رفتن به مطلب

در دیدار نوروزی مدیران منابع طبیعی کشور چه گذشت؟


Yamna 1

ارسال های توصیه شده

بازار دیده بوسی داغ بود. مدیران منابع طبیعی روز شنبه نوزدهم فروردین از اقصی نقاط کشور خود را به سازمان جنگل ها رساندند تا در آغازین روزهای بهاری سال جدید با رییس سازمان دیدار کنند و برای شروعی دیگر در سالی که به نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده تاسی جسته و گامی اساسی در این راستا بردارند. وی گفت: این جلسه که مقدمه آن دید و بازدید است اما جلسه مهم کاری است.

طباطبایی نژاد تاریخچه سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال را به 110 سال قبل برد و گفت: یک قرن پیش 13تن از علمای اصفهان با هم متحد شدند که اشتغال ایجاد کنند و بیشتر از همه تاکید شان بر استفاده از کالاهای ایرانی بود. آنها مقرر کردند اگر عقد نامه روی کاغذ خارجی نوشته شود صیغه عقد جاری نمی شود و حتی کفنی که برای مردگان استفاده می شود باید ایرانی و از جنس کتان باشد.اگرچه آن زمان نیز برخی ها نسبت به این مسئله اعتراض داشتند.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جنگل ها همچنین یادآور شد: 13 سال است رهبر معظم انقلاب از مسئله اقتصاد مقاومتی سخن می گویند اما متاسفانه کمتر به این موضوع مهم توجه شده و باید برای متکی بودن به خودمان آن را جدی تلقی کنیم.

در برنامه ششم توسعه وظایف سنگینی برعهده سازمان استمدیرکل حوزه ریاست سازمان جنگل ها که هماهنگ کننده این نشست نوروزی بود گفت: در برنامه ششم توسعه وظایف سنگینی برعهده سازمان گذاشته شده که باید به جد پیگیری شود.

نگهدار اسکندری نقبی به سال گذشته زد و پیگیری سخنان مقام معظم رهبری در 17 اسفند سال 93 را مهمترین منشور سازمان دانست که در پار سال توسط منابع طبیعی دنبال شد.

وی جامع نگری در حوزه آبخیز با مشارکت مردم و جوامع محلی، کاهش تدریجی بهره برداری از جنگل ها و در نهایت توقف بهره برداری و استراحت جنگل، بکار گیری و استفاده از ظرفیت سایر دستگاهها برای مقابله با گردو غبار ، توجه به منابع انسانی، استفاده از مدل ترسیب کربن در استان های مختلف، جایگزینی سوخت برای جوامع محلی، بکاری گیری از مشارکت مردمی برای اطفای حریق جنگل ها و مراتع را از جمله مسایل مهم و اساسی منابع طبیعی برشمرد که سال گذشته از سوی سازمان جنگل ها پیگیری شد و از امسال نیز با رویکردی جدید این سیاست ها و برنامه ها دنبال می شود.

مدیر کل حوزه ریاست سازمان جنگل ها، در ادامه غنی سازی جنگل ها به میزان 815 هزار هکتار، انجام عملیات آبخیزداری به میزان 10 میلیون هکتار، اجرای طرح های بیابان زدایی، کاداستر اراضی ، توسعه کشت گیاهان دارویی و کنترل گلوگاههای مفسده خیز را از کارهای مهم منابع طبیعی در برنامه ششم توسعه نام برد و گفت: در سال گذشته سازمان جنگل ها در ارزیابی شاخص ها به عنوان سازمان برتر شناخته شده و از دست رییس جمهور لوح تقدیر گرفته است.

مدیرانی که در سال گذشته منصوب شدند

نگهدار اسکندری که مسئول اجرای حکم ریاست سازمان در تودیع و معارفه مدیران است، از مدیرانی یاد کرد که سال گذشته به بازنشستگی نایل آمدند و جای خود را به مدیران جدید و جوان در منابع طبیعی دادند. احمد مطیعی در استان خوزستان جانشین شهریار بذرکار شد. در استان گیلان یوسف پور جایگزین داود زارع شد. در استان همدان همتی به تهران آمد و مدیر دفتر استعداد یابی سازمان جنتگل ها شد و در همدان جای خود را به خزایی داد و در استان خراسان جنوبی نیز حبیب اله شریفی بازنشست شد و نصرآبادی جای او آمد.

