندازند. يکي از مهمترين سوال‌ها اينجاست که اگر يکي از اين روبا‌ت‌ها توسط دزدان اطلاعاتي يا تروريست‌ها ربوده شود چه خواهد شد؟ چه تضميني وجود دارد که از اين روبات هاي ‌فضايي‌ براي نابودي ساير ماهواره‌ها استفاده نشود؟

نبرد فضايي ماهواره‌ها روبات‌هاي پرنده!

گوتز نوينک از موسسه پژوهشکده صلح و سياست امنيتي هامبورگ مي‌گويد:«تکنولوژي‌ماهوا‌ره‌اي در موارد بسياري، کاربرد دوگانه دارد. استفاده نظامي بخصوص استفاده مستقيم در هدايت سلاح‌هاي جنگي يک نمونه روشن آن است.» ‌روبا‌ت‌هاي پرنده قادرهستند ماهواره‌هاي فعال را تعمير کنند، از کار بياندازند يا حتي از مدار خارج کنند آن‌هم بدون آنکه، نيازي به موافقت دفتر مهندسي ماهواره داشته باشند.

يوهان ديتريش وورنر رئيس سازمان هوا و فضاي آلمان مي‌گويد:« ما اهداف نظامي را دنبال نمي‌کنيم.» او تأکيد مي‌کند که پروژه ‌روبات‌هاي پرنده براي نابودي طراحي نشدند. به گفته پروفسور وورنر اين تکنولوژي تنها براي تعمير يا بازگرداندن ماهواره‌هاي از کار افتاده طراحي شده است.

وي در عين حال اشاره مي‌کند:« اگر قرار باشد تمام مدت با اين ترس دست‌وپنجه نرم کنيم که احتمال دارد تکنولوژي طراحي شده مورد سواستفاده قرار گيرد که بايد دست از کار بکشيم. در تمامي کشورهاي دنيا که در زمينه‌ هواو فضا فعالند تنها تعداد اندکي به اهداف نظامي علاقمندند.» البته همين تعداد اندک هم به اندازه کافي موجب نگراني هستند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...