امسال سال طلایی سازمان جنگل هاستاین هم نوید مسرت بخشی بود که معاون برنامه ریزی و پشتیبانی سازمان جنگل ها به جمع حاضر داد.

مصطفی کیاکجوری گفت:دولت در لایحه بودجه سال 1396 توجه ویژه ای به منابع طبیعی داشته است.

وی سال 95 را برای همه دستگا ه های اجرایی سال خشکسالی مالی خواند که در این میان سازمان جنگل ها نیز از آن مستثنی نبود.

وی اخذ مجوز 350 دستگاه خودرو با کیفیت داخلی و 350 دستگاه خودروی خارجی در واپسین روز های سال گذشته را از اقدامات سازمان جنگل ها دانست .

معاون برنامه ریزی سازمان جنگل ها همچنین گفت :برای اولین بار یک ردیف اعتباری مستقل برای اطفای حریق جنگل ها و مراتع از سازمان برنامه و بودجه گرفته شد و برای اجرای طرح توقف بهره برداری از جنگل ها رقم درخواستی سازمان از 60 میلیارد تومان به 80 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است که جداول هزینه کرد آن به زودی به ادارات کل منابع طبیعی استان های شمالی اعلام می شود.

به گفته وی، بودجه تملک دارایی سازمان جنگل ها در سال گذشته 626 میلیارد تومان بوده که این رقم در لایحه بودجه امسال به یک هزارو 286 میلیارد تومان افزایش یافته است.

کیا همچنین اظهار کرد: در بودجه منابع طبیعی سالجاری یک ردیف ویژه به مبلغ 10 میلیارد تومان به اطفای حریق جنگل ها و مراتع و 200 میلیارد تومان نیز برای خرید مالچ های نفتی جهت مقابله با پدیده بیابان زایی اختصاص یافته است.

این مسئول منابع همچنین به افزایش اعتبارات در بخش آبخیزداری اشاره کرد و گفت: اعتبارات آبخیزداری در سال گذشته حدود 220 میلیارد تومان بوده و این رقم برای سالجاری به 510 میلیارد رسیده که از رشد معادل 131درصدی برخوردار شده است.

کیا در پایان از ایجاد مدیریت جامع و راه اندازی نرم افزار در سراسر کشور در دولت الکترونیک خبرداد و گفت: کلیه مراجعات مردمی پس از راه اندازی این سیستم از طریق این نرم افزار انجام می شود.

خیرین سال گذشته 28 میلیارد تومان کار آبخیزداری انجام داده اند معاون آبخیزداری ، امور مراتع و بیابان زدایی سازمان جنگل ها در جمع مدیران منابع طبیعی سراسر کشور از رشد پروژه های آبخیزداری و بیابان زدایی در سال جدید خبر داد.

پرویز گرشاسبی از اقدامات شاخص سال 95 به ایجاد تفاهم نامه با سازمان بسیج سازندگی و کانون جهادگران و خیرین آبخیزداری اشاره کرد که در سال گذشته به ارزش 28 میلیارد تومان در 6 استان کشور اقدامات درخور توجه انجام داده اند.

وی گفت: امسال در سطح یک میلیون و 250 هزار هکتار در حوزه آبخیزداری بصورت الگویی با محوریت مشارکت مردم کار انجام می شود و انجام پروژه ای نیمه تمام جزء اولویت های این معاونت است.

جنگل توان ندارد

این شاه بیت کلام عباسعلی نوبخت معاون امور جنگل سازمان جنگل هاست که گفته طرح های جنگل داری برای بهره برداری پاسخگو نیست و ما رویکرد خود را تغییر داده ایم و به سمت استراحت جنگل پیش رفتیم.

البته نوبخت ابتدای سخن یادی از بهزاد انگورج کرد که پیش از او این سمت را برعهده داشت و برایش آرزوی سلامتی نمود.

این مسئول جنگل شمال، خشکیدگی بلوط و شمشادهای شمال را تهدیدی جدی برای جنگل ها دانست و گفت: این معضل سال گذشته دل مشغولی های زیادی را برای سازمان فراهم کرده است.

وی ساماندهی ناظرین طرح های جنگل داری، غنی سازی و تهیه اطلس ذخیره گاههای جنگلی، پیگیری ثبت میراث جنگل های هیرکانی ، کشت و تهیه طرح های گیاهان دارویی در اراضی شیب دار، اجرای پروژه خشکیدگی شمشاد و بلوط، اجرای طرح مشارکت کاشت نهال در جواهرده رامسر با مشارکت شرکت سامسونگ را بخشی از اقدامات این معاونت در سال گذشته خواندو بازنگری در طرح خروج دام از جنگل، ارزیابی کمی و کیفی جنگل ها توسط سازمان آموزش عالی، تقویت بخش ارزشیابی ، برنامه ریزی برای توسعه زراعت چوب، استفاده از ظرفیت خیرین در زمینه جنگل، ادامه اجرای مدیریت چند منظوره جنگل ، استفاده از گونه های بومی و اقتصادی و بهره گیری از ظرفیت سازمان ها و نهاد های غیر دولتی در زمینه غنی سازی و توسعه جنگل را از برنامه های سال جاری خواند.

در حفاظت مشارکتی استان ها شاهکار کردند

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها که در جمع مدیران منابع طبیعی سراسر کشور در آغاز سال جدید سخن می گفت، ابتدا از همه استان ها بخاطر تداوم و پیگیری برنامه های معاونت حفاظت و امور اراضی تشکر کرد و افزود: استان ها در سال گذشته در زمینه حفاظت مشارکتی شاهکار کردند.

مسعود منصور گفت: سال های 94 و 95 حفاظت 12 میلیون هکتار از منابع طبیعی کشور به مردم واگذار شد و در سال جاری با هدف گذاری که انجام شده 11 میلیون هکتار از عرصه های منابع طبیعی جهت حفاظت مشارکتی به مردم واگذار می شود.

منصور همچنین گفته در سال گذشته در زمینه طرح هفت که نماد پایداری منابع طبیعی و نقشه راه فعالیت های این معاونت بود به دلیل کمبود و محدودیت های اعتباری توفیقی نداشته اما این طرح امسال بجد پیگیری و استمرارمی یابد.

معاون حفاظت گفت: در طرح کاداستر نسبت به آنچه که مصوب شده است( 5/7میلیون هکتار) 80درصد پیشرفت کار وجود داشته و در استعداد یابی اراضی، 750 هزار هکتار هدفگذاری شده که 800 هزار هکتار کار انجام شده است.

وی به ایجاد کمربند حفاظتی به میزان 266 کیلومتر در استان های زاگرسی و ایرانی تورانی اشاره کرد و افزود: به 3821 خانوار سوخت جایگزین داده شده است تا جنگل ها و مراتع اسیب نبینند.

منصور از مدیران کل منابع طبیعی استان ها خواست در شورای معادن استان فعال عمل کنند و بر بهره برداری بر معادن نظارت داشته باشند.

وی همچنین، بازسازی و احیای عرصه هایی که معادن در آن فعالیت داشته از برنامه های کاری معاونت حفاظت برشمرد و افزود: 1050 میلیارد تومان غرامت برای بخش معادن تتیین شده که حقوق دولت در اکتشاف 15درصد و در بهره برداری 12درصد است و اگر 10 درصد این غرامت توسط استان ها وصول می شد اکنون این رقم 1000 میلیارد بود اما آنچه که گرفته شد 3 میلیارد تومان است!

وی خواستار نظارت بیشتر مدیران منابع طبیعی بر فعالیت معدن کاران شد و یادآوری کرد: مدیران کل معادن استان ها باید به منابع طبیعی ارائه گزارش کنند تا حقوق دولت وصول شود.

منصور خاطر نشان ساخت: وزارت نیرو قبلاً در باره رعایت حریم رودخانه ها منابع طبیعی را به رسمیت نمی شناخت اما اکنون 70 کیلومتر نقشه حریم رودخانه را تهیه و به منابع طبیعی داده تا جانمایی کند!

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها در خاتمه سخنان خود با اشاره به تعیین و تکلیف 6485 پرونده ماده واحده یادآور شد: اگر گشایشی در وضعیت اعتباری ایجاد شود قول می دهم تکلیف کلیه پرونده های ماده واحده طی یکی و دوسال آینده روشن شود.

تنها در تعطیلات عید 8هزار گشت و مراقبت داشتیمفرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی در نشست سراسری مدیرانمنابع طبیعی گفت: یگان حفاظت در ایام تعطیلات 8هزار اقدام گشت و مراقبت درسراسر ایران داشته است.

سرهنگ قاسم سبزعلی افزود: با توجه به پیگیری های انجام شده جهت تقویت نیروهای حفاظتی در سال 96 تا 98 ظرف سه سال 3 هزار سرباز وظیفه بصورت امریه وارد یگان حفاظت می شوند تا از جنگل ها و مراتع کشور مراقبت نمایند.

وی تصریح کرد: سربازان جذب شده در قالب رشته های تحصیلی کشاورزی و منابع طبیعی خواهند بود و برحسب نیاز، شرایط و گستردگی منابع طبیعی به استان ها اعزام می شوند.

سبزعلی یادآور شد: در سالی که گذشت 100برگ دستورالعمل و بخشنامه اطفای حریق به استان ارسال شد که برخی استان ها عملکرد خوبی داشتند و بیش از 60 درصد حریق در این استان ها کاهش یافته است.

وی یادآور شد: در سال گذشته 3 میلیاد تومان هزینه برای اعزام بالگرد جهت اطفای حریق جنگل ها پرداخت شده است و به ارزش 30 میلیارد تومان خودرو، تجهیزات و ادوات اطفای حریق خریداری و به استان ها ارسال شده است.

سرهنگ سبزعلی در ادامه جلسه از نهایی شدن ساختار تشکیلاتی یگان حفاظت در سال جاری خبر داد و یادآور شد: بهره گیری از جوامع محلی و استفاده از دیده بانی در عرصه های بحرانی منابع طبیعی از جمله برنامه های یگان در امسال است.

در همه استان ها، دبیرخانه مردم نهاد وجود داردمدیر کل ترویج و مشارکت های مردمی سازمان جنگل ها در این جلسه گفت: در 23 استان کشور اتحادیه منابع طبیعی شکل گرفته و در حال حاضر در همه استان ها دبیرخانه های مردم نهاد استقرار یافته است.

غلامرضا هادربادی یادآور شد تنها در سال گذشته 110 هزار برگ پوستر و بروشور با مضامین ترویجی و اطلاع رسانی که راهکارهای سازمان جنگل ها را به همراه داشت قبل از هفته منابع طبیعی به استان ها ارسال شده و 15 هزار همیار طبیعت وارد سامانه همیاری شده اند.

وی تعامل با اعضای نهضت سبز، ایجاد کارگاههای آموزشی و تسهیل گری و برپایی 1400دوره آموزشی مجریان و بهره برداران با رویکرد حفاظتی و برگزاری 7 دوره علمی و کاربردی در سطح لیسانس و فوق لیسانس را بخشی از اقدامات مهم دفتر ترویج، آموزش و مشارکت مردمی برشمرد.

هادر بادی در ادامه ساماندهی 12 هزار همیار طبیعیت در استان لرستان را کاری بسیار بزرگ و ارزشمند در این استان دانست.

طرح ملی مبارزه با زمین خواری امسال با جدیت بیشتری دنبال می شودمدیرکل دفتر مرکزی حراست سازمان جنگل ها ابتدا از ستاد برگزاری هفته منابع طبیعی تشکر کرد که یک روز هفته را به سلامت اداری و حراست اختصاص داده است.

علیرضا هدایتی به پرونده بزرگ زمین خواری در سرحدات مشترک بوانات فارس و یزد اشاره کرد که ارزش این زمین بیش از 2هزار میلیارد تومان بوده و حراست در بازپس گیری آن نقش آفرینی کرده است.

وی در ادامه از رونمایی کتاب زمین خواری و راهکارهای مبارزه با این پدیده خبر داد و گفته: حراست سازمان جنگل ها در سال گذشته بین 120 دفتر حراستی کشور مقام دوم را کسب کرده است.

هدایتی از مدیران منابع طبیعی خواست در آستانه انتخابات از ورود به صحنه تبلیغات انتخاباتی به دور باشند.

منابع طبیعی از حقوق بیت المال دفاع کندمدیر کل دفتر حقوقی سازمان جنگل ها در نشست سراسری مدیران منابع طبیعی کشور گفت: سال گذشته سوالاتی در باره چگونگی پاسخگویی به مسایل حقوقی و اعتراضات مردمی مطرح شد که با توجه به بند یک ماده 45 قانون رفع موانع تولید، مرجع رسیدگی به اعتراضات اشخاص تا تاریخ 23/4/94 با کمیسیون های ماده واحده بود و بعد از آن تاریخ چنانچه افراد اعتراض داشته باشند به موجب تبصره 1 ماده 9 قانون افزایش بهره وری بایستی جهت اثبات مالکیت خود به دادگاه ویژه مستقر در دادگستری مراکز استان مراجعه کنند.

عیسی عباسی همچنین اضافه کرد: در مواردی که آرای قطعی علیه ادارات منابع طبیعی صادر شود و با بررسی های بعدی معلوم شود که عرصه مورد حکم، ملی و متعلق به دولت است و در واقع موجب تضییع حقوق بیت المال شده باشد ادارات کل منابع طبیعی مکلفند در راستای ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری از ریاست کل دادگستری استان درخواست نمایند بررسی مجدد صورت گیرد تا پرونده جهت استحضار ریاست قوه قضاییه به دبیرخانه قوه ارسال شود.

عباسی اعلام کرد: سازمان جنگل ها آمادگی دارد در جهت تسهیل روند ماده 477 همکاری لازم را با ادارات کل منابع طبیعی استان ها داشته باشد.

روز ملی درختکاری بجای هفته منابع طبیعیمدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان جنگل ها در نشست مدیران کل منابع طبیعی سراسر کشور گفت: هفته منابع طبیعی برای همه اقشار مختلف جامعه هفته ملال آوری شده و خوب است تدابیری اندیشیده شود تا این هفته به روز ملی درختکاری تبدیل شود و مابقی روز های هفته با مناسبت هایی که در طول سال در روز شمار تقویم کشور وجود دارد و دارای مفهوم مشترک است تلفیق شود.

محسن نقیلو همچنین گفت: در روز های پایانی سال که همه در فکر خانه تکانی و انجام سفر هستند، یک هجمه عظیمی از فعالیت ها از سوی منابع طبیعی در قالب هفته منابع طبیعی که نه بلکه دهه منابع طبیعی شروع می شود که با توجه به صرف هزینه ها متاسفانه بازخورد آنچنانی ندارد.

وی گفت: در سال گذشته در زمینه مسئولیت اجتماعی اقدامات در خور توجهی با شرکت سامسون، ایرانسل و بانک ایران زمین در زمینه کاشت درخت انجام شده است.

وی به مدیران منابع طبیعی در استان ها یادآوری کرد، نظارت کامل بر آنچه که پیمانکاران با همکاری روابط عمومی ، جهت مستند سازی پروژه های منابع طبیعی انجام می دهند داشته باشند تا مستندات قابلیت پخش در صدا و سیما را در سطح ملی داشته باشد.

نقیلو از برگزاری کارگاه آموزشی مشترک ترویج و روابط عمومی در آینده ای نزدیک خبر داد که مستند سازی و ظرفیت سازی طرح جامع ابخیز در آن ارائه می شود.

محسن نقیلو در ادامه جهت ارتقاء روابط عمومی خواستار سطح روابط عمومی در استان ها به اداره شد.

500هزار خانوار در تعاونی فراگیر نقش دارند.

سئول تشکیل صندوق تعاونی های منابع طبیعی در سازمان جنگل ها گفت: 500هزار خانوار در تعاونی فراگیر نقش دارند.

لعلی نیا افزود: تاکنون 18 استان کشور تعاونی فراگیر را ایجاد کرده اند و صندوق توسعه منابع طبیعی نخستین بار در استان اصفهان تشکیل شده است.

نماینده منابع طبیعی منطقه 2: منابع طبیعی با 50درصد نیروی خود مدیریت می شودمدیر کل منابع طبیعی استان مرکزی که به نمایندگی از سوی منابع طبیعی استان های منطقه 2 سخن می گفت، افزود: ریزگردها و خشکیدگی بلوط از چالش های مهم منابع طبیعی منطقه است و مهمترین انتظارات، تامین اعتبارات خشکیدگی بلوط است.

یوسف یوسفی گفت: منابع طبیعی یک دستگاه حاکمیتی است اما برای انجام وظایف خودش با کمبود و محدودیت منابع مالی و بویژه انسانی مواجه است.

وی گفت: بنا بود به ازای یک بازنشسته یک نفر نیرو جایگزین آن شود اما عملاً منابع طبیعی با 50درصد نیروی خود مدیریت می شود!

یوسفی گفت: انتظار می رود در باره شعار امسال کشور، وحدت رویه ایجاد شود و یک شیوه نامه اجرایی از سوی ستاد به استان ها ارسال گردد تا کارها مشترکاً و هدف دار دنبال شود.

وی در باره هزینه دادرسی پرونده ها گفت: قبلاً بنا بود منابع طبیعی پولی بابت آن نپردازد اما اکنون برای اعتراض به ملی بودن و اعتراض به آرای صادره ، منابع طبیعی باید هزینه پرداخت کند که انجام آن با اما و اگر همراه است.

نماینده منابع طبیعی منطقه 3: در سال گذشته اقدامات قابل توجهی از سوی منابع طبیعی انجام شده مدیر کل منابع طبیعی استان آذربایجان غربی گفت: در سال اقتصاد مقاومتی اقدامات قابل توجهی از سوی منابع طبیعی انجام شده است .

وهاب زاده افزود: شهرستان تکاب در آذربایجان غربی پایلوت اقتصاد مقاومتی تعیین شده و انتظار می رود در سال جاری در راستای تحقق شعار سال گام های اساسی برداشته شود.

وی یکی از چالش های مهم منطقه را بهره برداری از معادن در گون زارها دانست و گفت: این گونه مناطق که بسیار با اهمیت است باید به عنوان ذخیره گاه اعلام شود تا مورد هجمه معدن کاوان قرار نگیرد.

وی گلایه ای هم در باره دریاچه ارومیه داشت و گفت: قولی که برای تامین اعتبار داده شده بود عملی نشد.

وهاب زاده در پایان یادآور شد: سازمان جنگل ها در ارزیابی شاخص ها، حائز رتبه برتر شد، باید تلاش بر این باشد تا آنچه بدست آمده حفظ شود.

نماینده منابع طبیعی منطقه یک: رویکرد سازمان در مشارکت مردم باید شفاف سازی شود!مدیر کل منابع طبیعی استان خراسان رضوی به عنوان نماینده منابع طبیعی منطقه یک کشورگفت: طرح های مشارکتی با مسایل حقوقی باید همسو و هم جهت شود و سازمان باید در مشارکت مردم شفاف سازی نماید.

هادی باقری گفت: تخصیص اعتبارات در مدیریت جامع اندک است و ضرورت دارد بحث ساختار سازمانی و تخصیص اعتبارات در قالب سند راهبردی دنبال شود.

تامین نیروی انسانی، نظارت بیشتر سازمان بر اجرای طرح ها و پروژه های منابع طبیعی و تخصیص اعتبار بیشتر به استان هایی که بیشترین وصول حقوق دولت را داشته اند، از جمله درخواست هایی بود که نماینده منابع طبیعی منطقه یک کشور آن را مطرح کرد.

تلطیف جلسه سه ساعت و اندی از وقت نشست گذشت، بنظر خستگی کم کم داشت هویدا می شد. برای تلطیف جلسه سروده ای زیبا از سوی عبدالباسط پاکزاد مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سیستان و بلوچستان در وصف حضرت فاطمه زهرا و مقام مادر اجرا شد که شور و حال خاصی به حاضرین بخشید.

فشار برعرصه های منابع طبیعی زیاد استفشار بر عرصه های منابع طبیعی زیاد است و چاره آن چیزی جزء کاهش فشار بر عرصه ها نیست. این بخشی از سخنان قایم مقام سازمان جنگل ها در نشست سالانه مدیران منابع طبیعی بود.

ناصر مقدسی گفت: در استان های در حال توسعه و یا کمتر توسعه یافته دست اندازی به منابع طبیعی بیشتر است و اگر صنعتی پاک در این مناطق ایجاد شود باید حمایت شود.

مقدسی یادآور شد: ادغام منابع طبیعی و محیط زیست در دستور کار نمایندگان مجلس قرار دارد و 90 نفر آز نمایندگان آن را امضاء کرده اند.

وی افزود: سازمان جنگل ها اعتقاد دارد که ساختار منابع طبیعی از این وضعیتی که دارد باید ارتقاء پیدا کند.

البته مقدسی اشاره کرده که نمایندگان بنظر دو هدف را تعقیب می کنند. عده ای معتقدند در زمینه توسعه استانی باید از یک نهاد واحد درخواست داشته باشند و عده ای دیگر بنبال آینده نگری هستند و با توجه به بروز پدیده هایی نظیر: خشکیدگی بلوط ها، حادث شدن ریزگردها و پدیده بیابان زایی ساختار تشکیلاتی منابع طبیعی و محیط زیست ضعیف است.

وی طرح توقف بهره برداری از جنگل های هیرکانی را کاری ارزنده و قابل اعتنا خواند که از برنامه ششم این طرح اجرایی می شود.

قایم سازمان جنگل ها و رییس شورای عالی جنگل در ادامه به موافقت نامه پاریس اشاره کرد و یادآور شد: در این موافقت نامه کشورها متعهد شدند که گازهای گلخانه ای خود را کاهش دهند.

مقدسی یادآور شد: ایران سالانه 600 تن گازگلخانه ای ت.ولید می کند و تعهد کرد از سال 2016 تا 2030 ، 12 درصد از گازهای گلخانه ای خود را کاهش دهد.

وی احیای جنگل ها و کنترل گردوغبار را یکی از بندهای موافقت نامه پاریس ذکر کرد.

***

نوبتی هم که باشد، نوبت رییس سازمان جنگل هاست

بضاعت کم بود اما منابع طبیعی نمره قبولی گرفتخداکرم جلالی با همه مدیران منابع طبیعی کشور دست داد. سال نو را تبریک گفت ، برای خانواده هایشان آرزوی تندرستی کرد که آنان را در انجام ماموریت ها پشتیبانی می کنند. او گفـت با اینکه بضاعت کم بود اما منابع طبیعی سال گذشته نمره قبولی گرفت.

وی گفت: شعار امسال رهبرمعظم انقلاب اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است و توقعات از منابع طبیعی بالاست و باید امسال نقش آفرینی ما بیشتر شود. مثلاً ببینید وقتی در کرمان، خوزستان یا سیستان و بلوچستان گردوغبار حادث می شود، همه چیز کشور تحت تاثیر آن قرار می گیرد و این پدیده در اولویت اول قرار می گیرد. یا در جایی بحران آب رخ می دهد و یا سیلی حادث می شود او می شود اولویت اول.

جلالی گفت: منابع طبیعی در تحقق شعار سال بسیار تاثیر گذار است و یک میلیون و 600 هزار خانوار در ایران زندگی آنها وصل به منابع طبیعی است.

وی اجرای ماده 3 در منابع طبیعی را بسیار اثر گذار خواند و گفت: هم تولید درآمد می کند و هم اشتغال ایجاد می سازد.

وقتی پول اندک است باید به عقل رجوع کرد !رییس سازمان جنگل ها اشاره داشت: همه کارها که با پول نیست و این سال ها که پول اندک است باید به اندیشه و عقل رجوع کنیم. ما نمی توانیم بخاطر چند زمین خوار از واگذاری طرح ها به مردم خودداری کنیم. در کشور صدها هزار هکتار منابع طبیعی در دست مردم است، می توانیم با خود مردم برنامه ریزی کنیم که این اراضی از سوی خود آن ها به باغ تبدیل شود و جایی هم حقوق مردم ضایع شده ، حقوق آنان را برگردانیم.

جلالی گفت: کارهای مردم خیلی کند پیش می رود . 12 سال قبل مسئولیت این سازمان را داشتم . کسانی برای رفع مشکلات زمین به من مراجعه می کردند و اکنون که برای بار دوم به سازمان آمدم ، تقریباً اکثر کسانی که مشکل زمین دارند همان کسانی هستند که دوره قبل می آمدند. خب این اصلاً خوب و برازنده نیست.

جلالی گفت: برای توقف بهره برداری از جنگل های شمال به دفتر مقام معظم رهبری و مجلس مراجعه کردیم و اعلام کردیم اگر اعتبارات، هزینه ای دیده نشود یعنی اینکه این طرح نمی خواهد انجام شود. الحمد الله بودجه درخواستی اولیه ما در قالب این طرح از 60 میلیارد به 80 میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی خواستار فعال سازی کمیسیون های ماده واحده شد تا هرکس حقی برگردن منابع طبیعی دارد به آن برسد.

جلالی بهره گیری از فارغ التحصیلان سازمان نظام مهندسی ، استفاده از ظرفیت تشکلات مردم نهاد و استفاده از پتانسیل خیرین در منابع طبیعی را به مدیران توصیه کرد و اظهار امیدواری نمود با جذب نیروهای جدید تا حدی محدودیت های منابع انسانی کاهش پیدا کند.

وی از مدیران خواست نیروهای شرکتی و قراردادی را اخراج نکنند، زیرا نیروهای جوان هستند و از توانایی بالایی برخور دارند و انشالله ردیف اعتباری شان نیز امسال تامین می شود.

مکث

عقربه های ساعت 13 را نشانه می رفت، از مسجد سازمان صدای اذان آمد، نشست مدیران نزدیک به 5 ساعت به طول انجامید. شاید خیلی ها می بایست صبحت می کردند اما چه می شد کرد، وقت ضیق بود و شاید حوصله کم.!

درحالی که این دید و بازدید در آغازین روزهای سال نو برای همگان خاطره ساز شده بود ،هریک ره خویش پیش گرفتند و به وادی خود رفتند تا برای سالی که از آن بنام تولید و اشتغال نامگذاری شده طرحی نو در منابع طبیعی در اندازند.

امید که چنین باد.

photo_2017-04-10_12-47-07.jpg

photo_2017-04-10_12-45-39.jpg

photo_2017-04-10_12-45-57.jpg

photo_2017-04-10_12-45-52.jpg

photo_2017-04-10_12-45-47.jpg

photo_2017-04-10_12-47-02.jpg

photo_2017-04-10_12-46-07.jpg

photo_2017-04-10_12-46-03.jpg

photo_2017-04-10_12-47-30.jpg

photo_2017-04-10_12-47-25.jpg

photo_2017-04-10_12-47-41.jpg

photo_2017-04-10_12-47-37.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...